تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
عملیات مهار چاه شماره ١۴٧ رگ سفید پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات اطفای مهار فوران چاه در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور
به گزارش پایگاه خبری نفت آنلاین مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید، یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات اطفای مهار فوران چاه در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌آید.

بنابر گزارش های دریافتی از کارشناسان خبره صنعت نفت و گاز، فشار بالای سیال (بیش از PSI ۲۴۰۰) که بالاترین فشار ثبت شده در فوران های کشور است، حرارت بالا (۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه)، نوع سیال خروجی از چاه (ترکیبی از نفت و گاز) و تشعشعات بالای چاه، در نوع خود بی نظیر است و عملیات مهار فوران این چاه را به پیچیده‌ترین عملیات اطفای حریق در کشور بدل کرده است.

مقایسه فوران چاه در رگ سفید با فوران های قبلی صنعت نفت و گاز کشور صحیح نیست و باید این موضوع را در نظر گرفت که بعنوان نمونه در فوران چاه شماره ۵۰ اهواز هیچ دکلی روی دهانه چاه نبود و فشار نفت و گاز بیشتر بود. در حالی که در فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، تمام دکل و تجهیزات آن سوخت و شیر فوران گیر روی دهانه چاه کج شده است.

همچنین برخی عملیات مهار چاه ١۴٧ رگ سفید را با نفت شهر مقایسه میکنند ، اما باید این نکته را متذکر شد که میدان رگ سفید پس از پازنان دومین میدانی است که گنبد گازی بسیار بزرگی دارد و میزان گاز در این منطقه هم اکنون بسیار زیاد است و قابل مقایسه با فوران چاه در نفت‌شهر نیست. فشار در نفت شهر ۹۵۰پی اس آی بود در حالی که فشار در چاه شماره ١۴٧ رگ سفید بیش از ۲۳۰۰ پی اس ای است و این موضوع کار را کاملا متفاوت می کند.

با توجه به نکات مطرح شده ، با قطعیت میتوان گفت که عملیات مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید یکی از پیچیده ترین و دشوارترین عملیات مهار فوران چاه در تاریخ صنعت نفت و گاز این سرزمین است؛ به طوری که می‎توان گفت هیچ عملیات مشابهی از حیث فشار، حرارت و تشعشعات بالا در این حوزه وجود ندارد و خوشبختانه در عملیات مهار این چاه جمعی از بهترین متخصصان صنعت نفت و گاز کشور حضور پیدا کرده اند و همه تلاش خود را جهت مهار آتش در کوتاه ترین زمان و با حفظ ایمنی بالا جهت حفظ جان مهارگران بکار برده اند. بنابراین لازم است تا کارشناسان و مصاحبه‎گرها درک درستی از شرایط کاری در منطقه داشته باشند و در بیان اظهارات خود تنها به حدسیات اکتفا نکنند.

در پایان امید است رسانه های مجازی در انتخاب مصاحبه‎ها و نشر تحلیل‎های مربوط به حوادثی که در ابعاد ملی به وقوع می‌پیوندد، به دور از غرض‎ورزی‎های معمول رسانه‎ای برخورد کنند.

https://naftonline.ir/news/2759/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0