تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
نگرانی مالکان نفتکش‌ها از بازگشت تحریم‌های بیمه‌ای ایران
به گزارش نفت آنلاین ، به نقل از بلومبرگ، به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و اعلام وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، مالکان تانکرهای نفتی با نگرانی منتظرند ببینند که آیا می‌توانند همکاری خود با ایران را ادامه دهند یا نه.

بر اساس اعلام گروه بین المللی کلوب‌های حمایت و جبران خسارت که سازمانی متشکل از شرکت‌های بزرگ بیمه‌کننده نفتکش‌هاست، بازگشت تحریم‌های ایران احتمالاً «تأثیر قابل توجهی» بر تجارت دریایی با ایران خواهد داشت. این تأثیرات تنها زمانی آشکار خواهند شد که واکنش شرکای آمریکا به تصمیم ترامپ مشخص شود و جزئیاتی از زمان اجرای تحریم‌های جدید اعلام گردد.

زمانی که دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران برقرار بود، بیمه نفتکش‌ها یکی از موانع عمده صادرات نفت ایران محسوب می‌شد، این بدان معنا بود که اکثر مالکان کشتی‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کردند قادر به برخورداری از تأمین مالی بیمه‌ای نبودند و برخی خریداران آسیایی مجبور بودند اقدام به ارائه پوشش‌های بیمه‌ای تحت حمایت دولت‌ها کنند.

برایان گالاگر، رئیس بخش روابط سرمایه گذاری در شرکت یوروناو، که یکی از بزرگترین شرکت‌های تانکری جهان است گفت: «مدتی زمان خواهد برد تا ما بتوانیم تأثیر تحریم‌ها را ارزیابی کنیم زیرا ما باید منتظر باشیم و ببینیم که واکنش اروپا به این تحریم‌ها چه خواهد بود و آمریکا با چه‌میزان از جدیت این تحریم‌ها را اجرا می‌نماید». وی افزود، تاکنون هنوز تغییری در رویکرد مالکان نفتکش‌ها در قبال همکاری با ایران مشاهده نشده است.

زمانی که در سال 2012، دولت وقت آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران به‌اجرا گذاشت، تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز شرکت اینترنشنال گروپ (آی‌جی) مستقر در لندن را از ارائه هرگونه پوشش بیمه‌ای به محموله‌های ایرانی بازداشت، این امر موجب شد تا عملاً ناوگان تانکری ایران و کشتی‌های خارجی‌ای که خواهان حمل نفت ایران بودند، از بازار اصلی بیمه نفتکش‌های جهان کنار گذاشته شوند. اما این بار مشخص نیست که آیا باز هم اتحادیه اروپا چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

3 شرکت بیمه‌ای مهم ارائه‌کننده پوشش‌های بیمه‌ای به ناوگان اصلی تانکری ایران، یعنی شرکت‌های اسکولد، سوودیش کلاب و وست آو انگلند کلاب گفته‌اند نمی‌خواهند دستورالعمل‌هایی بیش از آنچه در سایت‌های اینترنتی‌شان ارائه کرده‌اند ارائه دهند و اینکه شرایط عادی است.

شرکت اسکولد در سایت اینترنتی خود آورده است: «بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیر عمده‌ای بر مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه‌کننده آنها خواهد داشت و شرکت‌های اسکولد و آی‌جی به‌دقت در حال رصد کردن اوضاع هستند».

شرکت وست آو انگلند کلاب هم گفته، هرگونه همکاری با هر شرکتی که در فهرست تحریم‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار بگیرد، بلافاصله متوقف خواهد شد. شرکت سوودیش کلاب هم اعلام کرده: «در صورتی که دولت آمریکا مجدداً تحریم‌های فراسرزمینی خود را اعمال نماید، این امر ممکن است تأثیرات منفی قابل توجهی بر توانایی اشخاص غیرآمریکایی جهت تجارت با ایران و منافع ایران بگذارد».

https://naftonline.ir/news/5209/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0