تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پاسخ به گزارش یکی از خبرگزاری ها با عنوان "اصرار بر حفر سه حلقه چاه نفت در ۱۴۰ متری مناطق مسکونی!" مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۳، جهت تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای منتشر کرد.
nisoc | نفت آنلاین
nisoc | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، متن جوابیه به این شرح است:
 
میدان نفتی اهواز به عنوان یكی از قدیمی‌ترین میادین نفتی كشور، در سال ۱۳۳۷ كشف شد.

این میدان كه در زمره میادین فوق عظیم نفتی دنیا محسوب می‌شود به لحاظ جغرافیایی در شمال شهر اهواز واقع شده است. به دلیل وسعت كم شهر اهواز در زمان اكتشاف این میدان، عملیات حفاری، استخراج و انتقال نفت در اوان كار به سهولت انجام می‌گرفت؛ اما به مرور زمان، توسعه شهری و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز با روندی رو به رشد، بدل به مانعی بر سر راه حفاری چاه‌ها و استخراج نفت از میدان نفتی اهواز شد.

این در حالی است كه زمین‌های مورد نیاز برای توسعه آن طبق رویه معمول شركت ملی نفت ایران، در تمام این سالیان، از طریق قانونی به تملك این شركت درآمده و متاسفانه بعضاً مورد نقض حریم قرار گرفته است.
 
در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از ذخایر قابل برداشت میدان اهواز كه شامل ۳ مخزن عظیم آسماری، بنگستان و خامی است، توسط اماكن و تأسیسات شهری و صنعتی محصور شده و امكان دسترسی به منابع هیدروكربوری میدان را در این بخش تقریباَ غیرممكن نموده و از سوی دیگر امكان بروز مخاطرات ایمنی و محیط زیستی را بیشتر ساخته است. در چنین شرایطی تملك اراضی برای انجام حفاری‌های جدید و احداث خطوط لوله در حریم میدان نفتی اهواز بسیار دشوار گشته و این موضوع موجب برهم خوردن برداشت متوازن از لایه‌های این میدان عظیم شده است.
 
در خصوص فرآیند تعیین محل حفاری هر چاه باید خاطرنشان ساخت كه این امر طی روندی تخصصی، توسط مجموعه‌ای از کارشناسان و متخصصان زمین‌شناسی و مهندسی نفت صورت می‌پذیرد كه طی آن بر اساس شرایط مخزن  نسبت به تعیین موقعیت‌های حفاری اقدام می‌شود و مدیرعامل شرکت، نقشی در فرآیند یاد شده ندارد.
 
در مورد حفاری چاه‌های موضوع گزارش آن خبرگزاری، از حدود ۱۰ سال قبل اقداماتی صورت پذیرفته و نقاطی معین شده‌است که تعدادی از آنها در نزدیکی شهر واقع‌اند و در حال حاضر وضعیت این چاه‌ها، صرفاً در مرحله علامت‌گذاری بوده و در صورت نیاز به انجام مراحل حفاری، در آینده برای آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
شایان ذكر است كه شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب بر اساس مسئولیت ذاتی خود در خصوص تأمین انرژی و درآمد کشور، تمهیدات ویژه‌ای برای افزایش سطح ایمنی چاه‌ها و تأسیسات مجاور مناطق شهری درنظر گرفته است تا برداشت نفت از میدان اهواز بدون هیچ‌گونه نگرانی برای سلامت شهروندان عزیز، امکان‌پذیر گردد.
 
در همین راستا باید توجه داشت كه حریم ایمنی برای حفاری و بهره‌برداری از چاه‌ها در شرایط خاص و متناسب با سطح اقدامات و الزامات ایمنی که برای آنها تمهید می‌شود؛ تغییر می‌یابد و حفظ حریم ۴۰۰ متری مربوط به حالتی است که هیچ‌گونه اقدام مضاعفی برای ایمنی چاه‌ها لحاظ نشده باشد.

گفتنی است تاكنون به دلیل ملاحظات محیط زیستی و تجاوز به حریم میدان نفتی اهواز، حفاری ۲۱۷ حلقه چاه با مجموع دبی ۱۷۰ هزار بشکه در روز میسر نگردیده و كشور از درآمد حاصل از آن محروم شده است.
 
تصریح می‌گردد که شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، اقدام به انجام مطالعات محیط‌زیستی (EIA) توسط مشاوران ذی‌صلاح نموده است که نتایج این مطالعات پس از تائید سازمان محیط زیست، به عنوان‌ نقشه راه در انتخاب موقعیت و نوع عملیات حفاری چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا كمترین آسیب متوجه مناطق شهری و منابع طبیعی گردد.
 
در پایان انجام هرگونه مکاتبه از سوی رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای ممانعت از حفاری در موقعیت‌های یاد شده، تکذیب می‌شود.
 
روابط عمومی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب
https://naftonline.ir/news/24429/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0