تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
راه اندازی سامانه بومی سازی شده بالابری (JACKING) دستگاه حفاری دریایی برای نخستین بار در صنعت حفاری کشور
به گزارش نفت آنلاین به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران به روز رسانی این سامانه براساس طراحی جدید و مبانی سیستم هیدرولیک پس از بررسی های فنی و مهندسی با توجه به ظرفیت ها و امکانات داخلی برای نخستین بار در کشور تحقق یافت.

دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس یک سال به دلیل عدم کارایی این سیستم زمین گیر شده بود که با دستور و پیگیری های ویژه مدیر عامل و به همت متخصصان مجرب شرکت در مدت سه ماه طراحی، ساخت و تامین قطعات و تجهیزات لازم محقق و ظرف دو ماه کارهای اجرایی و نصب آن انجام و پس از آزمایش های میدانی راه اندازی گردید.

در طراحی و بومی سازی قطعات و تجهیزات که براساس استاندارد کار در صنعت حفاری صورت پذیرفت سیستم های خنک کننده، فرمان کنترل و قدرت، ارتقاء کیفی و نوسازی و بازسازی جک های اصلی و تعویض اتصالات با کمترین هزینه و بدون استفاده از پیمانکاران خارجی و داخلی با موفقیت کامل اجرا شد.

به گفته کارشناسان در طراحی سیستم قدیم، دستگاه با شش پمپ هیدرولیک (پاور پک) کار می کرد که در طراحی جدید به نحوی برنامه ریزی شده که عملیات بالابری (جکینگ ) با بکارگیری یک پمپ برای هر پایه امکان پذیر است.

گفته می شود در سیستم قدیمی درجه حرارت در حین عملیات افزایش می یافت این در حالی است که در طراحی جدید با ایحاد سیستم خنک کننده، دمای روغن همواره در حد نرمال می باشد.

همچنین سیستم بالابری هنگام بالا رفتن در کل دستگاه حفاری ایجاد ضربه می کرد که این نقیصه نیز در سیستم جدید برطرف و جکینگ به صورت نرم و عادی انجام می شود.

تراز کردن پایه ها و جا زدن پین های نگه دارنده از دیگر مواردی است که قبل از این دشواری هایی در بر داشت و با سختی انجام می شد اما در سیستم جدید این کار به آسانی و با صرف کمترین انرژی توسط کارکنان به سرانجام می رسد.

برخورداری از خدمات پشتیبانی و دسترسی آسان به تامین قطعات یدکی در داخل، مصرف سوخت کمتر، صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها، استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های موجود کشور از مزیت های موفقیت جدید تلاشگران شرکت ملی حفاری ایران به شمار می آید.

در آیین بهره برداری از این دستاورد متخصصان و کارشناسان شرکت که معاون مدیرعامل در عملیات حفاری، مدیر خدمات، مدیر عملیات حفاری در دریا، رئیس دفتر مدیر عامل ، رئیس نگهداری و تعمیرات مکانیک و جمعی از مسئولان عملیاتی و پشتیبانی حضور داشتند، مهندس موسوی مدیرعامل شرکت در سخنانی این توفیق را در شرایط تحریم و محدودیت های ایجاد شده بسیار ارزشمند و قابل تقدیر دانست.

وی گفت: این کار در راستای خودکفایی، خوداتکایی، برنامه های اقتصاد مقاومتی و تکیه برتوانمندی داخلی و در نتیجه هم افزایی و همگرایی حاصل و متخصصان شرکت ملی حفاری ایران نشان دادند که هیچ محدویتی نمی تواند روند توسعه صنعت نفت و صنعت حفاری در ایران را متوقف نماید.

مهندس موسوی با تاکید بر انجام کارها بر مبنای برنامه ریزی مهندسی، نگاه بنگاهداری، توجه ویژه به مقوله درآمد زایی و دقت عمل در کنترل هزینه ها افزود: بر اساس محاسبات و برآورد صورت گرفته انجام این بخش بازسازی دستگاه حفاری شهید مدرس توسط شرکت ها و پیمانکاران‌ خارجی دو میلیون یورو هزینه در برداشت که با اقدام ارزنده متخصصان و کارکنان و توصیه اکید در باب استفاده از توان داخلی سازمان‌، در این ارتباط ۱۵ میلیارد ریال هزینه انجام شد که علاوه بر جلو گیری از خروج ارز از کشور موجب سرافرازی شرکت است.

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن قدردانی از متخصصان و کارکنان سختکوش مدیریت های عملیات، نگهداری و تعمیرات (نت)، تدارکات و امور کالا و سایر بخش ها که در این زمینه همکاری و همیاری داشتند، اظهار کرد: هم افزایی و همگرایی موجب رشد و تعالی سازمان، افزایش راندمان کار و بهره وری و ایجاد ظرفیت های جدید در مجموعه می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت های این شرکت در بخش حفاری چاه های نفت و گاز در دریا به عنوان یکی از اولویت های عملیاتی، مورد توجه ویژه قرار دارد، گفت: با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی در آب های خلیج فارس این شرکت می بایست توان و ظرفیت های خود را برای حضور پر رنگ تر در این عرصه بهبود و افزایش دهد.

مهندس موسوی با اشاره به بازسازی و راه اندازی دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس و آمادگی این دکل جهت به کار گیری در یکی از میادین نفتی در گستره عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران، گفت: همچنین مقرر است دستگاه حفاری شهید رجایی که هم اکنون در موقعیت پارس جنوبی استقرار دارد نیز برای بازسازی و تعمیرات اساسی (اورهال) به یکی از یاردهای تعمیراتی انتقال داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود:حفار مردان سختکوش این شرکت در عملیات دریا تاکنون حفر ۳۹۸ حلقه چاه نفت و گاز به متراژ بیش از ۶۵۶ هزار و ۶۰۰ متر در دریا را در کارنامه دارند که از این تعداد هفت حلقه اکتشافی، ۱۶۵ حلقه توسعه ای، یک حلقه توصیفی و ۲۲۵ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: مدیریت عملیات حفاری در دریا شرکت که از کادری متخصص و مجرب برخوردار است در حدود چهار دهه گذشته همسو با اجرای پروژه های مربوط به شرکت نفت فلات قاره در میدان های نفتی درود، فروزان، سیری و سکوی نفتی ابوذر، حداقل در شش فاز پارس جنوبی تعداد ۸۵ حلقه چاه گازی حفاری و تکمیل نموده که هم اکنون از سوی شرکت نفت و گاز پارس در مدار تولید قرار دارند.

مهندس موسوی گفت: در بررسی شاخص های آماری عملکرد شرکت در بخش دریا ۱۴۴ حلقه چاه شامل ۶۰ حلقه توسعه ای و ۸۴ حلقه تعمیری تکمیلی به دستگاه حفاری شهید مدرس اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران کار در صنعت راهبردی حفاری را حساس، پراسترس و با ریسک بالا توصیف کرد و از تلاش بی وقفه کارکنان شرکت در این بخش که علاوه بر ویژگی های عملیاتی از نظر شرایط دریا نیز دشواری های مختص به خود را دارد، قدردانی به عمل آورد.

در این ایین مسئولان و کارکنان اقماری دستگاه حفاری شهید مدرس به بیان دیدگاه ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

مهندس موسوی سپس از قسمت های مختلف دستگاه حفاری شهید مدرس بازدید کرد که در جریان ان مدیر عملیات حفاری در دریا و مسئولان عملیاتی و فنی بخش های مختلف دکل توضیح لازم را در خصوص بکار گیری سیستم جدید جکینگ، تفاوت کار در دستگاه های حفاری دریایی نسبت به دکل های خشکی، استهلاک و فرسایش بیشتر و نیاز به بازسازی و تعمیرات دوره ای نزدیکتر ارائه دادند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه از دستگاه حفاری ۴۲ فتح در بخش خشکی جزیره خارگ بازدید و در جمع کارکنان این دستگاه ضمن تقدیر از تلاش های آنان در تحقق برنامه های شرکت به گفت و گو نشست ،

در جریان این بازدید رئیس منطقه حفاری شرکت در خارگ و رئیس دستگاه پیرامون وضعیت دکل و عملیات حفاری توضیحاتی ارائه دادند.

https://naftonline.ir/news/16559/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0