مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن ابلاغ سیاستها و راهبردهای آموزش در این شرکت، بر ضرورت اجرای برنامههای آموزشی برای نیروهای غیررسمی (قرارداد مدت معین، مدت موقت و پیمانکاری) با توجه به نقش موثر در زنجیره ارزش و فعالیتهای شرکت تاکید کرد.
محسن خجسته مهر | مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
به گزارش نفت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، در ابلاغیه محسن خجستهمهر خطاب به مدیران عامل شرکت های تابعه، مدیران و روسای ستادی آمده است: در راستای تحقق بند ۵ برنامهها و سیاستهای ابلاغی نظام اداری از سوی مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و توسعه کارکنان، بخش ۱۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بخشنامههای سازمان اداری و استخدامی کشور، الزامات ناظر بر فصل ۴ ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۹/۲/۱۳۹۱ مجلس محترم شورای اسلامی، ابلاغیههای وزیر محترم به شماره های ۳۶۹-۲/۲۰ مورخ ۱۷/۰۶/۱۴۰۰ و ۴۶۴-۲/۲۰ مورخ ۲۵/۰۷/۱۴۰۰ و تأکید تمامی این اسناد بالادستی بر برنامه جامع و منسجم آموزش و یادگیری کارکنان که بخش اساسی بهره وری در حوزه سرمایه انسانی سازمان را تابع آموزش، یادگیری و توسعه شایستگی های نیروی انسانی دانسته است، لذا با هدف برنامهریزی برای ارتقاء توان و شایستگی کارکنان جهت تامین نیازهای کنونی و آینده و آماده سازی افراد برای پذیرش مسئولیت های مدیریتی و تعیینشده شغلی، سیاستها و راهبردهای آموزش در شرکت ملی نفت ایران به شرح ذیل ابلاغ می گردد:
۱- نیازهای آموزشی مشاغل و شاغلین شرکت ملی نفت ایران، با رویکرد نیاز محور و مبتنی بر مدل نیازسنجی آموزشی شایستگی محور (Competency Based Training) و بر اساس نظام گروهبندی جدید مشاغل صنعت نفت با همکاری تمامی ارکان دستاندرکار در ستاد، شرکتهای فرعی و تابعه تحت راهبری مدیریت توسعه منابع انسانی تا پایان سال جاری انجام پذیرد.
۲- نظام آموزشی شایستگیمحور حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۱ به نحوی طراحی و اجرا گردد که بین این نظام و سایر نظامهای مدیریت منابع انسانی (جذب و تامین، برنامهریزی توسعه و انتصاب، ارتقاء، ارزیابی عملکرد و دیگر کارکردهای منابع انسانی) هماهنگی و یکپارچگی لازم تحقق یابد.
۳- با توجه به ضرورت تأمین بهموقع نیازهای آموزشی کارکنان و بهموازات انجام پروژه نیازسنجی شایستگی محور، نیازهای آموزشی دارای اولویت در حوزههای مختلف (مشاغل بالادستی نفت و نرمافزارهای پرکاربرد، عملیات تولید، تعمیرات، HSE، مناقصات، بازرگانی، حقوقی، مالی، امور بین الملل، سرمایهگذاری و کسبوکار، فنآوری اطلاعات، مدیریت پروژه، منابع انسانی و مهندسی ساختار، آتشنشانی مطابق با استانداردهای بینالمللی NFPA، آموزشهای مرتبط با شیوهنامه حفاری، آموزشهای راهبری کنترل فوران و فرماندهی عملیات)، احصاء شده و در دستور کار آموزش مرکزی و واحدهای آموزشی شرکتهای فرعی قرار گیرد تا متناسب با وضعیت شیوع بیماری کرونا و ماهیت دورهها نسبت به اجرای برنامههای آموزشی اقدام شود.
۴- در اجرای برنامه های آموزشی بر بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت مراکز آموزشی شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاههای قطبی همجوار شرکتها و مناطق عملیاتی، همراه با برگزاری دورههای کارگاهی و عملی با رویکرد مهارت محور تأکید می گردد.
۵- با توجه به نقش موثر نیروهای غیررسمی (قرارداد مدت معین/ مدت موقت و پیمانکاری) در زنجیره ارزش و فعالیتهای شرکت، اجرای برنامه های آموزشی این بخش از سرمایه های انسانی با لحاظ موارد ذیل تاکید می گردد:
- برگزاری دوره های آموزشی جهت نیروهای قرارداد مدت موقت/ معین همانند سایر نیروها تابع نیازسنجی شایستگی محور بوده که در سطح شرکت ملی نفت ایران برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
- برگزاری دوره های آموزشی جهت نیروهای پیمانکاری تابع نیازسنجی مهارت محور بوده و در قالب پیمان منعقده با پیمانکار تحت عنوان ماده آموزشی در قرارداد پیشبینی و به هزینه شرکت پیمانکار انجام شود.
- طراحی، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی ایمنی و آتشنشانی برای کلیه نیروهای غیررسمی شاغل در حوزههای فنی، عملیاتی، مناطق خشکی، جزایر و سکوها توسط مدیریتها / شرکتهای تابعه الزامی است.
۶- کلیه دورهها و برنامههای آموزشی اجراشده میبایست متناسب با استانداردهای بینالمللی از منظر انتقال دانش، مهارت و خبرگی مورد ارزیابی قرارگرفته و در این جهت دستورالعمل یکپارچه ارزیابی اثربخشی برنامههای آموزشی توسط مدیریت توسعه منابع انسانی تدوین و به مدیریتها/ شرکتهای تابعه ابلاغ گردد.
۷- مدیریت توسعه منابع انسانی تمهیدات لازم را بهمنظور استقرار نظام جامع آموزش شرکت ملی نفت ایران مطابق با فرایندهای BPMS انجام داده و بهتمامی شرکتهای تابعه تسری دهد.
۸- مدیریت توسعه منابع انسانی با همکاری مدیریتها / شرکتهای تابعه نسبت به طراحی و استقرار مدل بومی تعالی آموزش شرکت ملی نفت ایران باهدف ارتقاء سطح کیفی برنامههای آموزشی و توسعه اقدام نماید.