تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
همچنان منتظر آگهی استخدام بمانیم یا خودمان دست به کار شویم؟
خبرگزاری علم و فناوری:خیلی از افراد پس از ورود دانشگاه این تفکر را دارند که حتما در رشته ای که فارغ التحصیل می شوند باید در جایی استخدام شوند، به عنوان مثال یک دانشجوی رشته مهندسی پالایش نگاهش این است که باید یک مهندس شود و در یک شرکت مرتبط مشغول به کار شود. اما در این بین افرادی نیز هستند که متفاوت فکر می کنند.

دکتر رضا باقری جز همین محدود افراد است.باقری با مدرک دکترای برق،بنیان‌گذار گروه مدیریت تجاری مرکز مطالعات فناوری دانشگاه صنعتی شریف است و هم اکنون نیز مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌ گذاری اسمارت آپ است.

باقری برای تحصیل در مقطع لیسانس  مهندسی برق وارد دانشگاه شریف شد. سه سال از دوران کارشناسی را پشت سر گذاشته بود که مثل هر دانشجویی نگرانی های آینده شغلی  و این افکار که بعد از گرفتن مدرک قرار است چه کار کنم او را می آزرد.



اولین جرقه های موفقیت وی از آنجا آغاز شده است که در جلسه فارغ التحصیلی ورودی های بالاتر شرکت کرده و از نزدیک پای صحبت یکی از دانشجویان موفق در عرصه کارآفرینی که صاحب یک شرکت بزرگ شده بود، نشسته و داستان موفقیت او را سرمشق خود قرار داده بود و نهایتا باقری به این نگرش رسید که غیر از استخدام در شرکت دیگران یا شرکت دولتی ، خودم یک کسب و کار راه اندازی کنم.

باقری برای عملی کردن تفکرات خود در سن ۲۱ سالگی  با پنج نفر از دوستان هم رشته ای اولین شرکت خود را راه اندازی کرده و اولین شکست خود را تجربه می کند. پس از آن در راه اندازی نزدیک به ۱۲ کسب و کار دیگر مشارکت می کند،که چهار کسب و کار با موفقیت به راه خود ادامه داد و دو کسب و کار به رشد فوق العاده ای می رسد.

یکی از دغدغه های باقری این بوده است که بالاخره یک مهندس صرف باشد یا کارآفرین، با همه این اوضاع در حالی که دکترای برق خود را گرفته بود بین این دو گزینه که تبدیل به یک عضو هیئت علمی و مقوله تدریس شود یا وارد دنیای کارآفرینی شود ، کارآفرینی را ترجیح داده و فعالیت در این عرصه را به طور حرفه ای ادامه داده است.

وی در حال حاضر با دوستان خود مجموعه اسمارت آپ استودیو را راه اندازی کرده است ،در اسمارت آپ بر روی استارت آپ ها و کارآفرینان سرمایه گذاری صورت می پذیرد.



از انجا که دکتر رضا باقری کارآفرینی را به صورت تجربی و با گوشت و استخوان لمس کرده و این نیست که صرفا رشته تحصیلی وی کارآفرینی بوده باشد، تجارب ارزشمندی دارد که می تواند برای جامعه جوان به خصوص دانشجویان و فارغ التحصیلان موثر واقع شود، از این رو خبرگزاری علم و فناوری تجارب و اندیشه های باقری را مورد بررسی قرار داده است.



از دیگاه باقری ، مهم ترین عامل موفقیت یا شکست در یک کسب و کار خود کار آفرین است. وی اذعان داشته است: با توجه به شرایط کشور و تجاربم در زمینه ۳۰ استارت آپ که درگیر آن ها بوده ام و از نزدیک لمس کرده ام ، کارآفرین است که می تواند باعث شود که یک کسب و کار با موفقیت یا شکست مواجه شود.

وی نقش کارآفرین را مهم تر از ایده انتخاب شده دانسته  و بیان داشته است:ممکن است ایده ای که برای اولین بار انتخاب می شود بهترین انتخاب فرد یا تیم نباشد و آن قدر ها تاثیر گذار نیست.

باقری سه ویژگی مهم  انگیزه و تعهد، ظرفیت یادگیری و مهارت های مورد نیاز برای یک کارآفرین موفق بر شمرده است و هر کدام را این گونه شرح داده است: انگیزه و تعهد یعنی اینکه در واقع کارآفرین کسی است که واقعاً تصمیم خود را گرفته و می‌خواهد این مسیر را در زندگی ادامه بدهد.

وی در بیان مفهوم  ظرفیت یادگیری اذعان داشته است: شخصی که برای یاد گرفتن چیزهای تازه در مراحل منظم و مختلفی که فضای کارآفرینی نیاز دارد، آماده است و همیشه در حال یادگیری است.

باقری مهارت‌های مورد نیاز برای کارآفرینی را این گونه بیان کرده است: مهارت‌های مورد نیاز برای کارآفرینی که طیف گسترده‌ای هستند، مثلاً انجام کار گروهی، مهارت شناخت  مشتری و خیلی موضوعات دیگری که شما می‌بایست یاد بگیرید.

مشاور کارآفرینی افزوده است: از این سه مورد، تعهد و یادگیری بسیار مهم است، زیرا اگر شما آن تعهد و انگیزه را نداشته باشید و فکر کنید که همه‌ی آن چیزهای را که باید بدانید، می‌دانید و به دنبال این نباشید که یک مطلب تازه‌ای یاد بگیرید، نمی‌توانید گزینه‌ی سوم یعنی مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنید.

وی در توضیحات تکمیلی مربوط به ویژگی های یک کارآفرین موفق اذعان داشته است:این مهارت‌ها طیف بسیار متنوعی دارند و در هر حیطه از کسب‌وکار بسته به شرایط متفاوت هستند.انگیزه و ظرفیت یادگیری است که به شما کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار موفق راه‌اندازی کنید.

یکی ازنکات بسیار مهم و ظریفی که شاید خیلی از جوانانی که امروز در قالب استارت آپ ها کسب و کارهای نوپایی را راه اندازی کرده اند از آن غافل باشند ولی بسیار مهم و کلیدی است سرمایه گذاری بر روی خودمان  به عنوان یک کارآفرین به عنوان موسس یک مجموعه کاری است. اما چگونه باید بر روی خودمان سرمایه گذاری کنیم؟

باقری در این زمینه بیان داشته است: کسانی که مسیر کارآفرینی  را انتخاب می‌کنند باید روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند. اگر انگیزه دارید، باید ظرفیت یادگیری را به وجود بیاورید، یعنی یاد بگیرید که خوب یاد بگیرید و اول از همه باید مغرور نباشید.



باقری با اشاره به  شکست هایی که تجربه کرده است بیان داشته است:شکست هایی که در کسب و کار برایم اتفاق افتاد با یادگرفتن یک سری موضوعات، خواندن بعضی از کتاب‌ها وکارآموزی در کنار استادهای خوب می‌توانست اتفاق نیفتد ولی در آن زمان ظرفیت یادگیری من و تیم من پایین بود.

وی افزوده است: ما هنوز به آن بلوغ نرسیده بودیم تا بدانیم خیلی چیزها است که باید یاد بگیریم تا بتوانیم یک کسب‌وکار موفق داشته باشیم. در دنیای مهارت‌ها، طیف مهارت‌ها خیلی گسترده است و افراد می‌توانند بسته به هر کسب‌وکاری در بعضی از آن‌ها عمیق شوند.

برای بیان بهتر مفهوم ویژگی های یک کار آفرین  و لزوم تغییر استراتژی برای حفظ یک کسب و کار نوپا یکی از استارت آپ های باقری که با چالش های زیادی هم روبه رو بوده است را بررسی می کنیم.

در سال ۹۲یکی از ایده های باقری ، ایجاد پلت فرم فروش تجهیزات با برند ملی بوده است، که طی آن کسب و کاری قرار بود راه اندازی شود تا در کنار شرکت های فنی و فناور قرار بگیرد تا دسترسی شرکت ها به بازار را راحت تر کند.

برای راه اندازی این استارت آپ باقری تعامل را با مجموعه آدیکو به عنوان یک برند ملی و تامین کننده مالی آغاز می کند و با مهندس مامی پور مدیر عامل این مجموعه توافقات لازم صورت می پذیرد.

باقری راه اندازی این پلت فرم  با همکاری مجموعه آدیکو را این گونه شرح داده است:مدیر عامل مجموعه آدیکو همان فرد مناسب برای کار بود  یعنی تعهد و انگیزه داشت، یادگیرنده بود و به این دلیل که قبلاً در فضای فروش تجهیزات کار کرده بود، خیلی از مهارت‌های فروش تجهیزات را داشت و می‌توانست برای ساختن یک پلتفرم، شریک و فاندر خیلی خوبی باشد. وی افزوده است: بلافاصله کار را آغاز کردیم ، در سال ۱۳۹۲تعداد زیادی شرکت کوچک تجهیزاتی وجود داشت که برای رسیدن به بازار، آن مهارت‌های مکمل و یا مهارت‌های بازاریابی را نداشتند، به همین دلیل رسیدن به بازار برای آن‌ها کار سختی بود.

باقری شروع اولیه کار و اخذ قرارداد نمایندگی با ۱۳ شرکت  را بسیار خوب توصیف کرده و بیان داشته است:جواب‌های اولیه خیلی عالی بود، وقتی شروع به مذاکره با این شرکت‌ها کردیم، از این که به ما نمایندگی فروش بدهند، استقبال کردند. ما هم خیلی سریع توانستیم با سیزده شرکت قرارداد نمایندگی ببندیم به این صورت که نماینده‌ی بازرگانی آن‌ها تحت برند آدیکو شویم.

شروع کسب و کارها ممکن است بسیار خوب پیش برود اما همیشه اتفاقات غیر قابل پیش بینی نیز ممکن است در مسیر کسب و کار پیش بیاید، که در این مورد خاص اتخاذ یک سیاست از جانب دولت کسب و کار باقری را با تهدید رو به می کند که اگر تمامی وِیژگی های یک کار آفرین را نداشته باشیم ممکن است کسب و کار ما با شکست مواجه شود. چرا که این ویژگی های کارآرین کسب و کار به جای نابودی کسب و کار منجر به تغییر استراتژی کسب و کار می شود.



بقیه ماجرای کسب و کار پلت فرم آدیکو و اتفاقاتی که آن را به سمت شکست پیش می برد را ادامه می دهیم.در این زمینه باقری بیان داشته است: کارها خیلی خوب پیش می‌رفت تا این که یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی در این فضا افتاد. نمایشگاهی به نام نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل ایران به وجود آمد،این نمایشگاه یک اتفاق خیلی خوب و یک استثنا در فضای کسب‌وکاری ما بود، تا به حال نشده بود که دولت آن قدر خوب فکر کند و دسترسی سازندگان به بازار را راحت کند.

وی افزوده است:این موضوع  یک اتفاق بد برای آدیکو بود زیرا همه‌ی شریک‌های تجاری، فکر می‌کردند که برای رسیدن به بازار، دیگر به بازاریابی نیاز نیست. آن‌ها می‌توانند در سال یک بار در این نمایشگاه شرکت کنند و کل فروش سال آینده را در نمایشگاه داشته باشند. پس دیگر چه نیازی به آدیکو است؟

باقری با اشاره به یک طرف شدن  قراردادها  و نصف شدن سهم قراردادها اذعان داشته است: کارکردن آدیکو از حالت عادی خارج شده بود. در اینجا مهندس مامی‌پور می‌توانست تصمیم بگیرد که این کار را رها کند و تشخیص دهد که این بیزینس غیرقابل سرمایه‌گذاری است و یا می‌توانست دوباره فکر کند و یک طراحی دیگری برای کسب‌وکار انجام دهد و مدل بیزینس را عوض کند.



وی با تاکید بر ویژگی هایی همچون تعهد و یادگیری در مدیر عامل آدیکو بیان داشته است: مامی پور انتخاب دوم را انجام داد، با تیم‌های که هنوز تجهیزات آن‌ها آماده نبود، شروع به همکاری کرد؛ یعنی روی تیم‌هایی که ظرفیت ساخت تجهیزات داشتند سرمایه‌گذاری انجام داد.

وی در شرح تغییر استراتژی آدیکو اذعان داشته است: شرکت های تحت قرار داد از ابتدا می‌دانستند تجهیزاتی را که می‌سازند، قرار است با برند آدیکو فروخته شود و آدیکو شریک استراتژیک آن‌ها در فروش تجهیزات در بازار است.

باقری در مقایسه مدل اول و مدل دوم پلت فرم آدیکو بیان داشته است:  این مدل دوم خیلی مدل موفق‌تری بود و البته تکمیل کننده‌ی مدل اول بود و جایگزین ایده‌ی اصلی نشد. نتیجه‌‌ی این طرح این بود که پانزده تجهیز مختلف و هشت تیم فناور به سبد آدیکو اضافه شد.

مشاور کارآفرینی تذکر داده است: کارآفرینی که مشکل نداشته باشد احتمالاً یک جای کارش اشکال دارد،اگر چالش جدی وجود نداشته باشد، انگیزه‌ها کم می‌شود.

خبرگزاری علم و فناوری به مدیران و موسسان استارت آپ ها توصیه می کند به موازات انجام امورات کسب و کارهای خود کسب تجارب کسب و کارهای کوچک و بزرگ موفق را در برنامه کاری خود قرار دهد.

https://naftonline.ir/news/9175/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0