تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
باز هم پای نفت در میان است
در حالی که تنها یک سال از بحران دیپلماتیک عربستان با قطر می گذرد، سعودی ها این بار بحران دیگری را در روابط خود این بار با کانادا ایجاد کرده اند که به نظر می رسد از کنترل خارج شده است.

ناظران معتقدند که بعید است دلیل اصلی بحران ایجاد شده، انتقاد توئیتری وزارت امور خارجه کانادا از بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان باشد. کانادا اصلی ترین رقیب عربسستان در بازار نفت آمریکا به شمار می رود. سعودی ها علیرغم روابط نزدیک با دولت ترامپ و همکاری تاریخی خود با آمریکا در طول اجرای سیستم پترودلار، همچنان پشت سر کانداد، دومین وارد کننده بزرگ به آمریکا هستند.

این احتمالا می تواند دلیل عصبانیت سعودی ها از دولت کانادا و هدف قرار دادن اقتصاد این کشور باشد. انتظار می رود عدم پذیرش گندم صادراتی کانادا از سوی سعودی ها بیش از ۱۳۲ میلیون دلار به منقه آلبرتای این کشور آسیب بزند. کل صادرات کانادا به عربستان که هم اکنون در معرض خطر قطع شدن قرار دارد، سالانه به طور متوسط ۱٫۴۵ میلیارد دلار است. حتی تصمیم سعودی ها مبنی بر خارج کردن ۱۵ هزار دانشجوی عربستانی از دانشگاه های کانادا می تواند کاهش حدودا ۲ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در اقتصاد کانادا شود.

اما برخی تحلیلگران دیگر معتقدند عربستان در سیاست افراطی خود علیه کانادا نگاهی هم به بازار نفت داشته است. در واقع یکی از اهداف این بحران می تواند هدف قرار گرفتن صادرات نفت کانادا باشد. اگر کانادا مقدار محدود واردات نفت خود از عربستان را قطع کند، ناگزیر است بخشی از نفت صادراتی خود را صرف مصرف داخلی نماید. در این صورت عربستان می تواند این کاهش صادرات نفت کانادا به آمریکا را از طریق فروش نفت بیشتر به شرکت های آمریکایی جبران نماید.

https://naftonline.ir/news/6662/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0