تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت ترانزیت بنزین و نفتگاز از قلمروی کشور، در شرایط فعلی به نفع کشور است چون ما اکنون محمولهها را در مرزهای زمینی با قیمتهای خوبی میفروشیم.
به گزارش نفت آنلاین ، حمید حسینی درباره ابلاغیه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت ترانزیت بنزین و نفتگاز از قلمروی کشور گفت: با توجه به اینکه مصرف فرآورده در داخل کشور کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر بازارهای صادراتی به شدت کم شده، برای اینکه پالایشگاهها تعطیل نشوند و به کار خود ادامه دهند، مجبور هستیم بازارهایی را که در اختیار داریم حفظ کنیم، بنابراین وزارت نفت پیشنهاد بجایی را مبنی بر ممنوعیت ترانزیت بنزین و نفتگاز از کشور به دولت مطرح کرده است.
وی افزود: سالهاست بازار سوخت افغانستان، ارمنستان، عراق و نخجوان توسط ایران تامین میشود، اکنون که در دنیا مشکل سوخت بوجود آمده است کشورهای همسایه سعی میکنند به بازارهای ما مثل ترکمنستان و افغانستان، عراق دست پیدا کنند و این به صلاح کشور نیست، بنابراین برای اینکه دولت بتواند وضعیت خاص فعلی را مدیریت کند با پیشنهاد وزارت نفت موافقت کرده است، البته کسانی که محموله در راه داشته و یا وارد کشور شده بود، معاف شدند و مشکلی نیست.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: بنظر میرسد این تصمیم در شرایط فعلی به نفع کشور است چون ما اکنون محمولهها را در مرزهای زمینی با قیمتهای خوبی میفروشیم، زمانی مجبور شدیم محمولههای عبوری از مرز زمینی را نسبت به دریایی با قیمت ارزانتر و با تخفیف بفروشیم تا با قیمتهای منطقه هماهنگ باشد اما اکنون این فرصت وجود دارد که با قیمتهای بهتر فرآورده را به اقلیم کردستان عراق، افغانستان و ارمنستان صادر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای مشتری فرآوردههای ایران اگر بخواهند از جای دیگر خرید کنند و ایران اجازه عبور ندهد قاعدتا یا شدنی نیست و یا هزینههایشان بسیار بالا میرود مثلا اگر عراق بخواهد محموله را به جای بندر امام از حور زبیر یا امالقصر به کردستان برساند بیش از 100 دلار هزینه دارد، بنابراین به صرفه است که محموله ایرانی را با قیمت بالاتر از بینالملل بخرند و مصرف کنند.
بر اساس ابلاغیهای که دولت روز 28 اردیبهشت ماه تصویب کرد ترانزیت بنزین، نفت گاز و هیدروکربورهای مشابه ( موضوع تعرفه شماره ۲۷۱۰۱۲) از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه تا پایان سال ۱۳۹۹ ممنوع شده است.