تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
تداوم مذاکره با مرسک برای لایه نفتی پارس‌جنوبی
به گزارش نفت آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر , بیژن نامدار زنگنه  با اشاره به  تداوم مذاکرات با این شرکت دانمارکی گفت: امیدواریم توافق های نهایی در آینده ای نزدیک حاصل شود. بر همین اساس تصمیم گرفته شد کارفرمای این پروژه شرکت نفت و گاز پارس باشد.

در همین ارتباط، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در پاسخ به اینکه در حوزه پیمانکاری تکلیف مذاکرات به چه نتیجه ای ختم شده است گفت: فعلا مذاکرات خود را با شرکت مرسک دانمارک به پیش می بریم تا در آینده ای نزدیک به انعقاد قرارداد برسیم.

این اظهارات منوچهری در حالی مطرح می شود که وی از شرکت پترو ایران خواسته است برای اجرای برنامه تولید از لایه نفتی پارس جنوبی حتما از مشورت های شرکت مرسک دانمارک استفاده کند. تاکید بر این موضوع هم، به دلیل توسعه لایه نفتی توسط این شرکت دانمارکی است.

وی در تکمیل اظهارات وزیر نفت درباره تغییر کارفرمای این پروژه  گفت: این پروژه پیشتر توسط شرکت نفت و گاز پارس کارفرمایی شد اما سال گذشته تصمیم گرفته شد این پروژه به شرکت نفت فلات قاره واگذار شود و بر اساس تصمیمات جدید، این پروژه به شرکت نفت و گاز پارس بازگشت.

غلامرضا منوچهری با بیان اینکه قرار بود از این میدان ٣٥ هزار بشکه نفت بطور روزانه برداشت کنیم افزود: هم اکنون این میزان حدود ٢٥ هزار بشکه است که با ظرفیت سازی برای دو چاه لایه نفتی، امیدواریم تا پایان سال به این رقم دست یابیم.

بر اساس این گزارش، شرکت مرسک دانمارک تا سال گذشته وظیفه توسعه و تولید از بخش قطری لایه نفتی را بر عهده داشت و توانسته بود یک میلیارد بشکه در طول سال های اخیر برای قطر برداشت کند اما در سال گذشته پیشنهاد توتال به قطر برای تولید از این لایه، موجب خروج مرسک از این حوزه نفتی و خداحافظی با قطری ها شد.

مرسک پس از این اتفاق، مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران بصورت جدی‌تر دنبال کرد که فعلا به امضای قرارداد منجر نشده است. مرسک در ابتدای دهه ٨٠ طی جلساتی با وزارت نفت، پیشنهاد خوبی را برای توسعه لایه نفتی ارائه داد که با تصمیم وزارت نفت، این پیشنهاد کنار گذاشته شد و شرکت پترو ایران برای توسعه در نظر گرفته شد.

حاشیه های فراوان در حفاری این پروژه و شکست برنامه شلمبرژه در حفاری ها، موجب بروز اتفاقات سریالی شد تا اینکه شناور مخصوص برداشت از لایه نفتی خریداری شد.

بازگشت مرسک به ایران یادآور بخشی از اظهارات پاشا رمضان پور، مدیر وقت امور حقوقی و قراردادی شرکت مرسک است که گفته بود: با وجود تاکید و اعلام آمادگی مرسک برای آغاز توسعه در این حوزه، تصمیم گرفته شد یک شرکت ایرانی تازه تاسیس توسعه را بر عهده بگیرد.

https://naftonline.ir/news/420/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0