تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
به گزارش نفت آنلاین به نقل از فارس عباس علی‌آبادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا مپنا در حوزه نیروگاه‌سازی هم‌چنان در ایران فعالیت دارد یا خیر، گفت: زیمنس یک شرکت قدیمی است و سال‌هاست که با مپنا همکاری می‌کند. همکاری ما با یکدیگر سودمند است و این همکاری ادامه دارد و مشکلی نداریم و آماده هستیم که این همکاری هم‌چنان ادامه یابد.

وی همچنین با اشاره به این‌که دفتر زیمنس در ایران دایر است، گفت: مپنا حتی با شرکت GE قراردادی دارد و منتظر است تا شرایط مهیا شود تا این قرارداد اجرایی شود.

مدیرعامل مپنا با بیان این‌که این همکاری در تولید یک ماشین خاص به تفاهمنامه رسیده است، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: هنوز این تفاهمنامه به فعل تبدیل نشده است اما امیدواری که به نتیجه برسد.

علی آبادی تأکید کرد: به هر حال ارتباط مپنا با زیمنس آلمان قطع نشده است و هر دو طرف تمایل داریم که همکاری ادامه یابد و هیچ مانعی وجود ندارد.

* وضعیت بازار سوریه برای ایران

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا با فروکش کردن جنگ در سوریه وضعیت فعالیت نیروگاه‌سازی در این کشور توسط ایران چگونه خواهد بود، گفت: ایران از سال‌های گذشته دو نیروگاه در سوریه احداث کرده است، به طوری که دو نیروگاه تشرین و جندر هزار مگاوات تولید می‌کند که البته باید اذعان شود به غیر از ایران، شرکت زیمنس آلمان و آنسالدو نیروگاه برق در این کشور احداث کرده‌اند،‌ پس ایران مترصد آغاز پروژه‌های جدید در این کشور است.

مدیرعامل مپنا اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این همکاری با سوریه تعدادی اسیر و شهید برای کشور به همراه داشته است به طوری که دو تن از مهندسان برق ایرانی در این کشور مظلومانه شهید شدند؛ ایران منتظر است شرایط سوریه مساعد شود و مپنا به عنوان نیروگاه‌ساز منتظر موقعیتی است تا در بازار سوریه فعالیت کند.

علی‌آبادی تأکید کرد: سوریه جزو شرکای خوب ایران در بخش نیروگاه‌سازی بود؛ چراکه این کشور همواره بدهی‌های خود از بابت خدمات برق به ایران پرداخت می‌کرده و به صورت تمام و کمال تمام هزینه‌های نیروگاه‌سازی را تأمین کرده است.

* سرنوشت نامعلوم یونیت ترکیه

علی‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید بعد از هیاهوی بسیار در سال‌های گذشته قرار بود یک شرکت ترکیه‌ای در ایران اقدام به احداث نیروگاه کند، اما ظاهراً هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است؛ آیا خبر جدیدی از این شرکت ترکیه‌ای وجود دارد، گفت: یونیت ترکیه به عنوان سرمایه‌گذار وارد ایران شد، اما تا آنجا که ما خبر داریم هنوز پروژه‌ای به نتیجه نرسیده است.

وی با تاکید بر این‌که ما از ورود سرمایه‌گذار به ساخت نیروگاه استقبال می‌کنیم، ادامه داد: تاکید ما این است که هر نیروگاهی که احداث می‌شود، اولویت استفاده از تجهیزات آن باید استفاده از تجهیزات داخلی باشد، نه این‌که به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به واردات تجهیزات شود.

به گفته علی‌آبادی مپنا با یونیت ترکیه مذاکراتی برای تأمین تجهیزات ارائه کرده بودند، البته آنها از ما وام می‌خواستند و مذاکرات ما هنوز ادامه دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

مدیرعامل مپنا در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هنوز علی‌رغم خودکفایی ایران در ساخت تجهیزات نیروگاهی، برخی از تجهیزات نیروگاهی مشابه وارد ایران می‌شود، اضافه کرد: برخی منافع و سودها باعث شده است که علی‌رغم تولید برخی تجهیزات نیروگاهی نمونه مشابه آن وارد کشور شود، از این رو امیدواریم از این پس تجهیزات نیروگاهی مثل MGT40 که امروز از آن رونمایی شد وارد کشور نشود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید اگرچه نیروگاه ۴۲ مگاواتی ساخت مپنا در حومه شهر زاهدان به بهره‌برداری رسیده، اما توربین این نیروگاه گازی راندمانی حدود ۳۲ درصد را دارد، آیا این راندمان پایین نیست، گفت: توربین‌های گازی راندمانی از ۳۰ درصد تا نهایت ۴۲ درصد دارد، اما باید اذعان شود راندمان نیروگاه‌ها به چندین عامل و پارامتر بستگی دارد.

علی‌ابادی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: راندمان نیروگاه سه پارامتر اصلی دارد که اولین آن هزینه‌فایده است؛ یعنی این‌که ما چه‌قدر سوخت مصرف می‌کنیم و چه‌قدر برق تولید می کنیم، پس راندمان بستگی به یک نسبت فشار نیز دارد که چه‌قدر هوا فشرده شود.

مدیرعامل مپنا خاطرنشان کرد: دمای گاز ورودی به توربین و شدت جریان پارامترهای بعدی تشکیل‌دهنده راندمان نیروگاه هستند. پس بالا رفتن راندمان نیروگاه به سایر عوامل نیز بستگی دارد.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌ توربین‌هایی که در سایز بالا کار می‌کنند، قطعا از سوخت کمتری استفاده کرده و راندمان بالایی دارند، اما در نیروگاه‌های کوچک و توربین کوچک این راندمان کمتر می‌شود.

علی‌آبادی تصریح کرد: شاید بتوان راندمان نیروگاه‌های کوچک را افزایش داد، اما برای افزایش راندمان عمر توربین کاهش می‌یابد، پس عدد ۳۲ درصد راندمان برای توربین NGT40 که امروز در نیروگاه ‌‌‌‌‌‌‌‌۴۲ مگاواتی زاهدان به بهره‌برداری رسیده است، راندمان پایینی نخواهد بود.

مدیرعامل مپنا در خصوص همکاری مپنا با زیمنس برای تولید توربین‌های کلاس F گفت: مپنا برای توربین‌های مختلف برنامه‌های ویژه‌ای دارد؛ بنابراین بهره‌برداری نیروگاهی که امروز در زاهدان انجام شد، از این جهت مهم بود که کشور در این مقیاس توربین نداشت. هرچند ایران توربین بالای ۱۰۰ مگاوات دارد و در تلاش است توربین با ۲۰۰ مگاوات را با تکنولوژی MGT75 را سال آینده رونمایی کند.

به گفته وی ایران در خصوص تولید توربین کلاس F هیچ مشکلی ندارد، اما توصیه من به مردم و مسئولان این است که باید در این شرایط دست در دست هم بدهیم و کشور را به جلو ببریم.

* بسیاری از نیروگاه‌ها در بیشتر ماه‌های سال خاموش هستند

وی با انتقاد از خاموش بودن اکثر نیروگاه‌ها بعد از گذر پیک تابستان گفت: اگر به اقتصاد برق توجه ویژه‌ای شود، می‌توانیم به جای ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت فروش برق، ۶۰۰ میلیارد کیلووات برق تولید کنیم، پس یک بیماری در اقتصاد برق وجود دارد که باعث شده ثروت‌های خود را به راحتی هدر دهیم.

مدیرعامل مپنا در خصوص وضعیت تولید و مصرف برق در تابستان امسال گفت: بیشتر ایام سال نیروگاه‌های ما خاموش هستند، چون مصرف برق کمتر از مقدار تولید است.

وی گفت: هر سال یک پیک مصرف داریم که دو اتفاق مهم در آن رخ می‌دهد و هرچه دمای هوا گرمتر شود راندمان نیروگاه‌ها کمتر می‌شود، پس وقتی هوا گرم می‌شود و مصرف برق بالا می‌رود، تولید برق کم شده و مشکلاتی مثل قطع برق داریم.

به گفته وی سالانه از ۸۷۰۰ ساعت ۲۰۰ ساعت پیک برق داریم که متأسفانه تولید برق به خاطر این ۲۰۰ ساعت بسیار بیشتر از مصرف برق است.

به گفته وی در اروپا نیز در ساعت پیک مصرف برق ۱۰ برابر می‌شود؛ بنابراین برای جبران این ساعات پیک آنها نیز قیمت برق را در این ساعات ۱۰ برابر می‌کنند. پس ناگزیر هستیم کشور به سمت قیمت تمام‌شده تولید برق حرکت کند.

مدیرعامل مپنا اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میزان نصب نیروگاه‌ها در کشور در حال حاضر ۸۰ هزار مگاوات است درحالی‌که در پاکستان برای جمعیت بالای ۲۰۰ میلیون تنها ۲۰ هزار مگاوات برق تولید می‌شود، پس ما باید تولید برق خود را به سمت تبدیل کردن به محصول ببریم، یعنی برق خود را به سمت تولید آلومینیوم، مس، فولاد، پتروشیمی سوق دهیم.

به گفته وی به همین دلیل مپنا کارخانه المهدی را خریداری کرد تا ظرفیت آلومینیوم‌سازی را توسعه دهد.

https://naftonline.ir/news/15935/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0