تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
خبر خوش گازی برای مردم شمال کشور
به گزارش نفت آنلاین ، عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشینه قطع گاز در استان های شمالی گفت: در سال ۸۶، سرمای ناگهانی ۲۰ درجه زیر صفر، بخش هایی از کشور را در بر گرفت و با کاهش دما و افزایش مصرف گاز کشور، ترکمنستان بار دیگر قیمت گاز را افزایش داد و با توجه به این موضوع، مشکلاتی برای مردم به وجود آمد.

عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه با وجود انجام مذاکره با ترکمنستان، جریان گاز صادراتی از این کشور قطع و مردم شمال کشور دچار مشکلات زیادی شدند، افزود: در آن سال، به دلیل نبود سوخت جایگزین، فعالیت واحدهای تولیدی تعطیل شد و مردم نیز وسایل گرمایشی نفتی و برقی در اختیار نداشتند.

وی تاکید کرد: در نبود وسایل گازسوز، با مشکلات فراوان، استفاده از وسایل گرمایشی برقی در دستور کار قرار گرفت که افزایش مصرف برق، منجر به قطع جریان شد که با توجه به وجود آمدن این شرایط و نبود امکانات گرمایشی مناسب، بخشی از مردم برای گرمایش به خودروها پناه برده بودند که شایسته نبود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این اتفاق در دولت یازدهم نیز رخ داد و ترکمنستان، بر خلاف قرارداد، اصول حرفه ای تجارت بین المللی و حسن همجواری، گاز را قطع کرد ولی شرکت ملی گاز ایران توانست با مدیریت بهینه و همکاری بی نظیر مردم، شرایط را کنترل کند.

نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران در قبال این بدعهدی بی اعتنا بود و با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت ملی گاز ایران؛ به ویژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اقدامات فوری و تغییر آرایش شبکه گاز، از جمله احداث خط لوله رشت_ سنگر و افزایش ظرفیت تاسیسات تقویت فشار گاز توانست گاز مورد نیاز استان های شمالی را تامین کند.

وی تصریح کرد: این اتفاق عجیب بود و وزارت نفت با همراهی مردم در مقابل این زیاده خواهی و بدعهدی ترکمنستان ایستاد تا اعتبار ملی کشورمان را حفظ کند.

نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در دیدار با رئیس جمهوری نیز این نکته مورد تاکید قرار گرفت و از همت وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران که اجازه نداد در مقابل بدعهدی ترکمنستان سر خم کنیم، قدردانی شد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه با گذر از زمستان، اجرای خط لوله دامغان_ نکا به صورت ویژه در دستور کار شرکت مهندسی قرار گرفت و این پروژه، در زمان کوتاهی به بهره برداری رسید، گفت: این خط لوله گاز با افتخار و قدرت و با تحمل سختی از سوی کارکنان صنعت گاز افتتاح شد و هم اکنون همه بخش های مصرف به طور پایدار از نعمت گاز برخوردارند.

وی ادامه داد: سال گذشته، با وجود کاهش شدید دمای هوا در ۲۰ استان، این خط لوله به طور پایدار، گاز مناطق شمالی را تامین کرده است و امسال نیز مشکلی در تأمین گاز شمال کشور به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: پایداری انتقال گاز استان های شمالی کشور با بهره برداری از پروژه هایی همچون خط لوله انتقال گاز رشت_ سنگر و خط لوله انتقال گاز دامغان_ نکا افزایش یافته و مردم این مناطق دیگر در فصول مختلف سال، از بابت کاهش افت فشار دغدغه ای ندارند.

نماینده آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران یکی از کشورهای دارای ذخایر بالای نفت و گاز در دنیاست و با وجود در اختیار داشتن صنعت و نیروی انسانی نخبه، از قطر در برداشت گاز از میدان مشترک عقب مانده بود. این موضوع نیز به یکی از اولویت های وزارت نفت تبدیل شد و با توسعه در این میدان مشترک، هم اکنون در برداشت گاز از قطر پیشی گرفته ایم.

یوسفیان ملا تصریح کرد: با افزایش برداشت گاز از این میدان مشترک، امکان گازرسانی به نقاط مختلف کشور و روستاهای دورافتاده فراهم و توسعه قابل توجهی در بخش گازرسانی به روستاها به ویژه مناطق سردسیر و کوهستانی انجام شده است.تسنیم

https://naftonline.ir/news/6585/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0