تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
از دیر باز کشورهایی که قادر به استخراج نفت بوده‌اند از نظر قدرت و اقتصاد در وضعیت بهتری به سر برده‌اند. از سوی دیگر کشورهایی که بیشترین میزان نفت را مصرف می‌کنند اقتصاد پویاتری دارند و در حوزه صنعت فعال‌تر هستند.
تحلیل قیمت نفت چرا اهمیت دارد و چه عواملی تاثیرگذار می باشد

 نکته قابل توجه در مورد تحلیل نفت توجه به این نکته است که کشورهایی که محل استخراج نفت هستند معمولاً جزو کشورهای مصرف کننده بزرگ تلقی نمی‌شوند و در واقع مرز بسیار فاحشی میان کشورهای استخراج کننده و کشورهای مصرف کننده نفت وجود دارد. از دیر باز کشورهایی که قادر به استخراج نفت بوده‌اند از نظر قدرت و اقتصاد در وضعیت بهتری به سر برده‌اند. از سوی دیگر کشورهایی که بیشترین میزان نفت را مصرف می‌کنند اقتصاد پویاتری دارند و در حوزه صنعت فعال‌تر هستند. همانطور که مشاهده می‌کنید چرخه تامین و نیاز از یک سوی دیگر و به عبارتی چرخه عرضه و تقاضا در بازار نفت به گونه‌ای است که این کالا را به یک کالای سیاسی جغرافیایی تبدیل کرده است.

می‌‌توان گفت هرگونه تغییر سیاسی و جغرافیایی می‌تواند روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد. برای تحلیل نفت باید به تعاملات جهانی و روابط اقتصادی توجه کنید و در این حالت است که متوجه می‌شوید تقاضا برای مواد خام صنعتی مانند نفت خام رو به افزایش است. هرچه باشد نفت خام اولین و شاید اصلی‌ترین منبع تامین انرژی در جهان است. 

با افزایش تقاضا از سوی کشورهای مصرف کننده قیمت این کالا نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به نیاز تمام کشورها به نفت خام این کالا به یک کالای استراتژیک تبدیل شده است. 

 اهمیت این کالا به اندازه‌ای است که بسیاری از کشورها ذخایر و انبارهایی را برای ذخیره نفت در نظر می‌گیرند تا در زمان کاهش موجودی چرخه صنعت از حرکت بازنایستد. در تحلیل بازار نفت توجه به این نکته و محدودیت منابع نفت از اهمیت زیادی برخوردار است. مدیریت عنوان مناسب منابع نقش مهمی روی تعیین قیمت آن خواهد داشت.


عوامل موثر قیمت نفت خام

 برای تحلیل نفت باید عوامل تاثیرگذار روی قیمت نفت خام را بشناسید و در نظر بگیرید. در ادامه شما را با برخی از عوامل موثر بر قیمت نفت خام آمریکا آشنا می‌کنیم که در دیگر بخش‌های جهان نیز صدق می‌کنند:

 آب و هوا

شرایط جوی، فصل و موقعیت جغرافیایی یک کشور می‌تواند روی میزان مصرف نفت آن تاثیرگذار باشد. مسلماً با افزایش تقاضا و مصرف یمت نیز افزایش پیدا می‌کند.

رویدادهای ژئوپلیتیکی

مناقشات سیاسی در مناطق استخراج نفت می‌تواند تاثیر زیادی روی تعیین قیمت آن داشته باشد. خاورمیانه و کشورهای محل استخراج همواره در تیتر اخبار نفت در صدر قرار دارند زیرا هرگونه مذاکره و مبادله سیاسی در این مناطق روی تعیین قیمت نفت جهانی تاثیرگذار است.

 قیمت دلار آمریکا در مقابل ارزهای خارجی

به عنوان کسی که در فارکس معامله می‌کند در کنار تحلیل بازار نفت به احتمال زیاد تحلیل ارزها را نیز انجام می‌دهید. باید بدانید که ارزش دلار آمریکا با قیمت نفت خام رابطه معکوس دارد یعنی هر اندازه قیمت دلار بالاتر باشد سرمایه‌گذاران خارجی کمتر به سمت خرید نفت روی می‌آورند. از طرف دیگر زمانی که ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند سرمایه‌گذاران بیشتری برای خرید نفت خام پیش دستی می‌کنند.

 وضعیت اقتصادی

 یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام تحلیل بازار نفت در نظر داشته باشید قدرت یا ضعف اقتصادهای مبتنی بر مصرف انرژی است. برای این منظور باید شاخص‌های اقتصادی که به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه منتشر می‌شوند را مطالعه کنید.

اقتصاد جهانی

 وضعیت اقتصادی مومی در جهان به خودی خود می‌تواند روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد. 

حفاری بیکر هیوز از سکوهای فعال

این شرکت مسئول بررسی و تخمین تعداد کل سکوهای حفاری فعال نفت و گاز در جهان است و آمار خود را به صورت مرتب منتشر می‌کند. برای تحلیل نفت به این آمار نیاز دارید و باید بدانید که تعداد کل دکل‌ها در چه وضعیتی قرار دارد. کاهش تعداد دکل‌ها به معنای کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت است. 

 نفت خام برنت دریای شمال

 نفت خام برنت دریای شمال معیار استانداردی برای تعیین قیمت نفت در جهان است و در لندن معامله می‌شود. قیمت نفت خامه برنت نشان دهنده میزان تقاضا در اروپاست و نقش مهمی روی تعیین قیمت نفت خام وارداتی از دیگر کشورها دارد.

گزارش وزارت انرژی

برای تحلیل نفت به گزارش هفتگی وزارت انرژی نیز نیاز خواهید داشت در این گزارش میزان فعلی نفت خام و عرقیات موجود در تاسیسات ذخیره سازی منتشر می‌شود. 

سازمان اوپک

 اپک سازمان کشورهای صادر کننده نفت است که از ۱۹۶۰ توسط ۵ عضو از جمله ایران و دیگر کشورهای استخراج کننده نفت راه اندازی شد. کشورهای عضو اوپک ۷۳ درصد از ذخایر نخل خام را در اختیار دارند و تقریباً نیمی از نفت خام مورد نیاز جهان را تامین می‌کنند. به همین دلیل تصمیمات این سازمان نقش مهمی در تعیین قیمت نفت دارد. 

مجمعی متشکل از کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک به نام اوپک پلاس روی تنظیم تعادل چرخه عرضه و تقاضای نفت نظارت دارند. ین سازمان ۸۰ درصد از ذخایر نفت جهان را کنترل می‌کند و نقش مهمی روی تعیین قیمت نفت و گاز دارد.
 

شوک در بازار نفت

 در واقع هر نوع اتفاقی که بتواند به نوعی روی چرخه عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشد منجر به ایجاد شوک در بازار می‌شود. تکانه‌های بازار نفت تغییرات قیمت را به دنبال دارند و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. 

 تصمیمات سیاسی، بروز بحران‌های اقتصادی و بلایای طبیعی همه و همه می‌تواند روی واردات و صادرات نفت و قیمت آن تاثیرگذار باشد. کشورهای تولید کننده نرخ نفت را تعیین می‌کنند و از طرف دیگر کشورهای مصرف کننده به واسطه نیاز خود برای گرمایش، تولید برق و حمل و نقل نیز در تعیین قیمت تاثیرگذار هستند.

در تحلیل نفت باید مناقشات سیاسی را در نظر بگیرید زیرا بروز جنگ یا تنش در مناطقی که محل استخراج نفت است تهدیدی برای کل جهان به شمار آمده و روی قیمت نفت تاثیرگذار است.

فرآورده‌ها و پالایش

یکی دیگر از مسائلی که در تحلیل نفت باید در نظر داشته باشید بازار فرآورده‌ها و پالایش است. ت خام به تنهایی کالایی بسیار ارزشمندی است اما می‌توان آن را به فرآورده‌های نفتی با ارزش دیگری نیز تبدیل کرد. اینجاست که پالایشگاه‌ها قدم به میدان می‌گذارند و هزینه پالایش نیز به قیمت فرآورده‌ها افزوده می‌شود. هرگونه رویدادی که با پالایشگاه مرتبط باشد از خرابی و نیاز به تعمیر و بازسازی گرفته تا اعتصابات کارگری همه و همه می‌تواند روی تعیین قیمت محصولات پالایش شده تاثیرگذار باشد.

همبستگی نفت و طلا

 در تحلیل نفت باید به رابطه آن با طلا نیز توجه داشته باشید:
 مولا زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند و هزینه تولید و فرآوری آن به اوج می‌رسد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به سراغ بازارهای امن‌تری مانند طلا حرکت کنند تا سرمایه خود را در امان نگه دارند. بنابراین افزایش قیمت نفت به تدریج افزایش قیمت طلا به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند قیمت بسیاری از کالاها و حمل و نقل در کشور افزایش پیدا می‌کند و این مسئله به خودی خود منجر به افزایش نرخ تورم در کشور می‌شود. زمانی که تورم در یک کشور افزایش پیدا می‌کند سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ و مدیریت سرمایه خود به دارایی‌هایی مانند طلا روی می‌آورند.

بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید رابطه نفت و طلا رابطه مستقیمی است و با افزایش قیمت یک کالا قیمت کالای دیگر افزایش پیدا می‌کند.
 
https://naftonline.ir/news/30012/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0