تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
به گزارش نفت آنلاین ، جلیل سبحانی گفت: با تولید این کاتالیست در داخل، ایران به دومین تولیدکننده این کاتالیست حساس و پیچیده در جهان تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در تولید کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، نفت و گاز بیش از ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم، افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال در این زمینه به خودکفایی کامل می‌رسیم.

مدیرعامل اسپک داخلی سازی این کاتالیست‌ها را موجب صرفه جویی یک میلیارد دلاری برای کشور دانست و گفت: درحال حاضر ۹ پالایشگاه و ۱۱ پتروشیمی کشور از این کاتالیست‌ها استفاده می‌کنند و محصولاتی که با استفاده از کاتالیست‌های ایرانی تولید می‌شوند علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، صادرات کشور در این حوزه را تا ۶۰ میلیارد دلار درسال افزایش خواهد داد.

سبحانی با بیان اینکه صادرات این کاتالیست‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: گام بعدی ما این است تا کاتالیست مورد نیاز منطقه را نیز تامین کنیم.

مدیرعامل اسپک عمده فعالیت این شرکت را حمایت از تولید داخل و بومی سازی تجهیزات، قطعات و مواد مورد نیاز صنعت نفت، ­گاز و پتروشیمی کشور دانست و گفت: هم اکنون در زمینه قطعات مکانیکی نظیر روتاری ها، راکتور‌ها و مبدل‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی و فولاد بین ۶۰ تا ۹۵ درصد به خودکفایی رسیده ایم.

سبحانی میزان خودکفایی و بومی سازی دانش تولید قطعات در حوزه برق و ابزار دقیق را ۶۰ درصد اعلام کرد و افزود: در بخش مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها خودکفایی کشور بیش از ۹۰ درصد است.

وی با بیان اینکه شرایط تحریم به ماکمک کرده تا داخلی سازی قطعات را سرعت بیشتری ببخشیم، گفت: هم اکنون شرکت‌های ایرانی ۶۰ تا ۷۰ درصد از تجهیزات و مواد تولید داخل استفاده می‌کنند که با توجه به اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا پیش بینی می‌کنیم این رقم به ۹۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و تامین تجهیزات پتروشیمی ایران (اسپک) با بیان اینکه در تولید قطعات و مواد مورد نیاز صنعت پتروشیمی از مهندسی معکوس استفاده نشده و تمامی مراحل تولید این نوع از کالا‌ها توسط دانشمندان جوان ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان بومی­ سازی شده است، افزود: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت ایران به دانش تولید این محصولات دست پیدا کرده و فناوری تولید این کالا به طور کامل در اختیار کشور قرار دارد.

سبحانی گفت: امروز ۹۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ کشور با استفاده از کاتالیست‌های ایرانی تولید می‌شودو در این بخش نه تنها نیازی به خارجی‌ها نداریم بلکه دیگر هیچ کسی نمی‌تواند مارا در زمینه تحریم بنزین تهدید کند.

وی همچنین از تولید کاتالیست‌های مورد نیاز برای تولید بنزین‌های آکتان بالا در کشور خبر داد و افزود:­ هم اکنون از مرحله تولید کاتالیست بنزین با آکتان بالاتر از ۹۵ و همچنین گازوئیل یورو ۵ عبور کرده ایم و امیدواریم تا پایان امسال تولید این نوع بنزین و گاروئیل با استفاده از کاتالیست‌های ایرانی در پالایشگاه‌های کشور آغاز شود.تسنیم

https://naftonline.ir/news/7478/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0