تاریخ انتشاردوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مشکل تولید بنزین پالایشگاه اصفهان موقت حل شد
پالایشگاه اصفهان که طی یک ماه اخیر به دلیل کمبود آب، حدود ۴ میلیون لیتر از ظرفیت تولید روزانه بنزین خود را در مدار بهره برداری نداشت، با تأمین آب به ظرفیت کامل خود در تولید بنزین بازگشت.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با پیگیری‌های مستمر علیرضا صادق آبادی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش برای تامین آب پالایشگاه، میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسید. بر اساس این گزارش به علت کمبود منابع آبی در استان اصفهان و عدم تأمین آب مورد نیاز پالایشگاه اصفهان، تولید بنزین آن طی یک ماه گذشته به میزان ۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته بود. در حال حاضر پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می کند.

همچنین لطفعلی چاوشی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان در سال ۵۸  با حقابه ۱۰ میلیون مترمکعب در سال از رودخانه زاینده رود در محل درچه فعالیت خود را شروع کرد، تصریح کرد: در طول این سال ها آب به صورت مستمر به پالایشگاه اصفهان تخصیص داده می شد، ولی در عین حال حساسیت بر روی میزان مصرف آب وجود داشت، به طوری که در همان سال  ۹ و نیم میلیون مترمکعب مصرف داشتیم.

* سالی ۸ میلیون مترمکعب آب در پالایشگاه اصفهان مصرف می شود

چاوشی ادامه داد: در طول این سال ها و با وجود افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه به ۳۷۰ هزار  بشکه در روز  و احداث واحدهای جدید، توانستیم با برنامه ها و پروژه هایی که تعریف شد نه تنها افزایش مصرف آب نداشته باشیم، بلکه کاهش مصرف هم داشته باشیم و میزان مصرف آب را به ۸ میلیون مترمکعب برسانیم.

وی با یادآوری اینکه سال ۸۹ در شرکت، پروژه مطالعاتی استفاده از پساب تعریف شد، گفت: پالایشگاه اصفهان در سال ۹۲ به عنوان اولین شرکت در استان، قرارداد استفاده از پساب فاضلاب را منعقد کرد، با این حال از سال ۹۱ به صورت مقطعی منبع تامین آب از زاینده رود را نداشتیم و از سال گذشته تا الان هم یک قطره آب از این محل نداشته ایم.

* احتمال تأمین آب پالایشگاه اصفهان از خلیج فارس

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان از پیگیری جدی دو هدف در این راستا خبر داد و گفت: هدف اول صرفه جویی در مصرف آب است که لازمه آن تعریف پروژه های جدید است و هدف دوم تعریف منابع جدید آبی است، در این راستا شاید در آینده نزدیک مجبور شویم در پروژه های انتقال آب از خلیج فارس مشارکت کنیم تا پالایشگاه بتواند به حیات خود ادامه دهد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به آورد  ۱٫۲ میلیارد مترمکعبی زاینده رود در سال های گذشته، گفت: سهم مصرفی پالایشگاه از این میزان ۸ میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک درصد بود که برای این صنعت بزرگ عدد زیادی نیست، اما امسال که وضعیت بحرانی شده این میزان به حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب رسیده، چراکه اولویت اصلی، تامین آب شرب شهروندان است.

* هزینه تأمین آب ۲٫۵ برابر شد

وی در ادامه بیان داشت: هزینه ای که بابت تامین آب می دادیم در سال ۹۶ به طور متوسط هزارتومان برای هر مترمکعب بود که ۸ میلیارد تومان در سال می شد، اما امسال بالای دو هزار و پانصد تومان به ازای خرید هر مترمکعب آب پرداخت کرده ایم.

وی با تاکید بر لزوم تعریف پروژه هایی برای کاهش مصرف آب در آینده نزدیک، تصریح کرد: هزینه مصرف آب بسیار بالا رفته و در آینده باید آب را با قیمت گرانی بخریم، بنابراین از الان باید فکری برای این چالش بکنیم.

* تأمین موقت آب و خطر از مدار خارج شدن دوباره بخشی از تولید/ راهکار چیست؟

راهکار تأمین موقت آب که به احتمال زیاد به صورت تانکری صورت گرفته، نمی تواند راهکار پایدار و مطمئنی برای تأمین نیاز روزانه آب پالایشگاه اصفهان باشد و ممکن است با کوچکترین مشکل و اختلال در ارسال آب به این پالایشگاه، باز هم شاهد از مدار خارج شدن بخشی از ظرفیت تولید آن باشیم.

بهتر است مسئولان این پالایشگاه و همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به جای فکر کردن به ارسال آب از خلیج فارس، به فکر تأمین آب مورد نیاز پالایشگاه از پساب فاضلاب تصفیه خانه های شهری اصفهان و بازچرخانی آب در درون پالایشگاه باشند.

امکان تأمین ۸ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز سالانه پالایشگاه اصفهان از پساب تصفیه خانه های شهری و روستایی این استان وجود دارد.

https://naftonline.ir/news/6396/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0