تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
سپهری: در مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید قهرمان‌سازی نکردیم
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با دفاع از عملکرد این شرکت در حادثه مهار فوران و آتش چاه ۱۴۷رگ سفید، گفت: در این حادثه قهرمان‌سازی نکردیم، اما کاری که همکاران من برای مهار آتش و فوران این چاه انجام دادند شجاعانه بود. به گزارش نفت آنلاین، سپهر سپهری بعدازظهر دیروز (یکشنبه، ۱۳ اسفندماه) در نشست تخصصی «مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید» در دومین روز از دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران یاد جان‌باختگان این حادثه را گرامی داشت.

وی با اشاره به این که همکاران من در ۵۸ روز توانستند فوران این چاه را مهار کنند بدون این که حادثه جانی رخ دهد، تاکید کرد: من با افتخار می‌گویم که توانستیم با انجام کار دقیق، رکوردی تازه ثبت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: چنانچه همکاران من بی‌تجربه‌ بودند و بین ما و دیگر همکاران شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم‌افزایی وجود نداشت، بدون شک نمی‌توانستیم در ۵۸ روز این چاه را مهار کنیم.

وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران هنوز در حال بررسی دلیل وقوع این حادثه است، اظهار کرد: این حادثه سبب شد شرکت ملی نفت به‌طور جدی موضوع پیشگیری و مهار فوران چاه‌ها در دریا و خشکی را دنبال کند که براین اساس قرار شد در آینده یک سازمان به صورت یکپارچه به مهار فوران چاه‌های نفت و گاز بپردازد.

سپهری ادامه داد: همچنین در بخش آموزش نیز تصمیم گرفته شده است تا به تعدادی از نیروهای انسانی به عنوان فرمانده آموزش داده شود تا هنگام بروز چنین حوادثی، این فرماندهان به مدیریت و فرماندهی در مواقع بحران بپردازند.

ثبت رکوردهای جهانی در مهار آتش و فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید

مهران مکوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز در این نشست تخصصی به ارائه گزارشی از مهار آتش و فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید در ۵۸ روز پرداخت و گفت: میدان رگ سفید هم‌اکنون روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین کلاهک‌های گازی میدان‌های مناطق نفتخیز جنوب را دارد.

وی از جمله دستاوردهای این فوران را ثبت رکورد زمانی ۱۷ روز در جانمایی و ساخت موقعیت برای استقرار دستگاه حفاری، ثبت رکورد ۳۴ روز در مهار با روش حفاری چاه‌های امدادی و حداقل میزان خسارت انسانی با توجه به حجم فعالیت‌ها اعلام کرد.

بی‌توجهی به مقررات حفاری

محمد منجزی، معاون عملیات شرکت حفاری و اکتشاف پارس انرژی گستر (پدکس) هم با اشاره به مجموعه مقررات حفاری گفت: مجموعه مقررات حفاری که نزدیک به ۱۰۰سال از نگارش آن می‌گذرد یکی از کامل‌ترین کتاب‌های حاضر در صنعت حفاری است، اما آیا زمانی که حفاری می‌کنیم به این قوانین نیز توجهی می‌شود؟ آیا طبق مقررات پیش می‌رویم؟‌

معاون عملیات شرکت حفاری و اکتشاف پدکس با قدردانی از افرادی که به مهار آتش و فوران چاه ۱۴۷ رگ‌سفید پرداختند، اظهار کرد: مهار فوران این چاه غیرت می‌خواست و افرادی که این کار را انجام دادند از جان خود گذشتند و با ایثار و از خودگذشتگی این چاه را مهار کردند.

ریسک بالای حفاری در صنایع نفت و گاز

سعید ساویز، کارشناس ارشد بهره‌برداری از لایه‌های نفتی نیز در این نشست تخصصی با اشاره به مدیریت ریسک در حفاری افزود: حفاری خطیرترین بخش صنایع نفت و گاز است که ریسک بالایی دارد و به سختی می‌توان ایمنی را در آن تضمین کرد.

وی به اهمیت مدیریت ریسک در اجرای پروژه‌ها اشاره و اظهار کرد: طبیعی است که پیش از وقوع حادثه باید به پیش‌بینی حوادث احتمالی و راه‌حل‌های مقابله بپردازیم، اما نکته قابل توجه این است، زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد باید اسناد آن در دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا آنها بدانند که چه اتفاقی رخ داده است. چنین کاری در دانشگاه‌های ما انجام نمی‌شود.

ساویز با اشاره به این که مدیریت ریسک به صورت دائم در حال توسعه است، افزود: مدیریت ریسک شامل شناسایی ریسک‌ها، دسته‌بندی آنها، یافتن راه حل و قرار دادن آنها در فهرست برای پیگیری و رصد دائم است.

آمادگی رویارویی با بحران را نداریم

سعید محمدی، مدیر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این که هنگام وقوع بحران، پیشگیری، آماده‌سازی، مقابله و بازسازی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: به‌طور معمول در پیشگیری بحران‌ها به نظر می‌رسد در ایران با معضل بزرگی روبه‌رو هستیم به این معنا که آمادگی شناسایی، رویارویی با بحران و پیشگیری از آن را به‌طور مطلوب نداریم و به نحوی قوانین و مقررات را نادیده می‌گیریم.

وی با اشاره به ماموریتی که محسن پاکنژاد، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت فلات قاره ایران محول کرد، افزود: در حال فراهم کردن زمینه مهار فوران‌ احتمالی چاه‌ها در خلیج فارس و اگر بشود در دریای خزر هستیم.

مدیر حفاری شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر جدی گرفتن مرحله پیشگیری از وقوع حوادث ادامه داد:‌ بنا داریم به توانمندسازی نیروها بپردازیم تا اقدام‌های لازم را به‌موقع انجام دهیم.

محمدی در ادامه به تفاوت میان توانمندسازی نیروها و آموزش آنها پرداخت و افزود: به‌طور معمول گمان می‌کنیم توانمندسازی به معنای آموزش است و زمانی که به افراد آموزش می‌دهیم آنها توانمند می‌شوند، در حالی که توانمندسازی گذشتن از مرحله آموزش و پایش افراد است.

https://naftonline.ir/news/4188/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0