تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
واژه‌های ترید و تریدر در سال‌های گذشته به میزان بسیار زیادی شنیده می‌شوند. اما ترید چیست و تریدر کیست؟ اگر بخواهیم به این سؤالات به ساده‌ترین شکل ممکن پاسخ دهیم، باید بگوییم که به خرید و فروش دارایی‌ها، نمادهای معاملاتی و کالاهای متفاوت در بازارهای مالی مختلف که با هدف کسب سود از نوسان قیمت آن‌ها انجام می‌شود، ترید گفته می‌شود. به فردی که این معاملات را انجام می‌دهد، تریدر گفته می‌شود. در این مطلب با ترید بیشتر آشنا خواهید شد و نکاتی در خصوص مراحل آغاز فعالیت به‌عنوان تریدر را با هم مرور خواه...
ترید
ترید

ترید چیست؟ ترید را از کجا باید شروع کنیم؟


واژه‌های ترید و تریدر در سال‌های گذشته به میزان بسیار زیادی شنیده می‌شوند. اما ترید چیست و تریدر کیست؟ اگر بخواهیم به این سؤالات به ساده‌ترین شکل ممکن پاسخ دهیم، باید بگوییم که به خرید و فروش دارایی‌ها، نمادهای معاملاتی و کالاهای متفاوت در بازارهای مالی مختلف که با هدف کسب سود از نوسان قیمت آن‌ها انجام می‌شود، ترید گفته می‌شود. به فردی که این معاملات را انجام می‌دهد، تریدر گفته می‌شود. در این مطلب با ترید بیشتر آشنا خواهید شد و نکاتی در خصوص مراحل آغاز فعالیت به‌عنوان تریدر را با هم مرور خواهیم کرد.

ترید چیست؟

اگر بخواهیم واژه ترید (Trade) را از نظر لغوی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که مفهوم این لغت به معنی تجارت، بازرگانی، داد و ستد و مبادله کالاهاست. اما این واژه در بازارهای مالی متفاوت مانند فارکس، کریپتوکارنسی و حتی بورس مفهوم دیگری نیز دارد. به خرید و فروش یک کالا یا دارایی با هدف دریافت سود ترید گفته می‌شود. در زمان پاسخ به سؤال ترید چیست باید به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن نکته این است که در بسیاری از بازارهای مالی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال، تریدرها می‌توانند از افزایش یا کاهش قیمت سود دریافت کنند. همچنین توجه داشته باشید که تنها کالاها و دارایی‌هایی را می‌توان به منظور ترید خرید و فروش کرد که ارزش آن‌ها نوسان داشته باشد. تریدرها تنها می‌توانند از نوسان سود کسب کنند و اگر یک دارایی نوسان قیمتی نداشته باشد، سودی برای آن‌ها به همراه نخواهد داشت.

تریدر کیست؟

تریدر کیست؟ به افرادی که به منظور کسب سود از نوسان قیمت دارایی‌ها و کالاهای متفاوت ترید انجام می‌دهند، تریدر گفته می‌شود. تریدرها باید دانش کافی در خصوص موارد بسیاری را داشته باشند. زیرا تنها درصورتی‌که بتوانند مواردی مانند کف و سقف قیمت، روند حرکت بازار و برخی موارد دیگر را به‌درستی پیش‌بینی کنند، سود دریافت خواهند کرد. درصورتی‌که تریدر در پیش‌بینی روند اشتباه کند، متضرر خواهد شد. میزان سود یا ضرر او کاملاً به پیش‌بینی او از روند حرکت دارایی مدنظر وابسته است.

بازارهای محبوب میان تریدرها

شاید بتوان رد پای تریدرها را در تمام بازارهای مالی جهان پیدا کرد، اما برخی از این بازارهای مالی برای آن‌ها جذاب‌تر هستند. از مهم‌ترین و محبوب‌ترید بازارهای مالی جهان میان تریدرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- بازار فارکس

از فارکس، بزرگ‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مالی جهان می‌توان به‌عنوان بازاری محبوب برای تریدرها نام برد. تریدرها در این بازار با استفاده از خدمات بروکرهای متفاوت می‌توانند دارایی‌ها و نمادهای معاملاتی متفاوتی مانند جفت ارزهای مختلف، فلزات گران‌بها و بسیاری موارد دیگر را معامله کنند.

2- بازار ارزهای دیجیتال

بازار نوپای ارزهای دیجیتال با سرعت رشد بالای خود توانسته نظر طیف وسیعی از جامعه را به خود جلب کند. تریدرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در این بازار تریدرهای بسیار زیادی مشغول به فعالیت هستند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فارکس و کریپتو برای تریدها نوع پلتفرم معاملاتی است. همان‌طور که اشاره کردیم، تریدرهایی که در بازار فارکس مشغول به کار هستند از خدمات بروکرها استفاده می‌کنند و این در حالی است که تریدرهای بازار کریپتوکارنسی باید از خدمات صرافی‌ها برای تریدهای مختلف خود استفاده کنند.

ترید را از کجا شروع کنیم؟

ترید را از کجا شروع کنیم؟
حال که با پاسخ سؤال ترید چیست و تریدر کیست آشنا شدید، زمان آن رسیده تا به مراحل تریدر شدن اشاره کنیم. عدم توجه به این مراحل و نکات مربوط به هر کدام می‌تواند سبب شود که بخشی یا حتی تمام سرمایه‌ای که برای ترید در نظر گرفته‌اید را از دست دهید. برای این‌که بتوانید ترید را شروع کنید، باید برخی مراحل را طی کرده باشید. این مراحل عبارتند از:

1- انتخاب بازار مناسب

اولین گامی که هر فردی که دوست دارد تریدر شود باید آن را بردارد، تحقیق در خصوص بازارهای مالی متفاوت است. او باید امکانات، نقاط ضعف، نقاط قوت، دسترسی‌ها و بسیاری موارد دیگر را با دقت بررسی کند تا یک بازار مناسب با نیاز و سلیقه خود انتخاب کند.

2- افتتاح حساب در کارگزاری مناسب

گام دوم افتتاح حساب در کارگزاری مناسب با بازاری است که انتخاب کرده‌اید. کارگزاری‌های بازارهای مالی متفاوت با یکدیگر تفاوت دارند. همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم برای ترید در بازار فارکس شما باید از خدمات بروکرها استفاده کنید و برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باید در یک صرافی معتبر حساب باز کنید. در این بخش لازم است که کارگزاری‌های متفاوت فعال در آن بازار را به دقت بررسی کنید و یک کارگزاری مناسب و معتبر که به ایرانیان خدمات می‌دهد را انتخاب کنید.

3- مطالعه و یادگیری

پس از انجام مراحل بالا نوبت به یادگیری می‌رسد. تریدرها باید اطلاعات مناسب در خصوص تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، ابزارهای ترید، ابزارهای پلتفرم معاملاتی، مدیریت ریسک و روانشناسی بازار داشته باشند. بدون داشتن اطلاعات مناسب در هر کدام از این زمینه‌ها، امکان سودمند نبودن فعالیت تریدر افزایش خواهد یافت. برای مطالعه و یادگیری می‌توانید از موارد متفاوتی مانند مقالات، ویدیوها و پادکست‌های آموزشی استفاده کنید. در دلتا کالج بسیاری از نکاتی که شما به آن‌ها نیاز دارید به صورت مفید قرار داده شده است.

4- مشخص کردن نوع ترید

انواع ترید چیست؟ باید بدانید که ترید با توجه به برخی نکات در دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از انواع ترید از نظر میزان ریسک، میزان دانش مورد نیاز، بازه زمانی باز بودن معامله و برخی نکات دیگر با یکدیگر تفاوت دارند. فرد پس از بررسی این انواع باید نوع مناسب ترید را با توجه به روحیات، میزان صبر و حوصله، میزان ریسک‌پذیری و دانش خود انتخاب کند. از مهم‌ترین انواع ترید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • اسکالپینگ (Scalping)
    ترید روزانه (Day Trading)
    ترید موقعیت (Position Trading)
    سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

5- تعیین استراتژی معاملاتی

چهارمین گام تدوین یک استراتژی معاملاتی مدون و منظم است. برای این کار لازم است که با انواع استراتژی‌ها، انواع تریدها و بسیاری نکات دیگر که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم، آشنا شوید. سپس یک استراتژی مناسب و سودمند که با روحیه و شخصیت شما سازگاری دارد را انتخاب کنید و با توجه به آن فرصت‌های موجود در بازار مالی مدنظر را پیدا کرده و از آن سود کسب کنید.

6- تمرین و کسب تجربه

آخرین گام تمرین و کسب تجربه است. بدون داشتن تجربه و همچنین بررسی دقیق استراتژی تدوین شده فرد نمی‌تواند به موفقیت برسد. بسیاری از صرافی‌ها یا پلتفرم‌های دیگر امکاناتی نظیر حساب دمو را به کاربران خود ارائه می‌دهند. با استفاده از این امکان کاربران می‌توانند بدون این‌که سرمایه خود را به خطر بیندازند، تریدهای تمرینی انجام دهند تا تجربه کسب کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله متوجه شدیم که به انجام معاملات خرید و فروش دارایی‌های متفاوت ترید گفته می‌شود. تریدر یا همان فردی که این معاملات را با هدف کسب سود، انجام می‌دهد، سعی دارد که با پیش‌بینی روند قیمتی نماد معاملاتی مدنظر، از نوسان قیمت آن سود کسب کند. با توجه به این‌که سود ترید معمولاً دلاری است، در سال‌های گذشته ترید در ایران محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و افراد بسیار زیادی با یادگیری مهارت‌های لازم سعی در انجام معاملات کرده‌اند.

اما باید بدانید که بدون دانش کافی در خصوص پارامترهای متفاوت و لازم، تمرین، تجربه و داشتن پلتفرم معاملاتی مناسب، ترید فعالیت سودمند نخواهد بود. پس قبل از هر اقدامی که می‌تواند دارایی‌ها و سرمایه شما را با خطر مواجه کند، تحقیقات لازم را انجام دهید و آموزش‌های لازم را ببینید تا فعالیتی سودمند و مفید داشته باشید.
https://naftonline.ir/news/30173/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0