تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
پافشاری مشتریان برای خرید نفت از ایران
به گزارش نفت آنلاین فریدون برکشلی ، درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر کاهش صادرات نفت ایران اظهار داشت: براساس آنچه که پرزیدنت ترامپ به کنگره آمریکا اعلام کرده، تحریم‌هاى تازه این کشور در دو مرحله و در تاریخ‌هاى ۶ اگوست و ١١ نوامبر ٢٠١٨ خواهد بود. مرحله اول کلیه معاملات دلارى، خرید و فروش طلا، انواع فلزات قیمتى و پاره‌اى از فلزات صنعتى کمیاب و گرانبها براى مصارف صنعتى پیشرفته غیر قانونى خواهد بود. آن دسته از شرکت‌هایی که داراى فعالیت تجارى و اقتصادى در آمریکا هستند، به عنوان مجرم تحت مجازات‌هاى ثانویه قرار خواهندگرفت. در دور دوم که از نوامبر امسال به مرحله اجرا در خواهد آمد،فروش نفت ایران به تمام مقاصد تحریم خواهد شد و نقل و انتقالات مالى مترتب به آن نیز در لیست سیاه متخلفین تحریم یک جانبه آمریکا قرار خواهد گرفت.

هزینه‌های اضافی تحمیلی به مصرف کنندگان نفت ایران از جانب آمریکا

وی افزود: بدیهى است که بازار جهانى نفت نسبت به هرگونه دستکارى منبعث از اهداف سیاسى، بسیار حساس و بدبین است. مشتریان نفت ایران سخت در تلاش برای طراحى و ابداع راه‌حل‌هاىی برای فائق آمدن بر سیاست‌هاى تحریمى آمریکا هستند. این موضوع از آنجا شکل جدى‌ترى به خود گرفته که بازار جهانى نفت با دسترسى به نفت خام‌هاى مشابه نفت خام تولیدى ایران با درجه گرانروى نفت ایران و کیفیت نفت خام‌هاى ایران مواجه است. بنابراین نظام پالایشى جهان، در فقدان نفت خام ایران با معضلات جدى و هزینه‌هاى اضافى مواجه خواهد شد.احتمالا پالایشگران ناچارند تدابیرى براى مخلوط کردن چند نوع نفت خام پیدا کنند.

توان پاسخگویی اوپکی‌ها به تقاضای جهانی فقط در حد حرف است

مدیر گروه مطالعات انرژی وین تصریح کرد: سازمان اوپک خواهان افزایش تولید نیست. دلایل محکمى دال بر قدرت جذب نفت اضافى توسط اوپک وجود ندارد. در عین حال تمام تولید کنندگان اوپک اینک در حداکثر ظرفیت تولید مى‌کنند و تقاضاى جهانى کشش عرضه بیشتر چندانى ندارد. این واقعیت را تمام بازیگران بازار جهانى نفت مى‌دانند و فقط در حد گفتار و یا موضع گیرى‌هاى تهدیدآمیز است.

پافشاری مشتریان برای خرید از ایران

وی تاکید کرد: در هر حال خریداران خود به دنبال پیدا کردن راه حل‌هایى هستند تا بتوانند، حداقل بخشى از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند. البته نظام بازاریابى ایران نیز از تجارب تحریم‌هاى قبلى راهکارهایى را مورد بررسى قرار داده است.

محافظه کاری برخی خریداران برای فرار از مجازات‌های آمریکا

برکشلی در ادامه با اشاره به کاهش  ٢۶٠ هزار بشکه‌ای نفت ایران طبق آنچه منابع ثانویه گزارش داده‌اند، گفت: براى پاره‌اى از مقاصد نفتکش‌ها بیش از دو هفته در راهند تا محموله را به بندر مقصد برسانند، خریداران براى کاهش ریسک مجازات‌هاى آمریکا، پیشاپیش حجم تولید خود را تقلیل داده‌اند. از طرف دیگر شرکت‌هاى بیمه هم بعضا از هم اکنون، از بیمه کشتى‌هاى حامل نفت خام ایران خوددارى کرده‌اند.

لاف‌زنی کویت و عربستان برای تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از منطقه بیطرف

وی درباره برنامه کویت و عربستان برای تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از منطقه بیطرف برای جبران کاهش تولید ایران از نوامبر اظهار داشت: منطقه بیطرف (Neutral Zone) یک حوزه نفتى واقع در مرز عربستان و کویت است. در زمان صدام، عراق هم نسبت به آن ادعاى مالکیت داشت. در آمار دبیرخانه اوپک، منطقه بیطرف در واقع به صورت مستقل ذکر مى‌شود. تاکنون حداکثر تولید منطقه بیطرف ٢۵٠-٢۶٠ هزار بشکه در روز بوده است که گمان نمى‌کنم میزان آن افزایش چشمگیرى پیدا کرده باشد.حتى مطالعات ما در موسسه گروه انرژى وین، واقع در اتریش، برآوردى در حد کمتر از ٢٠٠ هزار بشکه در روز را دارد. بنابراین ظرفیت منطقه بیطرف تنها مى‌تواند اندکى از کاهش احتمالى تولید جمهورى اسلامى ایران را تامین کند.

عصبانیت ترامپ از سپردن بازار بزرگ ایران به اروپا و آسیا

رئیس اسبق امور اوپک ایران درباره احتمال مذاکره تهران-واشنگتن و برگ برنده ایران با گزینه‌های نفتی ایران بیان کرد: بحث مذاکره بین جمهورى اسلامى ایران و ترامپ، نکته حساسى است که تنها مقامات رده بالاى کشور مى‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند.پرزیدنت ترامپ اهل معامله و بیزنس است و از اینکه بازارى به عظمت و بزرگى ایران به دست اتحادیه اروپا و یا آسیایى‌ها بیفتد سخت عصبانى است، بنابراین بدیهى است که در صورت موافقت با هر گونه مذاکره‌اى، بخش انرژى جایگاه مهمى خواهد داشت. شرکت‌هاى بزرگ نفتى آمریکا هم براى توافق با ایران فشار زیادى به ترامپ می‌آورند. البته طراحى یک دیپلماسى انرژى فعال و تنظیم نقشه راه مهم است که متاسفانه ما تا به حال خوب عمل نکرده‌ایم. منبع / ایلنا

https://naftonline.ir/news/6552/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0