تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
فعالیت ۷ تا ۸ هزار نیروی بازنشسته در وزارت نفت! / مدیر عامل شرکت نفت نمی‌تواند مجوز ادامه فعالیت بگیرد
به گزارش نفت آنلاین ،  در روزهای اخیر بحث منع بکارگیری بازنشستگان به موضوع چالش برانگیزی در اغلب نهادهای دولتی تبدیل شده است. همچنین هفته گذشته شورای نگهبان طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان را که در تاریخ ششم شهریورماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود را مغایر قانون اساسی ندانست .

در این خصوص مسعود رضایی  گفت: برخی شنیده ها حاکی از آن است که می خواهند برای ادامه فعالیت مدیر عامل شرکت نفت که بازنشسته است، از مقام معظم رهبری مجوز دریافت کنند اما در قانونی که به تصویب مجلس رسیده، چنین موضوعی ذکر نشده و حتی تلقی من این است که رهبر انقلاب اعتقادی به اقداماتی از این دست ندارند.

وی در ادامه افزود: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به گونه ای است که دریافت هیچ گونه اذنی از لحاظ قانونی در آن درج نشده است. البته اذن رهبری طبق اصل ۵۸ قانون اساسی، به این معناست که ایشان در کلان کشور اختیاراتی دارند ولی نه به این صورت که هر مدیر بازنشسته ای نامه ای به دفتر ایشان ببرد و مجوزی بگیرد.

رضایی اظهار داشت: اگر مقام معظم رهبری تشخیص شان این باشد که یک فرد بازنشسته باید در سمتی باشد، از اختیاراتشان است که مجوز لازم را صادر کنند اما اینکه لیست برای ایشان ببرند و ایشان هم به صورت دفتری و تشکیلاتی مجوز بدهند، جایگاه قانونی ندارد.

این نماینده مجلس در مورد ادامه فعالیت نیروهای پیمانکاری بازنشسته در وزارت نفت گفت: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان شامل پیمانکارانی که بازنشسته شده اند و مستمری می گیرند و مجددا در وزارت نفت مشغول به کار هستند، می شود.

رضایی با بیان اینکه شنیده ها حاکی از فعالیت ۷ تا ۸ هزار نیروی بازنشسته در وزارت نفت است، عنوان کرد: پس از اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، این افراد باید از وزارت نفت بروند.

تحقیقات میدانی اقتصاد آنلاین نشان می دهد که  بازنشستگان مذکور با سه روش زیر در وزارت نفت و یا زیرمجموعه های صنعت نفت مجددا مشغول به کار شده اند:

۱- مشمولین بند های (د) و (ه) ماده ۷۱ قانون مدیریت کشوری، شامل معاونین وزرا و همترازهای آنان. نفت آنلاین

۲-بازنشستگی بر مبنای رسیدن به سن ۶۰ سال، دریافت مستمری بازنشستگی و سنوات پایان خدمت  و سپس بکارگیری مجدد در شرکت های پیمانکاری ارائه دهنده  خدمات به عناوین مختلف.

۳-بازنشستگی بر مبنای رسیدن به سن ۶۰ سال، دریافت مستمری بازنشستگی و سنوات پایان خدمت و سپس اشتغال مجدد در شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری صنعت نفت و ...

گفتنی است که بکارگیری مجدد بازنشسته ها عمدتاً در سمت هیات مدیره، مشاوران، مدیران عامل و روسای هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری های گوناگون مجموعه صنعت نفت، هلدینگ ها و شرکت های واگذار شده (خصولتی)  مانند پتروشیمی  ،پالایشگاه ها و شرکت های برند که به نوعی صنعت نفت در آنها سهامدار است رخ می‌دهد. منبع : اقتصاد آنلاین

https://naftonline.ir/news/8778/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0