تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
به گزارش نفت آنلاین ؛  یک کارشناس حوزه انرژی و پالایش گفت: ایران با دارا بودن ظرفیت تولید ۴٫۶ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز بزرگترین کشور دارای منابع گاز طبیعی در جهان است.

عماد رفیعی افزود: از این مقدار ظرفیت پالایش ۲٫۱ میلیون بشکه در کشور وجود دارد و ۲٫۱ میلیون بشکه ظرفیت برای صادرات است که از آن در واحدهای پتروپالایشگاهی استفاده خواهد شد.

وی گفت: واحدهای پتروپالایشگاهی از ادغام یک واحد پالایشگاهی و یک واحد پتروشیمی به وجود می آید که هزینه سرمایه گذاری را کمتر می کند، انرژی مصرفی را کاهش می دهد، سودمحوری را جایگزین سوخت محوری می کند و تولیداتش ارزش افزوده و تولید ثروت بیشتری برای کشور دارد.

رفیعی افزود: تنوع محصولات تولیدی، اشتغال زایی زیاد کشور و کم اثر یا بی اثر شدن تحریم های نفتی از دیگر جذابیت های ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی است.

وی گفت: کمبود سرمایه علت تأخیر چهار ساله در پایان کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود و زمان اتمام این طرح را ۱۰ ساله کرد.

این کارشناس حوزه انرژی و پالایش افزود: بازگشت سرمایه در حالت عادی ۸ تا ۹ ساله است اما به دلیل دیده شدن طرح تنفس خوراک در واحدهای پتروپالایشگاهی، بازگشت سرمایه یک سال پس از بهره برداری این واحدها صورت خواهد گرفت.

رفیعی گفت: با در نظر گرفتن ظرفیت دو و نیم میلیون بشکه در روز می توان ۱۲ واحد پتروپالایشگاهی در کشور احداث کرد.

وی افزود: ۳۰ درصد سرمایه گذاری این طرح ها از طریق مردم در بورس تأمین خواهد شد.

رفیعی گفت: ۶۷ درصد تجهیزات به کار گرفته شده در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس داخلی است و به همین درصد می توان در پتروپالایشگاه ها از تجهیزات ساخت داخل استفاده کرد به شرط آن که زودتر اقدام به احداث این واحدها کنیم.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده بازار فراورده های پتروپالایشگاهی در منطقه رو به گسترش است، افزود: چهار کشور عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۷ روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر فراورده های نفتی شامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید را وارد کرده اند.

این کارشناس حوزه انرژی و پالایش گفت: این مقدار معادل ظرفیت یک میلیون بشکه فراورده های پتروپالایشگاهی است که در سال های آینده هم افزایش خواهد یافت.

رفیعی افزود: ۱۷ پالایشگاه فعال عراق به تولیدات پتروپالایشگاه های ایران نیازمند است.

وی گفت: شرکت های قطعه سازی تأمین کننده تجهیزات پتروپالایشگاه ها که برخی از آنها دانش بنیان هم هستند با سرمایه گذاری در این طرح به رونق تولید می رسند.

رفیعی افزود: احداث واحدهای پتروپالایشگاهی در سواحل جنوبی کشور مکان یابی شده است.تسنیم

https://naftonline.ir/news/16289/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0