تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
بمناسبت روز روابط عمومی؛ گفتگوی اختصاصی نفت آنلاین با رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب؛

روابط عمومی، عملیاتی ترین مدیریت ستادی ...

بمناسبت روز روابط عمومی نفت آنلاین تصمیم گرفت گفتگوی کوتاهی با مهندس سعيد آتشبار رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بعنوان بزرگترین شرکت تولید کننده نفت ایران داشته باشد.
مهندس سعید آتشبار | رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
مهندس سعید آتشبار | رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
نفت آنلاین: باسلام و احترام خدمت جنابعالی و عرض تبریک به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی، بعنوان سخن ابتدایی اگر نکته ای مدنظر دارید بفرمائید:
 
آتشبار: عرض سلام و ادب دارم و از اینکه این فرصت برای گفت وگو فراهم شد تشکر می کنم.هفته روابط عمومی را به همه تلاشگران و کنشگران این عرصه بسیار مهم و اثرگذار، بخصوص به همکارانم در روابط عمومی مناطق نفتخیز تبریک عرض می کنم. در خدمت شما هستم.

نفت آنلاین:به عنوان سوال اول تعریف شما از روابط عمومی چیست؟
 
آتشبار: به نظرم روابط عمومی، عملیاتی‌ترین دستگاه ستادی است، به این معنا که اگرچه روابط عمومی جزء مدیریت‌های ستادی محسوب می‌شود ولیکن مجموعه‌ای است که روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناسد، صبح و ظهر و شب نمی‌شناسد، و در همه حال و هر شرایطی باید آماده ی کار باشد، یعنی در طول ۷ روز هفته ۲۴ ساعته آماده است.

از منظری دیگر،فشار روانی و حساسیت کارهای این مجموعه به شکلی است که اگر یک کلمه در متن خبر از جهات نگارش و یا مفهوم،اشتباهی درج شود، تبعات و حساسیت‌های خاص خود را ایجاد می‌کند یا یک تصویری از منظر زاویه دید، دوری یا نزدیکی، متحرک یا خنثی، شاخص شدن یا یا دور افتادگی و یا حتی حرکتی نامتعارف در تصویر نمایان شود، مخاطراتی را ایجاد می‌کند. یا تصور کنید یک برخورد یا موضع نابجایی اتخاذ شود که آنهم هزینه‌هایی را بر سازمان تحمیل می‌کند.
 
  اگر بخشی از تعریف کار سخت به کارهای یدی و فنی اختصاص دارد که به درستی نیز این گونه است،ولی شکل حساس‌تری از سختی کار در صنعت نفت به تاثیرات فکری، درونی و روانی کارها برمی‌گردد، که آن همان روابط عمومیست.

روابط عمومی مرکزیست که با ظهور خلاقیت و طرح ایده های نو، قابلیت تبدیل شدن به مرکز فکر یک سازمان را دارد.
 
ولیکن موانعی برای این افق متصور است.
بخشی از کارهایی که از گذشته برای روابط عمومی پیش بینی شده است، کارهای خدماتی هستند. که اساساً وظیفه ی روابط نیست و فرصت و ظرفیت تفکر و ایده پردازی را از این‌مجموعه می گیرد.
 
روابط عمومی بایدنگاه و جهت به سازمان دهد و برای این‌مهم، علاوه بر اینکه مدیر روابط عمومی باید شانی از تفکر را واجد باشد، از هم افزایی مراجع فکری و نخبگانی نیز بایداستفاده کنند و مجامع تفکر و اندیشه ورزی را تشکیل دهد‌ ولیکن روزمرگی و حجم عظیم کار و نیزامورات غیرمرتبط، پرداختن به این حوزه ها را سخت کرده است.

تعریف دقیق از روابط عمومی، فرهنگی ترین نهادیست که وظیفه ی تنظیم مناسبات سازمان و تبیین عملکرد آن و طرح ایده ها و ظهور خلاقیت هایی برای بهبود فرهنگ زیستی و به صحنه آوردن استعدادهای گوناگون جهت شکوفایی انان را عهده دار است.
مهندس سعید آتشبار
نفت آنلاین: چه اقداماتی در راستای عمل به رسالت اصلی و طرح ایده های نو انجام دادید؟
 
آتشبار: ما از ابتدا که این مسئولیت را پذیرفتیم چند تا کار رو دنبال کردیم، یکی بحث تاریخ شفاهی نفت بود که پس از حدود ۳۰۰ ساعت مصاحبه ، هم اکنون دو کتاب در دست چاپ داریم که موضوع آنها مصاحبه با مدیران و عناصر اثرگذار صنعت نفت جنوب هست که این فرایند ادامه خواهد داشت و انشالله از همه ظرفیت‌هایی که حرفی برای گفتن در حوزه صنعت نفت جنوب دارند، پس از شناسایی سوژه‌ها و نیز منابع استفاده خواهیم کرد.

ابتکار دیگر برگزاری اولین نمایشگاه موزها و اسناد تاریخ صنعت نفت بود که با همکاری شرکت گاز استان، شرکت‌های پنجگانه مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری، شرکت پخش و پالایش آبادان در اسفند ماه سال قبل بود که بازتاب مثبتی در میان همکاران ونیز علاقمندان به تاریخ و هویت ایرانی داشت.

این تجربه کمک کرد که با تاکید مدیرعامل محترم به این تصمیم برسیم که امسال نمایشگاه دائمی موزه‌ها را راه اندازی کنیم که در دستور کار است.در همین راستا برای نخستین بار بر پایی غرفه موزه‌ها و اسناد تاریخی مناطق نفت خیز در نمایشگاه نفت اهواز ۱۴۰۲ نیز انجام شد که با استقبال کم نظیر مخاطبان عام و خاص مواجه شد.از این موارد بسیار هستند که برای اولین بار  در روابط عمومی انجام شده است.
 
 یک سری برنامه‌هایی نیز برای نخستین بار انجام شد که مثلاً همایش استانداردها در سال قبل، و امسال همایش بهینه سازی مصرف انرژی را داریم که با همکاری مدیریت تولید انجام خواهد شد، برگزاری جشن کارمندان نمونه بعد از ۹ سال توقف نیز از آن دست است.

نفت آنلاین:در بحث تبلیغات و انتشارات و رسانه چه اقدامات جدیدی را پیش بینی کردید؟

آتشبار : خوب در بحث تبلیغات و انتشارات ما چند تا برنامه را پیش بینی کردیم که با همکاری سایر مدیریت ها، اقدامات خوبی در این عرصه اتفاق خواهد افتاد. اولاً برنامه‌ریزی کردیم که در مکان هایی که متعلق به نفت خیز جنوب هستند و رو به منظر عمومی قرار دارند، بیلبوردهایی را در سطح شهر نصب کنیم چون استحضار دارید ما هیچ گونه امکان تبلیغاتی در سطح شهر را در این سال‌ها نداشتیم و این حرکت جدیدی است و نیز در پایانه‌های ورودی شهر، در ایستگاه راه آهن و فرودگاه نیز امکان‌های تبلیغاتی را گسترش دهیم.
در حوزه انتشارات امسال به سمت نشریات متنوعی در حوزه‌های فنی تخصصی و فرهنگی خواهیم رفت .

نفت آنلاین: مهمترین برنامه امسال شما چیست؟

آتشبار : مهمترین برنامه که مورد تاکید و حساسیت مدیرعامل محترم نیز می‌باشد، پیگیری اجرایی شدن خانه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در صنعت نفت می‌باشد.

همانگونه که در اخبار مناطق نفتخیز نیز منعکس شد و با تدبیر آقای مهندس دانشی و بر حسب نیازی که در سازمان احساس می‌شد، جهت کادر سازی و تربیت عناصر هنری_ فرهنگی توانمند و نیز تولید محصولات فاخر این خانه تاسیس شد.

اندیشه اصلی حاکم بر راه‌اندازی این خانه بدین شکل بوده است که ما معتقدیم صنعت نفت خانواده واجد استعدادهای گوناگونی است که کشف نشدند و امکان عَرضه عُرضه‌های خویش را پیدا نکردند و نیاز به یک ظرفیت جدیدی برای استعداد سنجی و به عرصه آوردن قابلیت‌های این خانواده عظیم بود.

جالب است بدانید که وقتی ما فراخوان‌های مختلفی را اعلام کردیم، با حجم عظیمی از نیروهای مستعد دیده نشده‌ای مواجه شدیم که تنها احساس ما فقط یک حسرت عمیق بود

خانه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی به دنبال آن است که در رشته‌های داستان نویسی، مستندسازی، فیلمسازی ،شعر،نقاله خانی ،نقاشی خطاطی ،تئاتر، عکاسی، گردشگری و همه رشته‌های مختلف هنری به آموزش،کادرسازی و تولید محصول بپردازد.

البته هدف ابتدایی و مادامی این حرکت روایت صنعت نفتیست که به زعم ما هم اکنون به دلیل فقدان یک کار هنری و رسانه‌ای مستمر در فضای عمومی و حتی حاکمیت مظلوم است و و شناخت دقیقی از واقعیت و حقیقت صنعت نفت به جامعه مخابره نشده است.

در حوزه رسانه نیز همان نشریاتی را که عرض شد و نیز یک حرکت جدیدی در حوزه شبکه اجتماعی خواهیم داشت و ساماندهی قوی‌تری را برای این عرصه پیش‌بینی کردیم.
مهندس سعید آتشبار
نفت انلاین: در افتتاحیه نمایشگاه موزه از کنگره نفت و علوم انسانی صحبت کردید؟
ماجرا چیست؟
 
اتشبار: در حوزه مسائل میان رشته‌ای نیز با تاکید مدیرعامل محترم، امسال اولین کنگره نفت و علوم انسانی را برگزار خواهیم کرد،
این‌کار با همکاری مراجع نخبگانی کشوری و استانی انجام خواهدشد.

نکته اصلی در این مورد، ضرورت پیوند میان علوم انسانی با نفت به عنوان اساس و مبنای تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

علوم انسانی اگر متحول بشود، اگر به همه ساحات و شئون حیات ما و همه ابعاد صنعت ما رسوخ کند، البته با آن پیش فرضهای اسلامی و افق‌های تمدنی ما، قطعاً شاهد دقیق‌تر شدن و متعالی‌تر شدن صنعت نفت خواهیم بود. از طرفی صنعت نفت ذاتاً یک صنعت میان رشته‌ای است که در آن رشته‌های گوناگونی در کنار هم قرار می‌گیرند و با هم کار می‌کنند و هم افزایی دارند ، تا یک بشکه نفت تولید بشود از رشته‌های علوم پایه، رشته‌های پزشکی و فنی تا رشته‌های گوناگون علوم انسانی ولیکن این رشته‌های علوم انسانی پیوندشان با صنعت نفت روایت و استخراج نشده است و الگوها و نرم‌افزارهای لازم برای اینکه حوزه حکمرانی صنعت نفت و گاز بر مبنای علوم انسانی اسلامی طرح‌ریزی گردد تولید نشده است این حرکت و گعده‌های مشابه این حرکت به دنبال این پیوند و استحکام میان علوم انسانی با صنعت نفت است .

نفت آنلاین: سال گذشته بحث ساخت استودیو را دنبال می کردید، به نتیجه ای رسیدید؟
 
اتشبار: در حوزه رسانه به دنبال تاسیس شبکه تلویزیونی نفت و نیز احداث استودیوی صدا و تصویر روابط عمومی هستیم.
 
مقدمات و بحث های کارشناسی و برآورد مالی ان انجام شده است و امسال سعی ما بر آنست که تاقبل از شروع نیمسال دوم به اتمام برسد.یکی از موضوعات مهم دیگری که مورد تاکید مدیرعامل محترم واقع شد بحث خریدهای محلی است که برخاسته از دغدغه و تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی بوده است.

صنایع مختلفی در استان در حال تولید ملزومات اداری و مواد غذایی هستند.از طرفی صنعت نفت نیز باشگاه‌های رفاهی و خدماتی مختلفی دارد نیز امکانات اداری گوناگونی را در طول سالیان سال مورد استفاده قرار می‌دهد.

لذا جهت تقویت اشتغال و اقتصاد بومی به دنبال تامین نیازهای سازمان از شرکت‌های درون استان هستیم، که تا جایی که ممکن است و استان کشش دارد، نیازمندی‌هایمان را از استان خوزستان و شهرهای نفتی جنب تاسیسات تامین کنیم این دغدغه برخاسته از نگاه مردم محور مدیرعامل محترم و گفتمان صنعت نفت در دولت سیزدهم است.

نفت آنلاین:ضمن قدردانی از فرصتی که در اختیار نفت آنلاین قرار دادید، اگر نکته پایانی دارید بفرمائید؟
 
اتشبار: من نیز از جنابعالی و مجموعه فعال نفت آنلاین تشکر می کنم ،در پایان هفته ارتباطات و روابط عمومی را به یکایک همکاران و دغدغه مندان این عرصه ی سخت جنگ نرم تبریک عرض می کنم و امیدوارم با نگاهی دقیق و موشکافانه تصمیمی در ‌کشور اتخاذ شود که این نهاد راهبر و فرهنگ ساز به جایگاه حقیقی خود در دستگاه ها برسد.
مهندس سعید آتشبار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
https://naftonline.ir/news/29850/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
H
سلام شرکت نفت واحدی داشت بنام مقررات آن واحد برای کل شرکت تصمیم سازی می‌کرد وجای ابهام وسوالی هم باقی نمی ماند
مرتب واحدها زیرمجموعه درچهار شرکت اصلی راکنترل می‌کرد تاقانون رعایت شود
اما اکنون به جهات مختلف همه دنبال اثبات خود وحق از دست رفته خود هستند
یک روز سقف یک روز پاداش پایان خدمت یک روز کی عملیاتی هست کی نیست و...... وای بحال نسل بعدی
تازه ترين نظرات
0