تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
دانشجویان به وزیر نفت نامه نوشتند
 مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با ارسال نامه ای سرگشاده به بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد: «با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از همه‌ی ابزارهای خود برای اثرگذاری تحریم‌های نفتی استفاده می‌کنند؛ ضرورت گذر از مدل سنتی فروش نفت و بهره‌گیری از همه‌ ابزارهای موجود برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا و جلوگیری از افت میزان صادرات نفت کشور بیش از گذشته اهمیت می‌یابد».

متن کامل نامه به شرح زیر است:

"وزیر محترم نفت  جناب آقای بیژن زنگنه

سلام علیکم

همانطورکه مستحضرید وابستگی اقتصادی دولت به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام یکی از نقاط ضعف اساسی کشور است و دشمن همواره سعی کرده با سواستفاده از این موضوع و با تحمیل تحریم‌های نفتی، بر اقتصاد و معیشت مردم فشار وارد کرده تا نظام جمهوری اسلامی را وادار به تغییر رفتار سیاسی کند. با توجه به بازگشت مجدد تحریم‌های نفتی از اواسط آبان‌ماه، این احتمال وجود دارد که شرایطی مشابه سال ۹۰ تکرار شده و مجددا میزان صادرات نفت کشور به شدت کاهش یابد؛ در نتیجه بررسی راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها بیش از پیش ضرورت دارد.

همچنین استحضار دارید که پس از دستور ترامپ مبنی بر خروج از برجام، آمریکایی ها اقداماتی اساسی با هدف کاهش صادرات نفت ایران انجام دادند. در این راستا در طی مذاکراتی با کشورهای خریدار نفت ایران تلاش کردند تا به روش‌های گوناگون مانند اعمال تخفیف و اعطای امتیازات ویژه و یا حتی تهدید به جریمه و تحریم، آنها را در اعمال تحریم‌های نفتی با خود همراه کنند که در نتیجه‌ی‌ دیپلماسی فعال آمریکایی‌ها، میزان صادرات نفت و میعانات گازی کشور روز به روز در حال کاهش است.

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از همه‌ی ابزارهای خود برای اثرگذاری تحریم‌های نفتی استفاده می‌کنند؛ ضرورت گذر از مدل سنتی فروش نفت و بهره‌گیری از همه‌ ابزارهای موجود برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا و جلوگیری از افت میزان صادرات نفت کشور بیش از گذشته اهمیت می‌یابد.

مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، با توجه به نقش تاثیرگذار درآمدهای نفتی بر مسائل اقتصادی و امنیتی کشور نکاتی را در مورد ضرورت به‌کارگیری روش‌های متنوع برای فروش نفت کشور در زمان تحریم‌ها به سمع و نظرتان می‌رساند:

با توجه به بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادارت نفت و گاز از طریق ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش نفت، یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌ها بوده که ضرورت دارد وزارت نفت در راستای پیاده‌سازی آن برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهد. در این راستا رهبر معظم انقلاب در جلسه با اعضای هیئت دولت در تاریخ ۷ شهریورماه تاکید کردند که دولت با جذاب‌سازی شرایط، زمینه را برای حضور بخش خصوصی در صادرات نفت فراهم کند. همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در اواسط تیرماه امسال با اشاره به توانمندی بخش خصوصی در صادرات نفت، عرضه نفت در بورس را یکی از ظرفیت‌های موجود برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا دانست.

اما علیرغم این سیاست های بالادستی و اظهارات مقامات ارشد نظام، متاسفانه تاکنون وزارت نفت در قبال تغییر استراتژی صادرات نفت و ارائه راهکار برای مقابله با تحریم‌های آمریکا سکوت اختیار کرده است. فلذا با توجه به فرصت محدود باقی مانده تا اعمال تحریم‌ها، این شائبه در اذهان عمومی و بخصوص جامعه دانشگاهی ایجاد شده که وزارت نفت هیچ راهکاری برای مقابله با تحریم‌های نفتی ندارد و در «خواب سنگینی» فرو رفته است. حتی این ذهنیت در بخشی از جامعه ایجاد شده است که این وزارتخانه بنابر دلایلی مانند خوش بینی به نتیجه مذاکرات با اروپا یا پیچیدگی های خنثی سازی تحریم های نفتی آمریکا، هیچ انگیزه ای برای فعالیت درباره این موضوع ندارد و در این بخش مهم جنگ اقتصادی پیشاپیش تسلیم دشمنان نظام شده است.

جناب آقای زنگنه

در شرایط فعلی، تداوم سکوت جنابعالی و مجموعه وزارت نفت درباره این موضوع معنایی جز عدم وجود برنامه‌ای مشخص برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی ندارد که «بی تدبیری آشکار و تاریخی» و «خطای بزرگ و نابخشودنی» به حساب می آید. انتظار می رود هر چه سریعتر به سکوت خود در این زمینه پایان دهید و توضیحات لازم درباره راهکارهای وزارت نفت برای مقابله با تحریم های نفتی آمریکا را به افکار عمومی ارائه نمایید.

این سوال مهم در افکار عمومی و بخصوص جامعه دانشگاهی مطرح است که راهکار وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌های نفتی و جلوگیری از افت میزان صادرات نفت کشور چیست؟ و چرا این وزارتخانه در مورد این موضوع پاسخگوی فضای دانشگاهی و کارشناسی کشور نبوده و شفاف سازی نمی‌کند؟ آیا وزارت نفت در نظر دارد که از همان روش‌های شکست خورده و قدیمی استفاده کند؛ بدین صورت که نفت را در سازوکاری غیرشفاف و با اعطای تخفیفات ویژه در اختیار برخی افراد قرار دهد، به گونه‌ای که مردم مجددا شاهد بروز فساد و ظهور پدیده‌هایی مانند بابک زنجانی باشند؟ و یا درنظر دارد با استفاده از روش‌هایی شفاف مانند عرضه نفت در بورس، از توانمندی و ظرفیت بخش خصوصی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا استفاده کند؟

لازم به ذکر است که عدم ارائه‌ی توضیحات در مورد راهکارهای وزارت نفت در مواجهه‌ با تحریم‌ها به بهانه‌ی محرمانه بودن آنها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست؛ زیرا اولا: صرفا برخی از راهکارها محرمانه هستند و ثانیا: حتی ارائه کلیات همان راهکارهای محرمانه هم هیچ تعارضی با محرمانگی آنها ندارد و این سازوکار اجرای این راهکارهاست که باید محرمانه باقی بماند.

در پایان، مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران از جنابعالی و مدیران امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به عنوان مسئول اصلی فروش نفت کشورمان درخواست دارد که در اسرع وقت، جهت بررسی و تحلیل پیرامون راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی در این دانشگاه یا در رسانه ها حضور پیدا کنند و نسبت به سوالات افکار عمومی بخصوص جامعه‌ی دانشگاهی در این زمینه پاسخگو باشد. همچنین این مرکز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری جهت ارائه، بررسی و پیاده‌سازی روش‌های مقابله با تحریم‌های نفتی، خدمتتان اعلام می­کند. امید است که پیگیری های لازم از جانب وزارت نفت انجام گیرد."

منبع/ تسنیم

https://naftonline.ir/news/8682/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0