تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
به گزارش نفت آنلاین به نقل از پایگاه خبری سی ان بی سی، یک کارشناس صنعت نفت گفت، اجرای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر ممکن است قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

فریدون فشارکی، موسس و رئیس اندیشکده فکتس گلوبال انرژی گفت: «اگر این تحریم ها نبود، به نظر من قیمت ها اکنون ۷۰ دلار یا حتی اندکی پایین تر می بود. اما اکنون تهدید ناشی از تحریم ها واقعی است و ما تنها ۲ ماه با این تحریم هایی فاصله داریم که موجب افزایش قابل توجه قیمت ها خواهد شد.»

وی افزود: «افزایش قیمت ها تنها تقصیر دولت ترامپ خواهد بود. اگر تحریم ها اجرا شود، کسی نمی تواند کاری انجام دهد.»

این کارشناس برجسته صنعت نفت گفت، در حالی حاضر ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان است. حذف کامل ایران از بازار نفت موجب رسیدن قیمت ها به بالای ۱۰۰ دلار خواهد شد زیرا سایر تولید کنندگان به راحتی نمی توانند جای خالی این کشور را پر کنند.

فشارکی افزود، ترامپ در ماه جولای در توئیتر خود نوشت، قیمت انرژی بیش از حد بالاست و از اوپک خواست تا قیمت ها را پایین بیاورد. اما اوپک و روسیه از ظرفیت تولید ذخیره کافی برای افزایش قابل توجه تولید برخوردار نیستند.

وی همچنین گفت، تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا هم دارند به حداکثر ظرفیت تولید خود می رسند. بنابراین «این یک دور باطل است که فکر کنیم نفت شیل آمریکا می تواند خلاء نفت ایران را پر کند.»

فشارکی خاطر نشان کرد، زمان رسیدن قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار بستگی به این دارد که چین و آمریکا چه زمانی اختلافات تجاری شان را حل و فصل کنند. این تحلیلگرحوزه انرژی گفت، تنش های تجاری ما بین این دو اقتصاد بزرگ جهان بر احساس حاکم بر بازار تاثیر گذاشته است. اگر این مسئله موجب کند شدن رشد اقتصاد جهانی شود، صنعت نفت و گاز نیز تاثیر منفی خواهد دید. «در حال حاضر عامل اصلی افزایش قیمت نفت ترس است که در عوامل کلان اقتصادی ریشه دارد... اگر آمریکا و چین اختلافاتشان را حل کنند، قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت.»

https://naftonline.ir/news/8426/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0