تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران برای اقتصاد جهان چه عواقبی دارد؟
ایلنا به نقل از آمریکن کانسرواتیو نوشت: تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی، با واکنش‌های زیادی روبه رو شده است. ترامپ چند روز قبل اعلام کرد که قصد ندارد معافیت‌های نفتی ایران را تمدید کند. این موضوع به این معنی است که با پایان معافیت‌های کنونی، خریداران نفت ایران در صورت ادامه خرید از ایران با مجازات های زیادی روبه رو خواهند شد.

ایران در واکنش به تصمیمات دولت آمریکا اعلام کرد در صورت افزایش فشار، تنگه هرمز را خواهد بست.

تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین خطوط دریایی در جهان است که روزانه حدود ۱۸.۵ میلیون بشکه تولیدات نفت خالص و تصفیه شده را به سراسر دنیا منتقل می‌کند؛ تقریبا معادل ۲۰ درصد از کل نفت تولید شده در جهان.

این در حالی است که در این میان تحلیلگران انرژی معتقدند که هر گونه بسته شدن تنگه هرمز منجر به نتایج  فاجعه‌باری برای جهان و اقتصاد جهانی خواهد شد.

آمریکن کانسرواتیو در ادامه نوشت: «از آنجایی که هرگونه تلاش برای محدود کردن یا توقف حمل و نقل از طریق تنگه هرمز به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز توجیه‌کننده مداخله نظامی دیده می‌شود، بعید به نظر می‌رسد  که ایران در این زمینه، اقدامات جدی انجام دهد. در عوض، ایران به احتمال زیاد به دنبال افزایش تدریجی محدودیت‌هایی خواهد بود که مبنای استفاده قانونی آن از کنوانسیون حقوق دریای ۱۹۸۲ سازمان ملل متحد است که به ایران برای کنترل «آب های مرزی» تا ۱۲ مایلی ساحل خود مجوز می‌دهد. هر کشتی که از مسیرهای شمال و شرق از تنگه هرمز برای دسترسی به خلیج فارس استفاده می‌کند، باید از آب‌های داخلی ایران عبور کند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بر اساس این کنوانسیون، ایران مجاز است مانع از ترانزیت آزاد برای کشورهایی مانند ایالات متحده که کنوانسیون را تصویب نکرده‌اند، شود. اگر ایالات متحده مانع حمل و نقل دریایی ایران شامل محمولات نفتی شود، ایران، تنگه هرمز را به روی دریانوردی ایالات متحده، با اشاره به کنوانسیون ۱۹۸۲ به عنوان توجیهی برای آن، خواهد بست. ایالات متحده یا مجبور به عقب‌نشینی است و یا مجبور به استفاده از نیروی نظامی می‌شود، که در نهایت این کشور خود را به عنوان یک متجاوز به حقوق بین‌المللی معرفی می‌کند.»

آمریکن کانسرواتیو با اشاره به اینکه موضوع نظامی در مورد توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز و توانایی ایالات متحده برای پاسخ دادن به چنین تهدیدی مشخص نیست، نوشت: «از سوی دیگر شرکت‌های بیمه هیچ نوع تانکر نفتی را که خواستار رفت و آمد در آب‌های مورد اختلاف و درگیری  است را پوشش نخواهند داد.

تأثیر اقتصادی هرگونه بسته شدن تنگه هرمز، فاجعه‌بار خواهد بود. حتی اگر ایالات متحده در یک درگیری نظامی بر تنگه هرمز مسلط شود هر پیروزی احتمالی توسط ایالات متحده در واقع بی‌فایده است؛ چراکه ایالات متحده سلامت اقتصاد ملی خود و بقیه جهان را، قربانی غرور و گستاخی خود کرده است.»

https://naftonline.ir/news/15805/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
United States
Arash
جنسش چی بوده؟
0