تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
یادداشت ارسالی توسط مخاطبین نفت آنلاین

نظام ارزشیابی سالیانه کارکنان صنعت نفت نیاز به اصلاح دارد

یکی از مخاطبین نفت آنلاین در آستانه ابلاغ ارزشیابی سالیانه کارکنان صنعت نفت با ارسال یادداشتی از نحوه تخصیص ارزشیابی به کارکنان انتقاد کرد.
کارکنان وزارت نفت
کارکنان وزارت نفت
به گزارش نفت آنلاین ، متن یادداشت ارسالی به نفت آنلاین به شرح ذیل می باشد:

با سلام و احترام . نقدی در خصوص نحوه تخصیص ارزشیابی به کارکنان محترم صنعت نفت داشتم و با توجه به اینکه موارد گفته شده حرف دل بسیاری از کارکنان خدوم و پرتلاش است امیدوارم مورد توجه آن رسانه خبری قرار گرفته و منتشر شود.

نظام ارزشیابی پرسنل نفت با توجه به دلایل ذیل بسیار ظالمانه و نیاز به اصلاح دارد.
 
1- با وجود داشتن آیتم های متعدد جهت تعیین شایستگی فرد، متاسفانه توسط اکثر مسئولین ابتدا شایستگی مدنظر برای افراد زیر مجموعه به صورت سلیقه ای در نظر گرفته شده و سپس به صورت معکوس جداول مربوطه را متناسب با امتیاز اختصاص یافته تکمیل می نمایند و در نتیجه شایستگی اعمال شده کاملا سلیقه ای و تا حدودی دور از انصاف و عدالت می باشد.
 
2- این نظام به جای آنکه باعث ایجاد انگیزه برای تلاش افراد در جهت بهبود مستمر شود متاسفانه بیشتر باعث کاهش و از بین بردن انگیزه نفرات شده است. پرسنلی که به بهترین نحو کار خود را انجام می دهند و هر ساله برای بهتر شدن عملکرد خود تلاش مضاعف می کنند ولی نتیجه ارزیابی سالانه خود را C دریافت می کنند ( به بهانه کمبود سهمیه ) بنابراین چه انتظاری می توان داشت و چه انگیزه ای برای اینچنین نفراتی خواهد ماند.
 
3- با توجه به عدم استخدام در سال های اخیر و نزدیک بودن سابقه و گریدهای شخصی افراد به یکدیگر، این ارزیابی اشتباه باعث ایجاد تبعیض و تفاوت حقوق بین افراد هم رده می شود.
 
4- این نظام ناعادلانه در دراز مدت باعث ایجاد اختلاف چشمگیر بین حقوق افراد می شود به طور مثال فردی که هر سال ارزیابی A گرفته با فردی که هر سال ارزیابی C می گیرد به صورت سالیانه حدود 2 درصد اختلاف حقوق و طی 10 سال حدود 20 درصد (معادل 4 گرید سازمانی) اختلاف ایجاد می شود که بسیار دور از عدالت اجتماعی برای افرادی که در یک مجموعه مشغول به کار می باشند، است.این در شرایطی است که کارآیی افراد ممکن است در اوایل خدمت شبیه هم بوده و لیکن در دراز مدت و با ارزیابی ناعادلانه باعث از بین رفتن روحیه کاری و افت قابل ملاحظه عملکرد خواهد شد.
 
5- این اختلاف ایجاد شده برای نفرات شاغل در سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت باعث بروز احساسات منفی بین نفرات یک واحد کاری می شود و به جای هماهنگی، هم فکری و کار گروهی اثرات معکوس به جا خواهد گذاشت.

6- متاسفانه میزان سهمیه ارزشیابی کارکنان در مناطق عملیاتی تقریبا به اندازه مناطق خوش آب و هوا و پایتخت است . اگر به گوشه و کنار صنعت نفت سر بزنید خواهید دید که در مناطق عملیاتی اکثر پرسنل بعلت کمبود سهمیه C می گیرند و افراد محدودی A و B می گیرند و این موضوع باعث درخواست انتقالی از عملیات به ستاد شده است.

7- سامانه ارزیابی عملکرد جهت ثبت ارزشیابی کارکنان که سال هاست با هزینه بالا طراحی شده است مورد استفاده قرار نگرفت و فقط بعنوان یک سامانه برای درج اطلاعات در نظر گرفته شده است و هیچگاه عملیاتی نشده است.

در پایان ضمن تشکر از رسانه پرمخاطب نفت آنلاین خواستار انعکاس یادداشت ارسالی بعنوان درد دل جمعی از کارکنان عملیاتی نفت می باشم . پیشاپیش از حسن توجه شما سپاسگذارم

پی نوشت : نفت آنلاین به احترام مخاطبین یادداشت ارسالی را منتشر می نماید و کارکنان محترم صنعت نفت می توانند پس از مطالعه کامل متن ارسالی نظر خود را در این خصوص بنویسند . اگر انتقاد یا پیشنهادی دارید که این یادداشت را کامل نماید آنرا نیز بنویسید.
https://naftonline.ir/news/29760/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام لطفا یک بازرس ویژه قرار دهید که هر ساله نوع ارزشیابی دادن مدیر مجموعه را بررسی نماید تا حق کارمندان هر سال خورده نشود و انگیزش در کارمندان از بین برود
feedback
Iran, Islamic Republic of
ف
با سلام و احترام خدمت نفت آنلاین و تشکر از اینکه به درد دل مخاطبین توجه می کنید

در خصوص مورد شماره 6 میخواستم بگم کاملا درست است.

بنده حدود 15 سال با یکی از دوستانم در مناطق عملیاتی نفت همکار بودیم و هر ساله ارزشیابی C نصیب ما می شد . ولی ایشان حدود 5 سال است به تهران منتقل شده اند و از همان بدو ورود ارزشیابی سالیانه ایشان به A افزایش پیدا کرد . و اینطور که خود ایشان می گویند بعلت بالا بودن سهمیه ها اکثر افراد A می گیرند!!!!

و من هنوز در مناطق عملیاتی نفت C می گیرم.

حال سوال اینجاست چرا مسئولین سهمیه ها را در مناطق عملیاتی افزایش نمی دهند . تا کارکنان بجای درخواست جهت رفت به ستاد خواستار کار در عملیات باشند

با تشکر
feedback
Iran, Islamic Republic of
بدون نان
حرفی که ۳۵سال کاردر شرکت نفت وهرساله بامسءول داشتم اما برای نمونه یکی از مسئولین که سواد کاریش بر اثر مشورت باما ونظر دادن به بالا عملکرد مارو به اسم خودش اراءه می داد ومی گفت حقت امسال ارزشیابی A میباشد اماAروبتونمی دم گفتم میر بالا شکایت می کنم مدر جواب گفت زبان سرخ یطور می چرخونمش که خراب بشی بخصوص زمان ما مدیران امورمالی حق وبه حقدار نمی دادند .
0