تاریخ انتشاريکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
دستورعمل تغییر روش ساخت و نصب واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی ابلاغ شد
به گزارش نفت آنلاین ؛ متن ابلاغیه بیژن زنگنه به شرح زیر است:

«با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور، برای ساخت/ تامین و نصب سریع واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی نفت به وقوع پیوسته و از سوی دیگر با توجه به طولانی بودن غیرقابل قبول احداث واحدهای متعارف و مشابه، به منظور:

رفع تنگناهای موجود در عملیات بهره‌برداری؛ تسریع در اجرای طرح‌های مصوب و تحقق به‌موقع اهداف تعیین شده؛ حمایت از انتقال فناوری، ساخت داخل و توسعه فناوری ملی در این زمینه؛ کاهش تصدی شرکت ملی نفت ایران، بهبود شاخص‌های اقتصادی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی؛ بدینوسیله به استناد جزء ۱ بند الف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی، موارد زیر ابلاغ می‌شود:

۱- معاونت مهندسی مکلف است با همکاری تنگاتنگ شرکت ملی نفت ایران (با تاکید بر همکاران عملیات)، نسبت به انجام موارد زیر حداکثر تا تاریخ ۳۱/ ۰۶/ ۱۳۹۸ اقدام کند:

۱-۱ تعیین ظرفیت‌های استاندارد واحدهای پیش‌ساخته (Skid Mounted) ۱-۲ تهیه اسناد نمونه برای برگزاری مناقصه ساخت/ تامین، نصب و بهره‌برداری از واحدهای مورد اشاره در اسناد مناقصه الزامات فنی و IISE که باید توسط سرمایه‌گذار/ طرف قرارداد مراعات شود، به صراحت بیان شود. ۱-۳ مطالعه، ارزیابی و معرفی شرکت‌های داخلی صاحب صلاحیت برای ساخت و بهره‌برداری از واحدهای یادشده (به تنهایی یا در مجموعه‌ای از شرکت‌ها که مکمل یکدیگر باشند و نیز در صورت لزوم با مشارکت شرکت‌های صاحب صلاحیت خارجی)

۲- در این روش، اساس کار باید بر سرمایه‌گذاری تاسیسات توسط طرف قرارداد و بهره‌برداری از آنها در دوره زمانی مورد توافق در ازای پرداخت دستمزد به وی، برای هر بشکه نفت تحویلی به شرکت ملی نفت ایران و واحدهای تابعه آن تنظیم شود. در هر حال انتقال مالکیت و بهره‌برداری از تاسیسات احداثی به شرکت نفت مجاز نیست؛ مگر در موارد استثنایی با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران.

۳- از این تاریخ، اقدام به برگزاری مناقصه یا عقد قرارداد به هر ترتیب برای اجرای واحدهای بهره‌برداری یا نمک‌زدایی نفت در خشکی نباید به روش متعارف گذشته صورت گیرد. موارد استثنایی با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران قابل انجام است.

تبصره ۱- در طرح‌هایی که قراردادهای آنها به روش IPC، بیع متقابل یا سایر روش‌های سرمایه‌گذاری منعقد شده یا می‌شود، لزومی به تغییر روش نیست و بهره‌گیری از واحد Skid Mounted بسته به نظر طرف دوم قرارداد بوده و اجباری نیست.

تبصره ۲-  در طرح‌های EPC/EPD که قراردادهای آنها منعقد شده یا قراردادهای آنها تا پایان مرداد ۹۸ منعقد می‌شود، لزومی به تغییر روش نیست».

https://naftonline.ir/news/17509/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0