تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
جایگاه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
به گزارش نفت آنلاین به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران خلیل قاسم زاده مدیر منابع انسانی این شرکت در مصاحبه ای جایگاه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را تشریح کرد.

1- به اعتقاد شما اخلاق حرفه ای چقدر در یک سازمان موثر است؟

براي تعيين ميزان اهميت اخلاق حرفه اي، بهتر است ابتدا تعريف سازمان را مرور كنيم. بطور كلي سازمان را مي توان مجموعه اي از چند نفر دانست كه در قالب يك ساختار منظم و براي نيل به اهداف مشخص با يكديگر همكاري مي كنند. در اين تعريف، جايگاه عبارات " مجموعه"، "ساختار منظم" و "همكاري" غيرقابل انكار بوده و از اين منظر اخلاق حرفه اي بعنوان مجموعه اي از ويژگيهاي اخلاقي از جمله دلبستگي به كار، مشاركت، تعامل، وفاداري، مسئوليت پذيري و ... اصل و اساس و لازمه تحقق سازمان بوده و بدون رعايت اين جنبه هاي اخلاقي، فلسفه وجودي سازمان خدشه دار خواهد شد.

2- در زمینه ترویج اخلاق حرفه ای در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تا کنون چه اقداماتی انجام داده اید؟

به منظور ترويج اخلاق حرفه اي، دوره هاي آموزشي در دو فصل براي كاركنان شاغل و همچنين كارآموزان جديدالاستخدام برگزار شده است. به نظر بنده آنچه بيش از برگزاري دوره هاي آموزشي در اين راستا اهميت دارد، گسترش اخلاق حسنه از طريق الگوسازي است.بنابراین همواره لزوم توجه مديران و مسئولان شركت به رعايت اخلاق اداري به عنوان يكي از مباحث اساسي در جلسه های هماهنگي مديران عامل با مديران و رؤساي ستادي مكرراً مورد تأكيد قرار گرفته و طي جلسات شوراي فرهنگي نيز در ستاد و شركتهاي تابعه، برنامه مدوني جهت انتقال اين آموزه ها به همكاران حاضر در جلسات در حال اجرا مي باشد.

3- چه ارتباطی میان فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای وجود دارد؟

چنانچه فرهنگ سازمان را مجموعه از ارزش ها و عقايد و هنجارهاي حاكم بر سازمان بدانيم، تعريف صحيح این اصول و تلاش برای تحكيم فرهنگ سازماني بر پايه ارزش هايي از جمله مردم داري، خطرپذيري، نوآوري و ... لازمه و مقدمه تحقق اخلاق حرفه اي است و زمینه عمل به ارزش هاي اخلاقي موردنظر را به صورت داوطلبانه و بدون نياز به اعمال نظارت يا به كارگيري روشهاي تشويقي و تنبيهي فراهم خواهد ساخت.

4- همانطور که می دانید فرهنگ سازمانی با رعایت شئون اسلامی در هم تنیده هستند٬ به اعتقاد شما چه نکاتی باید در رعایت آن باید لحاظ شود؟

همانگونه كه پيامبر عظيم الشأن اسلام در حديث معروف "اني بعثت لمكارم الاخلاق" فرموده اند، مأموريت اساسي ايشان ترويج اخلاق حسنه در جامعه بوده است و از این رو باید گفت تمامي اصول ديني، با هدف توسعه اخلاق نيكو وضع شده اند. بنابراین با توجه به مباني محكم دين مبين اسلام در اين خصوص، سازمانها مي توانند با تكيه بر اين مباني، فرهنگ سازماني مطلوب خود را با تعريف خصوصيات ظاهري و رفتاري موردنظر ترسيم كرده و با بهره گيري از تعاليم ديني و تكيه بر مديريت اسلامي، زمينه ترويج آن را فراهم آورند. در اين مسير، اهميت توجه به مفاهيمي چون صداقت، خوش رويي، مردم داري، عدالت و ... در كنار ترويج عمل به تعاليم حوزه حجاب، نماز و ساير احكام الهي غيرقابل انكار است.

5- مشکلات کارکنان اقماری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شامل چه مواردی می شود؟

با توجه به اينكه شركت نفت مناطق مركزي همزمان از حضور كاركنان رسمي و غيررسمي در مناطق عملياتي اقماري بهره مي برد، مشكلات اين همكاران براساس نوع رابطه استخدامي آنها متفاوت است. درخصوص كاركنان رسمي، خواسته هاي اولويت دار اين عزيزان شامل ارتقای رتبه سمت ها در ساختار سازماني، گسترش خدمات رفاهي در مناطق عملياتي، افزايش سقف اضافه كاري و افزايش فوق العاده هاي مربوط به طرح اقماري است. مشكلات اصلي همكاران غيررسمي نيز مرتبط با عدم پرداخت مزاياي طرح اقماري و همچنين عدم اجراي طرح طبقه بندي مشاغل براي كاركنان قرارداد مستقيم بوده است.

6- چه اقداماتی برای رفع مشکلات آنها ازسوی شرکت در نظر گرفته شده است؟

برای رفع مشكلات اين عزيزان سعي شده تا همكاران واحد روابط كار و مددكاري اجتماعي و مديران منابع انساني ستاد و شركتهاي تابعه با مراجعه دوره ای به مناطق عملياتي در جريان مشكلات همكاران اقماري قرار بگیرند و تصميمات اجرايي در حدود اختيارات شركت در حوزه گسترش امكانات رفاهي و ورزشي اتخاذ و روند اجراي اقدامات پيگيري شود. همچنين با توجه به تأكيد معاون مديرعامل شركت ملي نفت ايران در عمليات غيرصنعتي و به همت مدير توسعه منابع انساني شركت ملي نفت ايران كارگروه هاي تخصصي برای رفع دغدغه هاي كاركنان تشكيل شده و اين مديريت نيز با حضور در جلسات مربوط و انتقال مشكلات و ارائه راه حل هاي اجرايي ٬ رفع مسائلي را كه خارج از حوزه اختيارات شركت نفت مناطق مرکزی ایران است٬ پیگیری می کند ضمن اینکه سعي کرده ایم با اولويت بخشي به كاركنان اقماري و خانواده هاي آنان در اعطاي مزايايي از قبيل وام اضطراري و خدمات اقامتي محمودآباد و زائرسراي مشهد مقدس، از زحمات اين عزيزان قدرداني کنیم.

7- تعداد نیروهای اقماری چه میزان است و گستردگی آن در چه مناطق عملیاتی است ؟

شركت نفت مناطق مركزي ايران در قالب سه شركت (زاگرس جنوبي،شرق،غرب) داراي 5 منطقه عملياتي اقماري شامل مناطق: 1) آغار، دالان، دي و سپيدزاخور، 2) ناروكنگان، 3) پارسيان، 4) نفت شهر و تنگ بيجار و 5) چشمه خوش، دهلران، سركان و ماله كوه بوده كه در حال حاضر مجموع نيروهاي رسمي و غيررسمي شاغل در اين مناطق حدود شش هزار نفر مي رسد.

8- خدمات ارایه شده برای کارکنان اقماری شامل چه مواردی می شود؟

خدمات ارائه شده به این همكاران و خانواده هاي آنان، شامل خدمات اياب و ذهاب به منطقه ٬ امكانات ورزشي ايجاد شده در مناطق، اسكان در كمپ هاي اقامتي و شهركهاي مسكوني موجود ، استفاده از خدمات باشگاه هاي نفت، برگزاري مسابقات ورزشي و فرهنگي براساس تقويم هاي مدون و ساير مزاياي تصريح شده در مقررات اداري و استخدامي كاركنان صنعت نفت را شامل مي شود.

9- در پایان چه مطلب قابل ذکری باقی مانده است؟

در پایان لازم می دانم دوباره تاکید کنم که جایگاه الگوسازی در ترويج اخلاق حسنه و فرهنگ متعالي اسلامي غيرقابل انكار بوده و نقش مديران صنعت نفت در توسعه فرهنگ سازماني شايسته نام مقدس نظام جمهوري اسلامي بي بديل است . امیدوارم به یاری خداوند بتوانيم در سايه توجهات حضرت ولي عصر (عج) و با عمل به منويات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) در انجام اين مهم توفيق داشته باشيم.

https://naftonline.ir/news/1657/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
عالمی سعید
BD:
?بیوگرافی مدیر عامل جدید شرکت ملی #حفاری ایران

?مهندس سپهر سپهری مدیر عامل جدید شرکت ملی حفاری ایران متولد 1347 هستند.
تحصیلات وی لیسانس مهندسی نفت و فوق لیسانس مدیریت است.

سوابق مدیریتی وی عبارتند از :
?قائم مقام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در زمان دکتر موسی سوری
?مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی
?مدیر مهندسی و ساختمان شرکت اروندان و عضو هیات مدیره این شرکت
?مدیر عامل پتروشیمی دهدشت
?عضو هیئت مدیره پتروشیمی هلدينگ خليج فارس
?معاون دکتر منوچهری در طرح های توسعه ای
? سرپرست کارگروه مذاکرات قراردادهای IPC
/منبع #نفت_نیوز
? @naftnews85

⭕اخبار موثق صنعت نفت را در #نفت_آنلاین دنبال نمایید:
? @naftonline
feedback
Iran, Islamic Republic of
فرزانه رحماني
امیدوارم که کفته ها وعملکردها یکی باشد نه فقط حرف وحق و حقوق ضعفارو باسکال نکنیم
تازه ترين نظرات
0