تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
به گزارش نفت آنلاین به نقل از سی بی سی،  واردات نفت کانادا از عربستان سعودی به طور یکنواخت طی ۵ سال گذشته افزایش یافته است و اختلاف دیپلماتیک این کشور با عربستان تأثیر چندانی در اشتهای کانادا برای نفت خام ریاض نگذاشته است.

 مقدار کل واردات کانادا از عربستان ۶۶% از ۲۰۱۴ تا حالا افزایش یافته است. طی این مدت واردات هر روز نسبت به روز قبل بیشتر بوده است.

  سال گذشته شرکت‌های کانادایی ۳٫۵۴ میلیارد دلار برای واردات ۶٫۴ میلیون متر مکعب نفت عربستان هزینه کردند که نسبت به ۵٫۹ میلیون متر مکعب ۲۰۱۷ با ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار بیشتر بود.  این رقم مربوط به قبل از آغاز اختلاف دو دولت در اوت ۲۰۱۸ می شد.

 در ژانویه ۲۰۱۹، نفت عربستان ۱۰ درصد مصرف کانادا را تشکیل می داد که از حدود ۸ درصد ۲۰۱۷ بالاتر بود. عربستان سعودی بعد از آمریکا دومین منبع بزرگ نفت خارجی برای کانادا است .

ناظران بازار در مورد معنای واردات نفت عربستان برای سیاست کانادا اختلاف نظر دارند.

 گروههای مدافع حقوق بشر می‌گویند کانادا نباید از رژیم عربستان با خرید نفت از آن حمایت کند، آن هم پس از اعدام ۳۷ نفر ، قتل جمال خاشقچی،  جنگ خونین در یمن و سایر اقدامات خشونت‌آمیز این رژیم.

 مقامات صنعت انرژی می‌گویند افزایش واردات باعث تقویت ساخت خط لوله از آلبرتا به شرق کانادا می شود، جایی که اکثر واردات عربستان سعودی فروخته می‌شوند.

 گروه های محیط زیستی می‌گویند خط لوله های بیشتر وابستگی کانادا را به عربستان سعودی کاهش نمی‌دهد چون نفت غرب کانادا را نمی توان به راحتی در پالایشگاه های شرقی پالایش کرد و سرمایه گذاری در انرژی بهترین راه کاهش وابستگی در ایالت‌های نفت‌خیز مستقل است.

 سایر تحلیل‌گران می‌گویند این واردات ربطی به سیاست ندارد و مربوط به پالایشگاه های  خصوصی کانادا می شود که  مناسب ترین نوع نفت را با ارزان ترین قیمت می خواهند.

  جیم کرین، متخصص انرژی د در موسسه بیکر دانشگاه تگزاس گفت:« نفت کالایی است که در جهان آزاد تجاری می شود. برای یک پالایشگاه کانادایی، این یک مسئله اقتصادی یا شیمیایی نیست یا یک مسئله دیپلماتیک. آنها نفت را بر اساس روابط بین اوتاوا و یا نقض حقوق بشر در عربستان  نمی خرند».تسنیم

https://naftonline.ir/news/15752/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0