تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
جاماندگان ثبت نام کارت سوخت حتما بخوانند
استفاده از کارت سوخت با سهمیه‌بندی بنزین در اواخر دهه ۸۰ شمسی وارد ادبیات ایرانیان شد تا علاوه بر کنترل مصرف، قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین را به قیمت‌های جهانی نزدیک سازد.

بنابراین با کاهش قیمت نفت و ثابت‌ماندن قیمت دلار همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، کم کم استفاده از این کارت بی‌اثر شد، بگونه ای که پمپ بنزین‌ها با همان نازل‌های کارت‌خور کار می‌کردند، اما کارت سوختی برای بنزین زدن ارائه نمی‌شد و خبری هم از سهمیه‌بندی بنزین نبود.

مساله جدی آنجا بود که با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و شیب تند رشد قیمت دلار در ایران، دوباره فاصله معناداری بین قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه بوجود آمد. همین امر سبب شد تا قاچاق سوخت دوباره جذاب شود. از سوی دیگر ثابت ماندن قیمت بنزین در سال‌های گذشته، میل به مصرف در داخل را نیز افزایش داد و به این ترتیب میانگین مصرف به ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید، درحالی که به گفته وزیر نفت ایران روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود، اما چنانچه شتاب فعلی مصرف ادامه‌دار باشد، دوباره کشورمان واردکننده بنزین می‌شود.

بر همین اساس بود که بحث بازگشت کارت سوخت از پاییز سل گذشته باردیگر مطرح و سناریوهای متفاوتی نیز برای آن نوشته شد. موارد مطرح شده از اختصاص بنزین سهمیه به افراد به جای خودروها گرفته تا قیمت‌گذاری چند برابری این سوخت درصورت سهمیه‌بندی همه از مواردی بود که در فضای مجازی مطرح، اما به سرعت تکذیبیه آن نیز صادر شد.

سرانجام اردیبهشت امسال بود که احتمال سهمیه‌بندی در کوتاه مدت منتفی اعلام، اما بر استفاده از کارت سوخت برای ردیابی میزان مصرف تاکید شد.

براساس این تصمیم قرار است از ۲۰ مرداد امسال سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر باشد و از آنجا که در چند سال اخیر تعداد زیادی از افراد کارت سوخت خود را گم کرده و یا رمز آن را فراموش کرده‌اند در چند نوبت از مالکان خودرو خواسته شد تا برای صدور المثنی و یا بازیابی رمز کارت به مرکز پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه مراجعه کنند.

هته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مردم درخواست کرد تا پیش از آغاز سوخت‌گیری با کارت، یکبار با کارت سوخت خود بنزین بزنند تا از صحت کارت مطمئن شوند.

اکنون سوالی که مطرح است، افراد فاقد کارت سوخت و یا اینکه رمز خود را فراموش کرده‌اند و یا در جریان، امتحان کارت سوخت به مشکل خورده‌اند چه اقدامی باید انجام دهند.

مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید که تا کنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN ( شناسه ۱۶ رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو نسبت به ثبت نام کارت سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه و یا از طریق کد دستوری *۴# اقدام کنند.

همچنین صاحبان خودروهایی که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کنند.

همچنین عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

برای این کار مالک خودرو یا وکیل قانونی باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو یا وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس +۱۰) مراجعه کند.

افرادی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند برای حذف رمز قبلی و تعیین رمز جدید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک خودرو و وسیله نقلیه به یکی از مراکز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند. البته شرط این کار وجود کارت سوخت سالم و بدون مشکل و شکستگی است.

همچنین متقاضیان در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند./ایرنا

https://naftonline.ir/news/17639/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0