تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم
به گزارش نفت آنلاین رضا نوروززاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: نیاز هست که دولت ساماندهی صادرات را خودش عهده دار شود.

وی افزود: صادرات باید شفاف باشد تا دولت که مسئولیت تأمین ارز را برای قسمت های اصلی کشور دارد، تکلیف خودش را بداند.

نوروززاده با بیان اینکه "شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور مستقیم روی بسیاری از شرکت های پتروشیمی نظارت مدیریتی ندارد، اما نقش حاکمیتی دارد و تولید، فروش و صادرات توسط این شرکت رصد می شود"، گفت: زمانی که بحث‌های ارزی مطرح شد، رییس جمهور اختیارات مجمعی واحدهای پتروشیمی که مربوط به وزارتخانه‌های رفاه و دفاع بود را به وزیر نفت داد و آقای زنگنه هم جلساتی را در دفتر خود با حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بخش های خصوصی و خصولتی تشکیل داد.

وی ادامه داد: در ابتدا ارز همه واحدهای پتروشیمی منهای هزینه‌های ارزی آن ها احصا شد و سهم هر هلدینگ و ارزی که باید وارد سامانه نیما کند را تعیین کردیم، بعد از آن هزینه‌های شرکت ها را در نظر گرفتیم و مشخص شد که درآمد ارزی سال ۹۷ شرکت های پتروشیمی حدود ۱۲ میلیارد دلار است که این شرکت ها مجاز هستند ۲۵ درصد درآمد ارزی خود را صرف هزینه های جاری شامل بدهی ارزی، واردات ارزی موارد اولیه، هزینه های حمل، برنامه های توسعه ای و ... کنند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از تاریخ بیست و یکم فروردین ماه امسال تا بیست و ششم مردادماه در مجموع ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز حاصل از صادرات توسط پتروشیمی ها در سامانه نیما عرضه شده و پتروشیمی ها متعهد هستند از ۲۶ مردادماه تا پایان سال ۶ میلیارد و ۹۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. نفت آنلاین

نوروززاده با تاکید بر اینکه "شرکت ملی صنایع پتروشیمی عملکرد شرکت های پتروشیمی را در سامانه نیما رصد می‌کند"، گفت: بانک مرکزی هم می‌تواند آمار عملکرد آنان را در اختیار عموم قرار دهد.

وی افزود: سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که از این رقم فقط ۱۲ میلیارد دلار آن متعلق به شرکت های پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس برآوردی که انجام شده است پیش‌بینی می‌شود تعهد باقی مانده پتروشیمی ها در ۴٩هفته سال که از تاریخ ۲۱ فروردین تا پایان سال است، هفته ای ۳۰۰ میلیون دلار باشد که با کسر هزینه‌های آن ها به هفته ای ۲۰۰ میلیون دلار می رسد، یعنی پتروشیمی ها به طور متوسط تا پایان سال هر هفته ۲۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "نرخ ارز صادراتی شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما با هماهنگی بانک مرکزی بوده است"، گفت: نرخ ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما ۷۵۰۰ تومان است، همچنین تا امروز نرخ خوراک واحدها تغییری نکرده و باید توجه داشت نسبت قیمت خوراک به فروش یک به یک نیست.

نوروززاده با اشاره به تذکر رئیس جمهور در عرضه ارز صادرکنندگان به بازار گفت: بعد از صحبت‌های رئیس جمهور در این مورد جلسه‌ای در دفتر معاون اول ریاست جمهوری تشکیل دادیم و توضیح دادیم که پتروشیمی ها به تعهدات خود به طور دقیق عمل کردند.

https://naftonline.ir/news/8809/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0