تاریخ انتشارجمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
 اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و دوره وزارت رستم قاسمی در نفت بود که دستور تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری صنعت نفت به قراردادی صادر شد.
نیروهای قراردادی مدت موقت نفت | نفت آنلاین
نیروهای قراردادی مدت موقت نفت | نفت آنلاین
به گزارش خبرنگار نفت انلاین ؛ اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و دوره وزارت رستم قاسمی در نفت بود که دستور تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری صنعت نفت به قراردادی صادر شد.

بر این اساس نیروهای پیمانکاری نفت که دارای شرایط خاصی بودند ( حداقل فوق دیپلم یا دارای ۱۰ سال سابقه در مناطق عملیاتی) با انجام مراحلی به قراردادی مدت موقت تبدیل وضعیت می شدند.

نحوه کار نیروهای قراردادی مدت موقت نفت بدین صورت است که هر سال توسط شرکت محل کارشان با آنان قرارداد یکساله میبندند . البته برخی کارکنان پیمانکاری نیز بودند که با روی کار آمدن دولت جدید موفق به تبدیل وضعیت نشدند و همچنان بعنوان نیروی پیمانکار مشغول به خدمت هستند.

با توجه به اینکه نیروهای قراردادی مدت موقت صنعت نفت  جوان و از فارغ التحصیلان دانشگاهی میباشند و اکثرا دارای سابقه حداقل ۸ سال در صنعت نفت هستند ؛ جوان بودن و تجربه و تخصص آنان باعث شده که کارشناسان ، آینده صنعت نفت را از آن این نیروها بدانند.

از آخرین آزمون استخدامی وزارت نفت در سال ۱۳۹۲ حدود ۶ سال می گذرد و شواهد نشان میدهد وزارت نفت قصد برگزاری  آزمون استخدامی جدید را ندارد . همچنین وزیر محترم نفت در اظهارنظر سال گذشته خود در خصوص استخدام نیروی رسمی نفت اعلام نمودند دیگر این وزارتخانه استخدام بصورت رسمی ندارد.

از طرف دیگر بر اساس بخشنامه بهبود معیشت نیروهای قراردادی مدت موقت نفت ابلاغی توسط وزیر محترم نفت در سال ۱۳۹۷ ؛ نیروهای قراردادی مدت موقت میتوانند از بخشی از امکانات این وزارت خانه مانند استفاده از امکان ورزشی ؛ باشگاه ؛ مجتمع محمود آباد ؛ مشهد ؛ خدمات رستوران های نفت و ... استفاده نمایند . هر چند مجوز استفاده از امکانات نفت برای نیروهای قراردادی ناچیز بود ولی شروع آن امیدها را برای صدور مجوز جهت استفاده از سایر امکانات نفت مانند خدمات بهداشت و درمان نفت و ... را برای این نیروها بالا برد.

تربیت نیروی متخصص برای هر سازمان نیازمند امکانات بالاقوه و صرف هزینه های فرآوان می باشد . اما نیروهای قراردادی مدت موقت نفت سال هاست در مناطق عملیاتی و ستادی نفت  با صرف کمترین بودجه و هزینه های آموزشی تجارب ارزشمندی کسب کرده اند که با توجه به بازنشسته شدن بخش عظیمی از کارکنان نفت در سال های گذشته ؛ میتوانند این نیروها جایگزین های خوبی برای بازنشستگان صنعت نفت باشند.

بر اساس آمارهای موجود طی چند سال گذشته هزاران نفر از متخصصین صنعت نفت بعلت بازنشسته شدن کنار رفتند و جای خالی آنها اکنون احساس می شود .

قطعا برای آنکه کمبودی از نظر کنار رفتن نیروی متخصص نداشته باشیم بهترین راه برای اینکه صنعت از این نظر ضرر نکند جایگزینی نیروهای قراردادی مدت موقت با آنان میباشد.

وزارت نفت نیز با اجرای طرح بهبود معیشت نیروهای قراردادی مدت موقت نفت نشان داد توجه ویژه ای به این نیروها دارد و حتی دستور داد که لفظ کارگر از این نیروها حذف و در تمامی نامه های اداری ؛ فیش حقوق ها و ... از لفظ کارکنان یا کارمند برای آنان استفاده نمایند.

اما فقط استفاده از لفظ کارمند کافی نیست و باید امکانات و مزایای دیگری نیز برای آنان فراهم شود تا معنای واقعی کارمند برای آنان مفهوم پیدا کند : مانند پرداخت حق شایستگی های سالانه ؛ تخصیص حداکثر پاداش بهره وری ؛ استفاده از خدمات بهداشت و درمان نفت ؛ امکان تخصیص سمت سازمانی ؛ امکان استفاده از منازل سازمانی ؛ تعدیل مدارک تحصیلی و ...

با توجه به بازنشسته شدن بسیاری از نفتی ها در سال های گذشته  و وجود سمت های خالی سازمانی ؛ میتوان بر اساس لیاقت فردی این سمت ها را به نیروهای قراردادی مدت موقت تخصیص داد و انگیزه را در بین این کارکنان افزایش داد.

نیروهای قراردادی مدت موقت نفت بر اساس موارد گفته شده آینده صنعت نفت را رقم خواهند زد و قطعا در صورت اعتماد بیشتر مسئولین به این دسته از کارکنان شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت نفت در آینده بدست این نیروها خواهیم بود. / محمدامین محبی ؛ نفت آنلاین

اخبار موثق کارکنان قراردادی نفت را در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام نفت آنلاین دنبال نمایید/ عضویت از طریق لینک های زیر:

عضویت در پیج اینستاگرام نفت آنلاین

عضویت در کانال تلگرام نفت آنلاین
 
https://naftonline.ir/news/18802/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
رضا
با سلام و عرض ادب. ضمن تشکر از شما و این متن جامعی که نوشتید. باید بگم خیلی در حق نیروهای قراردادی اجحاف شده. فقط یه نمونه شایستگی که به نیروهای رسمی تعلق میگیره و بت نیروهای قراردادی نه. این خیللی تاثیر داره در روند انگیزشی پرسنل
feedback
Iran, Islamic Republic of
امید
سلام
مگه فقط نیروهای قراردادی توی این صنعت دارن کار میکنن ک اینطوووووری در موردشون میگی ک هرررکی ندونه، فکر میکنه اینا نخبه بودن که قراردادی شدن؟!؟!؟!

چرا در مورد نیروهای پیمانکاری درست مطلب نذاشتی که همه مردم بفهمن چه اجحافی در موردشون شده. چرا توضیح نمیدی که چطور با وعده و وعید گولشون زدن و بعد از اینکه ریاست جمهوری عوض شد،کسی سراغ تبدیل وضعیت نیروهای پیانکاری نرفت. چرا ب هیچکس نمیگین. چرا هنوووز پیمانکاران باید باشن و از خون نیروهای پیمانکاری بمکن. چرا نمیگی ک چننننند ساله بعداز تبدلیل وضعیت نیروهای قراردادی، چه بلاهایی از لحاظ روحی و‌روانی به نیروهای پیمانکاری وارد شد که تو مرحله ای ک باید تبدیل وضعیت میشدن، به یکدفه همه چی کنسل شد. چرا اینارو برا مردم توضیح نمیدین که نیروهای پیمانکاری باید چه خون دلها بخورن تا نیروهای قراردادی و رسمی راااحت براخودشون استراحت کنن. آره عزیزم ، اگه مطلبی میخوای بگی، ایناروهم در نظر بگیر، ناعدالتی تا کی باید باشه ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
بهنام
اینقدر جوش نزن . فعلا اوضاع برای همه خرابه . چه رسمی چه قراردادی و چه پیمانکار . اینها همش عوام فریبی برای من و تو که بی سواد سیاسی هستیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
حامد
با تشکر و عرض ادب وآرزوی سلامتی برای تمامی پرسنل نفت خواستم عرض کنم که ما نیروهای قراردادی نفت با تمام توان و دانشی که کسب کردیم و تجربه های ارزشمندی که بدست آوردیم در جهت رسیدن به اهداف عالی این صنعت روز به روز قدم های استوارتر و محکم تری را بر خواهیم داشت ، انشالله
feedback
محمد
تا وقتی تبعیض و چند نوع استخدامی تو وزارت نفت وجود داره تنها آینه‌ای که میشه برای اون متصور شد نابودی
feedback
United Kingdom
رضا بهرامی
با سلام و عرض ادب
باید بگم که انقدر که در حق نیروهای پیمانکاری و خانواده آنها اجحاف شد در حق هیچکس نشد .
و این موضوع باعث دلسردی این دسته از کارکنان نشده بطوری که امید است انشاالله در آینده نه چندان دور موضوع از طریق مراجع بالا پیگیری و رفع مشکل این دسته از کارکنان در دستور کار قرار گیرد .
با تشکر
feedback
United Kingdom
رضا بهرامی
با سلام و غرض ادب
انقدر که در حق نیروهای پیمانکاری و خانواده آنها اجحاف شده در حق هیچکس نشد نیروی پیمانکاری شد سنگ زیرین آسیاب
نیروی پیمانکاری نردبان پیشرفت بعضیها
خدا از باعث و بانیش نگزره
feedback
Iran, Islamic Republic of
قرارداد موقت
سلام.راجع به ترمیم حقوق نیروهای قراردادی چیزی عنوان نشه بهتره.چون فقط ۲۵۰ تومن به حقوق ها اضاف شد و ترمیم سالیانه تقسیم شد بین ۱۲ ماه.خیلی هنر کردن.بیشتر بازی رسانه ای بود تا واقعیت.
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی
تا کی باید منتظر تصمیم وزیری شد که او برای ما کار می کند ایشان پس از اتمام دوره ریاست جمهوری باید برود و ما باید منتظر تصمیمات جدید و یا طولانی مدت وزیر جدید باشیم انتظار انتظار و باز هم انتظار برای خودمان متاسفم که با این تورم ها و صحبتهای واهی میبایست دل به نظر دیگران برای آینده خودمان و فرزندانمان دل ببندیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
mk
عالیه. امسال(۹۸)هنوز قرداد نبستند. هرچی میگن برعکس میشه. احتمالا برمیگردیم به سیسنم قبلی اگه اخراج نشیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
امید
پیامایی ک به ضررتون هست ، پخش نمیکنید نه؟!؟!؟!؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی
دم آقای محبی گرم که حقیقت و واقعیت رو گفتن من با همکارم که قراردادی هستیم الان یه شیفت کاری نیروگاه که کار سخت و پر ریسک و حساسی هست را اداره میکنیم و دو تا شیفت دیگه به دست ۵ نفر نیروی قراردادی دیگه اداره میشه اونم در منطقه عملیاتی و طرح اقماری چون اکثر پرسنل رسمی بازنشسته و یا انتقالی گرفتن و سختی کار افتاده رو دوش من وهمکارم امثال ما هم زیادن در صنعت نفت که کارهای حساس و پرخطر را اداره میکنن با کمترین حقوق و مزایا و کمترین امکانات کاش وزیر محترم و مسئولان عزیز نفت به فکر تبدیل وضعیت و بهبود دستمزد ما باشند و با دلگرمی و انگیزه بیشتر در خط مقدم جبهه اقتصادی تلاش و ایستادگی کنیم ان شاالله
feedback
United Arab Emirates
آره بوعلی ماهشهر هم قراردادی بودن
feedback
Romania
امید
اقا دمتون گرم که هر پیامی دوس دارین میذارین و هر پیامی دوس ندارین نمیذارین.
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی بزمایون
باتشکرازپیگیری دست اندرکاران دربهبودمعیست ماکارکنان قرااردادمدت موقت
feedback
Iran, Islamic Republic of
اکبرچراغی از اصفهان
اینجانب جانباز 35% تقاضای استخدام فرزندم نوشین خانم دارای مدرک فوق دیپلم رشته گرافیک کامپیوتر را دارم لذا عاجزانه استدعا دارم با تقاضای اینجانب موافقت
فرمایید با تقدیم احترامات
سایسته و بایسته ....
اکبرچراغی
feedback
Iran, Islamic Republic of
امین
با سلام خدمت کلیه کارکنان صنعت نفت. این که می گویند نیروهای مدت موقت مظلوم وغیره واقع شده‌اند به نظر می رسد که فقط این قشر برادران زحمتکش توی صنعت نفت زحمت می کشند. پس بقیه نیروها چقندر تشریف دارند. پس چرا دم از نیروهای پیمانی نمی زنید. تا دیروز که نیروهای قراردادی. پیمانی بودنند. کارکنان زحمت کش رسمی حق آنها راپایمال کرده بودند. الان که این عده که اکثرا فرزندان ونور چشمی سفارش فلانی وفلان کس و با پند په پا به صنعت نفت گذاشتند که با کمترین معلومات وسواد وتجربه کاری بر سر پست های حساس جای گرفته والان مدعی العموم شده اند و بیکار هستند. وبقیه نیروها به هیچ حساب می کنند. اینجاست که رد پای مافیای کثیف در کار است که دم از اینها می زند.....
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسین
فیلم زیادنگاه نکن برادر...
feedback
United Arab Emirates
آخیه
feedback
Iran, Islamic Republic of
سیدحسن ضرغامی
بسیارکاری بجا ی است که به امیدخدا انجام بگیرد
feedback
United States
عجب
feedback
Romania
سعیدرستمی
عزیزان بزرگواربنده مدت سیزده ساله که درشرکت پیراحفاری اهواز که بعدناماین شرکت عوض شدبه تعمیروتکمیل چااها به عنوان راننده فوق سنگین وشرایط سخت وسمتی پرمسولیت درجابجای دکلهاوکمپ وزحمت شبانه روزی بنده وهمکاران بنده که درموقعیت وشرایط پیمانکاری می باشیم لذاازاینکه بنده جانباز جنگ هشت ساله دفاع مقدس می باشم وباگرفتن حقوقی که شماهاعزیزان بزرگواردرجریان می باشیدوازاینکه اینجانب دارای 4 فرزندکه همگی دانش اموزودانش جوازادمیباشدوبنده به عنوان یک فرد کرایه نشین میباشم لذاازشمابزرگواران خواهشمندم نسبت به تعقیروضعیت اینجانب ویاهرنطری که شماعزیزان بزرگواردستوردهید ممنون وسپاس گذارم.
feedback
Iran, Islamic Republic of
کار
خواهشا شغل گازبانی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار دهید
feedback
United Arab Emirates
ناشناس
چرا اینقدر اختلاف بین قراردادی و پیمانکاری وجود دارد ملاک قراردادی شدن این نبود که نوشتید
feedback
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما؟ ایاافراد بازنشسته بااین حقوق کم داشتن داماد وعروس چکار بیاد بکند تورابخداحرفهای مابازنشتهارالطف کنید بگوش این وزیرمحترم برسانید تمام پاداشهاازان خودتان مسکن ازان شماها والی نمی دانم چه تاجی برسراین مردم گزاشتید یک جانباز هستم وهیچ امکانی ازاین شرکت ملی حفاری نگرفتم و۳۴سال سابقه کارطرح اقمارداشتم که۵سال زودتر کیمسیون پزشکی شرکت نفت اینجانب رابازخرید بازنشسته کردن ایاکسی هست؟ جواب اینجانب رابدهد چرااین بلا راسرخودم وخانوادم اوردند بنیاد شهید وایثارگران تهران ونماینده ریاست جمهوری ورسس بنیاد شهید وایثارگران حاجی اقاشهیدی درجریان مشکلات اینجانب هستند امیدوارم تمام کسانی که برای جانبازان هرکاری انجام میدهید اجرتان به امام زمان (ع)باشد ان لله .......التوفیق
feedback
Georgia
چرا هیچ حرفی از نیروهای مدت معین نیست نه از مزایای رسمی بهرمند هستند نه از مزایای مدت موقت واقعا نیروهای مدت معین با توحه به داشتن سمت سازمانی باید اینهمه تحقیر بشن؟؟؟؟؟؟؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
Sali
ای بابااااا تا زمانی که وزیر زنگنه باشه هیچ کاری واسه ماها نمیکنن فقط استرس داریم که قراره چه بلایی به سرمون بیاد بعدم امکاناتی که میگن فقط واسه مردهاست به ما خانمها کوچکترین ارزش و حرمتی قائل نشدن مثلا استفاده از خدمات رفاهی مگه میشه من با شوهرم و بچم برم رستوران شرکت و فقط یه پرس غذا بتونم بگیرم چرااااا اینقدر تبعیض قائل میشید بین زن و مردها استفاده از بیمه تکمیلی درمان فقط واسه خودمه پس بچم چی میشه در حالیکه اقایون خیلی راحت میتونن کل فک و فامیلشونم تحت پوشش قرار بدن
feedback
Germany
مهدی صالح زاده
باسلام وسپاس بخاطراینکه یکی پیداشدیه تلنگری به قراردادموتهابزند
ماخیلی مشکلات داریم به مختصربیان میکنم
🔹۱-پست های خالی به نیروهای شاغل مدت موقت در همان پست داده شود)
🔹۲-فرمول اضافه کاری شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش مطابق شرکت گاز بر اساس فرمول اداری استخدامی نفت پرداخت گردد
🔹۳-لحاظ کردن سابقه و مدرک تحصیلی
feedback
Iran, Islamic Republic of
🔹۱-پست های خالی به نیروهای شاغل مدت موقت در همان پست داده شود)
🔹۲-فرمول اضافه کاری شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش مطابق شرکت گاز بر اساس فرمول اداری استخدامی نفت پرداخت گردد
🔹۳-لحاظ کردن سابقه و مدرک تحصیلی
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمد قراردادموقت
فعلا نیروهای باتجربه غیر رسمی صنعت نفت ،حتی راننده ها ی استیجاری هم دارن به صورت رایگان به رسمی های جدید ویا جابجا شده آموزش رایگان میدن ، یعنی داریم پتک میسازیم که بعد بزنن تو سر خودمون . 😛
feedback
Iran, Islamic Republic of
عبدالرضا مطوری
لطفا علت عدم دریافت بدی آب وهوا برای نیروهای قرادادی موقت شاغل در بهداشت و درمان آبادان را برسی کنید
این در حالی ست که چند ماهیت که نیروهای پیمانکار و رسمی دریافت میکنند
0