تاریخ انتشارجمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
پرونده کرسنت در مرحله ارزیابی خسارت است
شرکت اماراتی دانا گاز با بیان این که حل و فصل اختلاف حقوقی با ایران بر سر قرارداد کرسنت «در حال پیشرفت است» گفت: ما اکنون منتظر نتیجه تصمیم دادرسی در مورد میزان خساراتی هستیم که ایران باید جبران کند. به گزارش نفت آنلاینبه نقل از تسنیم، شرکت اماراتی دانا گاز اعلام کرد، در صورتی که شرکت ملی نفت ایران تمایل خود برای تحویل گاز به این شرکت از طریق خط لوله ای که تاکنون بلا استفاده باقی مانده است را نشان دهد، شرکت تابعه این شرکت، کرسنت پترولیوم آماده واردات گاز از ایران است.

پاتریک آلمان وارد، مدیر شرکت دانا گاز در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس بین المللی نفت ابوظبی (آدیپک) گفت: «برداشت من این است که ایرانی ها نشان داده اند که آنها آماده تحویل گاز هستند و ما به عنوان دانا گاز هم آماده هستیم.»

وی افزود: «اما روشن است که ما باید قانع شویم که عرضه گاز قابل اتکا خواهد بود و مختل نخواهد شد و البته حتی اگر در مورد حجم و مدت عرضه گاز به ما اطمینان داده شود، باز هم ما باید قانع شویم.»

«الان بعد از 12 سال ما باید برگردیم و تلاش کنیم مشتریان گازی مان را پیدا کنیم زیرا مشخص است که باید اختلال 12 ساله در عرضه گاز مشتریان ما به دنبال منابع جایگزین تامین گاز رفته اند.»

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در ماه جولای در مصاحبه ای گفته بود که شرکت ملی نفت ایران آمادگی خود برای صادرات گاز به امارات از طریق خط لوله را به شرکت کرسنت پترولیوم اطلاع داده است.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت پترولیوم در سال 2001 میلادی قراردادی برای عرضه روزانه 600 میلیون فوت مکعب گاز از میدان فراساحلی سلمان ایران به شارجه امارات امضا کردند. اما این پروژه خیلی زود گرفتار دعوایی حقوقی بر سر قیمت گذاری و ادعای ارتکاب تخلفات مالی شد.

آلمان وارد افزود، حل و فصل این اختلاف حقوقی با شرکت ملی نفت ایران «در حال پیشرفت است» و شرکت منتظر نتایج داوری برای برآورد میزان خسارات وارده است. مدیر شرکت دانا گاز افزود: «یک جلسه استماع در اکتبر امسال برگزار شد زیرا محکمه درخواست کرده بود که برخی موضوعات در مورد قوانین ایران ابهام زدایی شود.»

«طرفین در ماه اکتبر لوایح خود را در خصوص این موضوع تحویل دادند و ما اکنون منتظر نتیجه تصمیم دادرسی در مورد میزان خساراتی هستیم که آنها باید جبران کنند.»

وی افزود، تاسیسات شرکت کرسنت پترولیوم در حال حاضر با تمام توان قادر هستند به محض حل اختلافات گاز دریافت کنند.

«ما تاسیساتمان را برای لحظه ای که آنها بگویند می توانیم گاز را تحویل دهیم آماده کرده ایم. ما باید سرعت سیستم هایمان را بالا ببریم و این یک شبه امکان پذیر نیست و این مدت زمان مشخصی طول خواهد کشید تا تاسیسات فعلی مان برای عرضه گاز به سیستم آماده شوند.»

ایران بزرگترین ذخایر گازی اثبات شده جهان را در داراست و بر اساس برآوردها 18 درصد کل گاز جهان را در اختیار دارد.

https://naftonline.ir/news/2039/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0