تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
سی ان جی" راهی برای ترمیم اقتصاد تحریم شده"
فرزین سوادکوهی_ "تمرکز بر روی افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت می تواند منشا اثرات بسیاری در بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم باشد."

گزاره بالا شاید در نگاه اول بیشتر به ادعایی گزاف، مانند باشد اما با نگاهی کوتاه به مصرف گاه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتری بنزین در روز توسط خودروها، می‌توان محاسبه کرد که این حجم مصرف چه هزینه های کمر شکنی را بر اقتصاد ایران تحمیل می کند که با تبدیل حتی بخش کوچکی از آن به گاز طبیعی می‌توان آثار سو بر اقتصاد را کاهش داد.

محاسبه کنید جایگزینی تنها ۱۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی با بنزین در سبد سوخت خودروهای سبک کشور روزانه در حدود ۴ میلیون دلار برای ملت تولید ثروت میکند، یعنی سالانه در حدود ۱/۵ میلیارد دلار!! حالا محاسبه کنید ۱/۵ میلیارد دلار یعنی چه میزان شغل، و در شرایطی که بی‌کاری یکی از اصلی‌ترین معضلات کشور است همین یک تدبیر ساده چگونه میتواند گره‌گشا باشد. از ۲۱ میلیون دستگاه خودرویی که هم اکنون در گوشه گوشه ایران در تردد است،حدود ۱۶ میلیون دستگاه همچنان تنها از بنزین استفاده می کنند، با تبدیل تنها ۱ میلیون از خودروهای با مصرف بالای این گروه می‌توان این ثروت افرینی شگرف را ایجاد کرد!!

در حال حاضر شبکه توزیع سی‌ان‌جی در کشور توان توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی را دارد اما تنها حدود نیمی از ظرفیت خود را استفاده میکند، این بدین معناست که این تولید ثروت بدون ایجاد هیچ زیرساختی می‌تواند در بخش احداث جایگاه ایجاد شود. اما از سوی دیگر باید باورهای نادرست سنتی استفاده از سی ان جی که طی سال‌ها به دلیل روش های غیر علمی گردش اطلاعات بر بخشی از جامعه نفوذ کرده‌است را از پیش رو برداشت. تبدیل خودروی بنزین سوز به دوگانه‌سوز بر پایه رعایت الزامات استانداردی انجام می‌شود و عملکرد این خودرو‌ها اثبات می‌کند این خودرو‌ها بسیار ایمن و مطمئن‌‌تر از خودروهای مشابه با دیگر سوخت‌های فسیلی هستند. برای اثبات این ادعا می‌توان به آمار حوادث جاده‌ای و میزان تلفات و‌خسارات هر کدام از خودروهای بنزین‌سوز و سی‌ان‌جی سوز در شرایط مشابه مراجعه کرد.

پیش از این به علت استفاده از تکنولوژی قدیمی برای دوگانه سوز کردن خودروها گاهی شاهد کاهش بهره وری برخی از خودروها پس از تبدیل آنها به دوگانه سوز بودیم. در این دوره با تولید تجهیزاتی که در آن تزریق گاز طبیعی به داخل موتور طبق یک برنامه از پیش تعیین شده انجام می شود، بهره وری و توان موتور خودرو تغییر پیدا نمی‌کند که این امر در نسل جدید خودروهای تبدیلی محقق شده‌است.

شایان ذکر است، در تمام کارگاه های تبدیل، بازرسان و ناظران و متخصصان رسمی سازمان ملی استاندارد، موظف به نظارت وپشتیبانی دوگانه سوز کردن خودرو ها هستند. مخازن تولیدی قطر یک سانتی متری به‌صورت مدور ساخته شده و همه تست های اولتراسونیک و ضریب شکنندگی و آسیب پذیری مانند شلیک مستقیم اسلحه را با آزمون های سخت از سر گذرانده است که این امر یکی از دلایلی است که طی سالیانی که از خودروهای دوگانه‌سوز استفاده می‌شود بالاترین ضریب ایمنی را داشته و ‌تعداد حوادث این خودروها در سوانح جاده‌ای نسبت به خودروهای بنزین ‌سوز و گازوئیل‌سوز نزدیک ‌به صفر است. گفته می شود که در حال حاضرحدود ۲۵۰۰جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است که تا پایان سال ۱۲۰ جایگاه دیگر به این تعداد افزوده می‌شود و این امر نیز به خودی خود به سهولت استفاده از این سوخت پاک و ارزان را افزایش می‌دهد.

همچنین شایان ذکر است که متولیان طرح سی ان جی یکی دیگر از موانع دوگانه سوز کردن خودروها را از پیش پا برداشته اند. هم اکنون این امکان فراهم شده است که دارندگان خودروهای عمومی و کار با دریافت وام ۲٫۵ میلیون تومانی، اتومبیل های خود را به جرگه مصرف سی ان جی بیاورند و بدینوسیله هزینه های دوگانه سوز کردن خودروهای خود را با شیبی آرام متحمل شوند. بدین ترتیب با رویکرد دوگانه‌سوز کردن خودروها می توان امیدوار بود که سبد مصرف سوخت کشور الگویی جدید پیش رو خواهد داشت تا از این رهگذر ترمیم و تقویت اقتصاد مورد تحریم قرار گرفته امروز کشورمحقق شود./منبع:سایت پالایش و پخش

https://naftonline.ir/news/17629/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0