تاریخ انتشارسه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
ایران تنگه هرمز را دور می زند
به گزارش نفت آنلاین به نقل از راشا تودی، تهران با بغداد در مورد احتمال بازگشایی یک خط لوله که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می‌کند صحبت کرده است تا دیگر مجبور نباشد از تنگه هرمز برای انتقال نفت در خلیج فارس استفاده کند.

این خط لوله ایران را به شهر بندری بانیاس سوریه در ساحل مدیترانه متصل می کند. این خط لوله که از عراق عبور می کند به ایران اجازه می دهد تنگه هرمز را برای انتقال نفت کنار بگذارد و تحریم‌های آمریکا را در بحبوحه افزایش ترس از بسته شدن تنگه هرمز در صورت تقابل مستقیم نظامی بین آمریکا و متحدانش با ایران، دور بزند.

به گفته منابع آگاه ، این خط لوله از دو بخش تشکیل می شود. اول ایران یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری جدید از طریق عراق به سمت سوریه می سازد که از دشت نینوا در شمال عراق عبور کرده و از طریق استان دیرالزور وارد قلمرو سوریه می شود و از آنجا به ساحل سوریه می رسد. دوم، ایران خط لوله کرکوک-بانیاس را که طی جنگ ایران و عراق در ۱۹۸۲ بسته شد ، باز می کند. این خط لوله در سال ۲۰۰۰ به مدت سه سال احیا شد ولی طی حمله های هوایی آمریکا به عراق در ۲۰۰۳ به شدت آسیب دید. طبق این طرح ، ساخت و نگهداری از این خط لوله بر عهده تهران خواهد بود.

ظرفیت کل این خط لوله حدود ۱٫۲۵ میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود که تقریبا معادل نصف صادرات نفت خام ایران قبل از اعمال تحریم های آمریکاست ولی این مقدار حداقل ده برابر کمتر از کل مقدار نفت خامی است که در حال حاضر از طریق تنگه هرمز منتقل می شود.

طبق گفته منابع، از نظر بغداد این پروژه چندان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. عراق می تواند نفت خام خود را به بانیاس و سایر کشورهای همسایه در مدیترانه صادر کند. بغداد هنوز رسماً به این پیشنهاد تهران پاسخ نداده است. در واقع ایران قبلا هم در مورد طرح این خط لوله با عراق صحبت کرده بود ولی این مذاکرات در ۲۰۱۴ وقتی گروه داعش بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را گرفت متوقف شد.

تنگه هرمز یک مسیر کشتیرانی حیاتی برای نفت ایران است که در حال حاضر ۱۷ میلیون بشکه در روز مواد خام و مشتقات نفتی از طریق آن منتقل می شود. بیشتر این محصولات به بازارهای آسیا و اروپا فرستاده می‌شوند. تنگه هرمز اخیراً به مرکز درگیری های بین المللی پس از تصمیم واشنگتن به ایجاد ائتلافی برای حفاظت از آن تبدیل شده است. واشنگتن ایران را مقصر حمله به نفتکش ها در تنگه هرمز می داند ولی تهران بارها این اتهام را رد کرده و ادعا می کند آمریکا سعی دارد تحریم‌های نفتی یک جانبه خود را از طریق فشار نظامی اعمال کند./تسنیم

https://naftonline.ir/news/18635/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0