تاریخ انتشاردوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
هند باید استراتژی مشخصی در قبال تحریم های ایران اتخاذ کند
به گزارش نفت آنلاین، پایگاه خبری ایندیا تایمز نوشت: هند باید در سریعترین زمان ممکن استراتژی مشخصی در قبال ایران اتخاذ کند، در غیر اینصورت ممکن است در ماه نوامبر یعنی زمانی که ترامپ قصد دارد تحریم های جدید علیه ایران به اجرا بگذارد، با وضعیت بسیار دشواری مواجه شود.

ابهام در انتظار واشنگتن از کشوری نظیر هند موجب می شود وضعیت برای دهلی نو پیچیده شود. این از آن جهت اهمیت دارد که ایران بر اساس آمارهای سالانه، سومین تامین کننده بزرگ نفت هند است. هرچند شکاف میان ایران عراق و عربستان از نظر میزان نفت صادراتی به هند قابل توجه است، اما نفت خام ایران مزیت هایی دارد که نمی توان به راحتی آن را کنار گذاشت.

در سال ۱۸-۲۰۱۷، هند حدود ۲۲ میلیون تن نفت از ایران وارد کرد. نفت ایران برای برخی از پالایشگاه های هند از جمله شرکت مانگالور مناسب است. بنابراین، توقف ناگهانی تبعات گسترده ای خواهد داشت. از این رو هند باید سیاست مشخصی را در این زمینه اتخاذ کند.

دولت آمریکا تیمی از مقامات عالی رتبه خود را به هند اعزام کرده که برنامه های تحریم های خود را به دقت برای طرف هندی توضیح دهد. این تحریم ها در دو مرحله یعنی ماه های اوت و نوامبر به اجرا گذاشته خواهند شد. در مرحله دوم یعنی زمانی که بخش نفت ایران تحت تحریم قرار می گیرد،، ممکن است معافیت هایی به برخی کشورها اعطا شود، اما جزئیات این معافیت ها هنوز مشخص نیست.

تنها موضوعی که تیم آمریکایی در مذاکرات پشت پرده خود به طرف هندی منتقل کرده این است که هند باید کاهش قابل توجه خرید نفت خود از ایران را نشان دهد. اما این کاهش قابل توجه یعنی چه میزان کاهش؟ مشخص نیست. واشنگتن عمدا این ادبیات ابهام آلود را به کار گرفته تا ببیند مشتریان نفت ایران چگونه به تحریم ها واکنش نشان می دهند.

اما هند نباید در بازی واشنگتن گرفتار شود. این اولین باری نیست که آمریکا تحریم هایی را علیه ایران به اجرا می گذارد. اما دولت اوباما به وضوح اعلام کرده بود که مشتریان نفت ایران برای معافیت از تحریم ها باید دقیقا چه میزان خرید خود را کاهش دهند.

https://naftonline.ir/news/6393/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0