تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
مشاور زنگنه:تحریم حوزه پتروشیمی غیر ممکن است
 به گزارش نفت آنلاین ، مؤید حسینی صدر افزود: اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند میزان صادرات ایران را به صفر می‌رسانند در کوتاه مدت عملی نیست.

وی گفت: با توجه به تقاضا در بازار و کمبود تولید نفت، جایگزینی نفت ایران عملی نیست.

حسینی صدر افزود: ایران با چند کشور بزرگ مرز زمینی دارد و به آسانی می‌تواند با کشور‌های دیگر در زمینه تجارت نفت کار کند.

وی گفت: تحریم‌های آمریکا تحریم‌های شورای امنیت نیست و بسیاری از شرکت‌های بین المللی و خارجی زیر بار آن نمی‌روند و تجارت نفت چیزی نیست که با دستور یک کشور جلوی آن گرفته شود.

حسینی صدر افزود: همان طور که آمریکایی‌ها تجربه تحریم دارند ما نیز تجربه دور زدن تحریم‌ها را داریم و برای فروش نفت استرس نداریم.

وی گفت: ذخایر ارز کشور بسیار بیشتر از آن است که در واردات اقلام اصلی دچار مشکل شویم.

حسینی صدر افزود: دلیل آشفتگی در بازار به تحریم‌ها باز نمی‌گردد بلکه جو روانی و غفلت برخی مسئولان است.

وی گفت: شیره مالیدن و باج دادن آمریکا به برخی کشور‌ها تأثیر چندانی ندارد و آنان نمی‌خواهند انرژی گران تری بخرند.

حسینی صدر با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از دیپلماسی نفتی در اختیار وزارت نفت است و این وزارتخانه کار خود را به درستی انجام داده است افزود: در این زمینه و برای افزایش سرمایه گذاری در حوزه نفت قرار داد‌های نفتی را جذاب و بازبینی کردیم.

وی با بیان اینکه پس از برجام، تجهیزات مهم صنعت نفت در پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها و بخش اکتشاف تأمین شد گفت: اروپایی‌ها بار‌ها گفته اند در صنعت نفت کشورمان هستند و توافق امضا می‌کنند، اما در عمل با احتیاط جلو می‌آیند.

حسینی صدر افزود: در جذب سرمایه گذاری خارجی از نمره ۱۰۰ نمره ۸۰ گرفته ایم، اما در فروش نفت نمی‌توانیم قرارداد‌های ۵ ساله یا ۱۰ ساله ببندیم.

وی گفت: پس از لغو تحریم‌ها میزان فروش نفت از ۱ میلیون بشکه نفت خام در چند ماهه اخیر به ۲٫۷ میلیون بشکه رسیده و ضریب بازیافت نیز افزایش یافته است.

حسینی صدر افزود: برای طرح ان. تی. پی نیز که طرف خارجی به دلیل تهدید‌های آمریکا صحنه را خالی کرد برای ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن با کارشناسان داخلی در عسلویه قرارداد امضا کردیم.

وی گفت: آمریکا فردی را برای تحریم‌های ایران مشخص کرده است و وی روزانه برنامه‌های خود را بررسی می‌کند، اما ما در کشور فردی را مشخص نکرده ایم در حالی که باید یکی از مسئولان یا وزرا یا بالاتر از آنان مسئول هماهنگی در زمینه مقابله با تحریم‌های آمریکا باشد.

حسینی صدر افزود: اینکه ۲۴ میلیون تن فولاد تولید و ۱۰ میلیون مصرف می‌کنیم و قیمت فولاد ۳ برابر شده است به دلیل نداشتن مسئول اتاق تحریم و بازی‌های داخلی است.

وی گفت: اراده برای تشکیل بورس نفت و آمادگی فروش این محصول به بخش خصوصی وجود دارد و برای فروش نفت در مناطق آزاد و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مناطق باید ساز و کار‌هایی ایجاد شود.

حسینی صدر افزود: اکنون ۶۰ میلیون تن ظرفیت تولید فرآورده‌های پتروشیمی در کشور است و مشتریان خارجی ما نمی‌توانند جایگزینی برای این فرآورده‌ها پیدا کنند بنابراین مشکلی در صورت اعمال تحریم برای فروش آن‌ها نداریم.

وی گفت: تحریم حوزه پتروشیمی غیر ممکن است.

حسینی صدر افزود: یکی از راهکار‌های مقابله با تحریم‌های نفتی تبادل کالا به کالا با کشور‌هایی است که سابقه خوبی در این زمینه دارند.تسنیم

https://naftonline.ir/news/8848/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0