تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
به گزارش نفت آنلاین ، به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک، کارشناسان معتقدند، امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر موجب تسهیل همکاری های تهران با عشق آباد و آستانه در حوزه انرژی خواهد شد و به صادرات فرآورده های نفتی و گازی ایران پس از اجرای تحریم های آمریکا کمک خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند، امضای این کنوانسیون چشم اندازهای عظیمی از همکاری ها در حوزه انرژی را در مقابل کشورهای ساحلی این دریا می گشاید.

دکتر جمشید چوکسی، رئیس دپارتمان مطالعات اوراسیای میانه در دانشگاه ایندیانا گفت: «کنوانسیون دریای خزر که روز ۱۲ اوت در آکتائوی قزاقستان به امضا رسید... احتمالات اقتصادی مهمی را ایجاد می کند. مهمتر از همه ۶۵ میلیارد بشکه نفت و ۵۳۵ تریلیون فوت مکعب گاز در ذخایر اثبات شده و احتمالی این دریا برای بهره برداری ۵ کشور در دسترس قرار می گیرد. علاوه بر کاهش هزینه های انرژی در داخل این کشورها، اکتشافات تجاری این امکان را فراهم می سازد که این منطقه به یک بازیگر مهم در بازار انرژی جهان تبدیل شود، به شرطی که کشورهای امضا کننده به شکلی فعال با یکدیگر همکاری کنند.»

محمد سهیمی، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم در این باره گفت: «این موافقتنامه می تواند منجر به همکاری های بیشتر میان ایران و کشورهای ترکمنستان و قزاقستان شود. هر دوی این کشورها محصور در خشکی هستند و می خواهند نفت و گاز خود را صادر کنند. تاکنون صحبت های زیادی در مورد خط لوله ترانس کاسپین انجام گرفته است.»

محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران هم در این باره گفت: «این کنوانسیون به ارتقاء روابط میان تمام کشورهای امضا کننده کمک خواهد کرد و به یکپارچگی منطقه نیز کمک می کند. این به نفع همه کشورهای ساحلی خزر است.»

این کنوانسیون در شرایطی امضا شده که آمریکا با وضع تحریم های جدید علیه ایران، کشورها را برای کاهش خرید نفت از ایران تحت فشار قرار داده است. سهیمی در این باره گفت: «برخی از کشورهای وارد کننده خرید نفت از ایران را کاهش داده اند و جایگزین کردن نفت دیگر به جای نفت ایران زمان می برد. ایران می تواند از طریق سواپ نفت و گاز با همسایگان شمالی اش که امضا کننده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هستند، عملا حتی در شرایط تحریم نفت خود را صادر کند.»

https://naftonline.ir/news/6955/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0