تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
آیا صادرات میعانات گازی ایران تحریم شده است؟
به گزارش نفت آنلاین ، به نقل از پایگاه خبری اس پی گلوبال، متن دستور اجرایی صادر شده از سوی دونالد ترامپ در مورد تحریم ها نشان می دهد که ممکن است پروژه کوریدور گاز جنوبی که برای انتقال گاز از دریای خزر به ترکیه و جنوب اروپا طراحی شده است، احتمالا از تحریم ها معاف شده است.

شرکت بی پی قصد داشت پروژه میدان گازی شاه دنیز آذربایجان که منبع تامین گل پروژه کوریدور گاز جنوبی است نیز از تحریم ها معاف شود. شرکت نیکوی ایران ۱۰ درصد از سهام فاز دوم پروژه شاه دنیز را در اختیار دارد.

در دستور اجرایی روز دوشنبه ترامپ هیچ اشاره ای به درخواست شرکت بی پی برای معاف شدن میدان گازی رام در دریای شمال که بخشی از آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است نشده است. توافق سال گذشته شرکت بی پی برای فروش این میدان به شرکت سریکا انرژی منوط به معاف شدن این میدان از تحریم های آمریکا بود.

سخنگوی کاخ سفید به درخواست اظهارنظر در مورد میدان رام پاسخ نداد.

به علاوه، دستور جدید به یک سوال بزرگ در مورد صنعت نفت ایران پاسخ نمی دهد و آن اینکه آیا تحریم های جدید، صادرات میعانات ایران را نیز در بر خواهد گرفت؟ در دستور صادر شده از سوی کاخ سفید گفته شده که تحریم «فرآورده های نفتی» شامل «فرآورده های متفرقه به دست آمده از فرآوری نفت خام، گاز طبیعی و دیگر ترکیبات هیدروکربوری می شود.»

یک مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت، دولت ترامپ احتمالا قصد دارد در مورد تحریم میعانات از خود انعطاف پذیری نشان دهد.

اما در بخشی از دستور اجرایی ترامپ بخشی با عنوان «استثنای پروژه های گاز طبیعی» وجود دارد که می تواند اشاره ای تلویحی به پروژه کوریدور گاز جنوبی باشد. در این بخش به قانون سال ۲۰۱۲ کاهش تهدید ایران اشاره شده که در این قانون برای «توسعه گاز طبیعی و ساخت و اجرای یک خط لوله انتقال گاز از آذربایجان به ترکیه و اروپا» معافیت در نظر گرفته شده است. این قانون مقرر می دارد که کوریدور مذکور «امنیت انرژی و استقلال انرژی ترکیه و کشورهای اروپایی» از روسیه را تامین می کند.

https://naftonline.ir/news/6588/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0