تاریخ انتشارسه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
اینجا آخر دنیاست، یک دکل حفاری
نفت آنلاین:کارکنان دکل های حفاری از جمله زحمت کش ترین و پرتلاش ترین کارکنان صنعت نفت در جهان میباشند. در کشور ما شرکت های انگشت شماری در زمینه صنعت حفاری مشغول به کار هستند. از جمله این شرکت ها میتوان به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت حفاری شمال اشاره کرد.

به جرات میتوان گفت شرکت های حفاری در ایران از نظر توانمندی نیروی متخصص در ردیف بهترین شرکت های حفاری جهان قراردارند ولی در زمینه تجهیزات به علت تحریم های سال های اخیر قطعا حرفی برای گفتن نداریم.

کار و تلاش در یک دکل حفاری از جمله مشاغل سخت و طاقت فرسا است. متاسفانه هنوز برای قانون کار کشورمان این سختی کار محرز نشده و همچنان این شغل در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفته است.

کافی است سری به دکل های حفاری شاغل در منطقه جنوب بزنید . نارضایتی شغلی در چشمان این کارکنان پرتلاش موج میزند.اما ای کاش مشکلات کارکتان اقماری دکل های حفاری فقط به سختی کار ، گرمای شدید و کمبود حقوق و مزایا خلاصه میشد. آری مشکل جای دیگریست ،دوری از خانه و خانواده.

متاسفانه کارکنان اقماری حفاری با مشکلات عدیده خانوادگی مواجه هستند. دوری مرد از خانه ،کاشانه , همسر و فرزندان اول از اینکه خانواده مرد را آزار دهد خود شخص را آزار میدهد.

۱۴ روز تمام باید با آهن داغ و فولادین سر کنی ، در گرما و سرما تلاش کنی , عرق بریزی و در همه حال نگران خانواده ات باشی. نگران همسر و فرزند خردسالت.

در بسیاری از شرکت های حفاری دنیا جهت رعایت حال کارکنان این صنعت تمهیداتی جهت رفع مشکلات ذهنی متخصصان حفاری در نظر گرفته اند. از جمله افزایش حقوق و مزایا تا شاغل به جایی برسد که اصلا دغدغه مالی نداشته باشد.همچنین در برخی از شرکت های بزرگ حفاری امکاناتی نیز جهت خانواده های کارکنان اقماری در نظر گرفته اند تا اندکی از دغدغه ذهنی متخصص حفاری بکاهند.اما متاسفانه کارکنان حفاری در کشور ما از کوچکتربن امکانات محروم هستند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بکارگیری همین متخصصان حاضرند بهترین امکانات و حقوق و مزایای مناسب را برای آنان فراهم نمایند.

کافی است ظاهر کارکنان اقماری را با کارکنان ستادی همان شرکت مقایسه کنید . پوست سوخته ، آثار کار سخت بر بدن و ... از جمله خصوصیات شناسایی یک متخصص حفاری است. 

یکی از خبرنگاران نفت آنلاین تابستان امسال با حضور در یک دکل حفاری در منطقه آزادگان ، از نزدیک نظاره گر کار و تلاش این عزیزان بر روی دستگاه حفاری شد. دماسنج را که جلوی آفتاب داغ میگذاری با تعجب عدد ۷۰ درجه سانتیگراد را نشان میدهد. خبرنگار نفت آنلاین به رییس دستگاه میگوید احتمالا دماسنج مشکل دارد. رییس دستکاه پاسخ میدهد خیر ، این دمای دقیق این منطقه است . برای خبرنگار باور کردنی نیست و میپرسد چطور و چگونه این انسان ها اینجا کار میکنند و رییس دستکاه سرش را به حالت افسوس تکان میدهد و میگوید اینها با معجزه زنده هستن.

کشور ما دارای کارشناسان و روانشاسان خبره هست.قبول داریم کار در یک دکل حفاری تعطیل پذیرنیست. ولی آیا میتوان سلامت کارکنان حفاری را قربانی کار کرد؟! نفت آنلاین از همه کارشناسان و دست اندرکاران دعوت میکند چاره ای بیاندیشند تا اندکی از سختی کار آنان بکاهند. دست اندرکاران صنعت نفت نیز لحظه ای خود را جای این عزیزان بگذارند.آیا حاضرند ثانیه ای جای خود را با این متخصصین عوض کنند؟! اگر جواب خیر است پس بکوشید جهت رفع مشکلات عدیده این عزیزان و دعای خیر آنان را بدرقه نمایید.

https://naftonline.ir/news/7393/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
کارمند
سلام و درود بر سختکوشان اقماری حفاری ایران. کسانی که بدون نشان سختترین شرایط را جهت دسترسی به طلای سیاه می کنند. کاری وسخت و طاقت فرسا. اما افسوس که مسئولین این کار را در زمره مشاغل سخت قرار نداده اند.
0