تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
خادمی: دولت خود را از پرونده فساد پتروشیمی مبرا نکند
به گزارش نفت آنلاین ؛ هدایت الله خادمی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری دادگاه فساد پتروشیمی گفت: متاسفانه ناآگاهی رسانه ها موجب شد در مورد دادگاه اول رقم هایی عنوان شود که  بعد از تحقیقات صورت گرفته مشخص شد اصلا وجود نداشته است و حتی گفتند ۶ میلیارد یورو اختلاس شده است که تمام این ارقام کذب بود. حتی دادستان و نماینده دادستان نیز اعلام کرد که چنین ارقامی اساسا در پرونده مطرح نیست.

وی بیان داشت: ماجرای دادگاه از این قرار است که یک شرکت پتروشیمی فعال بوده است که کالاهای پتروشیمی را صادر می کرد و ۵۵ درصد سهام این شرکت در فرایند خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد و ۴۵ درصد سهام نیز در اختیار بخش دولتی است بنابرای اگر هم موضوعی در این پرونده اتفاق افتاده است، دولت نمی‌تواند خود را از آن مبرا کند زیرا بالاخره شریک ۴۵ درصدی شرکت بازرگانی پتروشیمی  دولت است که همه مصوبات این شرکت توسط او تایید شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در دوره تحریم ها، اعضای هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی مصوب کردند که برای مقابله با تحریم ها، یک شرکت تراستی تاسیس کنند که در این فرایند مشکلاتی پیش آمد و به همین دلیل یک شرکت دیگر را تاسیس کردند که بنابراین ایجاد شرکت های تراستی در شرکت بازرگانی پتروشیمی با مجوز خود هیات مدیره بوده و در ذیل تصمیم کلی وزارت نفت برای دور زدن تحریم ها صورت گرفته است که به شرکت های مربوطه ابلاغ شده است.

خادمی ادامه داد: معمولا درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی توسط این شرکت برای دور زدن تحریم ها به حساب هایی واریز و سپس به صورت غیر مستقیم به ایران وارد می شد و امروز در دادگاه این بحث مطرح است که چه مدت طول کشید تا ارز از حساب های شخصی به ایران وارد شود و مابه التفاوت ریالی این مدت چقدر است؟

وی بیان داشت: از سوی دیگر این پرونده در سال ۹۱ و در دولت قبلی تشکیل شده است. لذا اینکه می گویند موضوع را وزیر نفت فعلی کشف کرده و اختلاس ۶ میلیارد یورویی اتفاق افتاده به هیچ عنوان صحت ندارد. زیرا  اساسا شکایت این موضوع توسط خود بخش خصوصی خریدار بازرگانی پتروشیمی صورت گرفته است و بخش خصوصی بدنبال شفاف سازی در قسمت بازرگانی شرکت خریداری شده در مرحله اول بوده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی افزود: در این پرونده کسی دست دارد به نام احمدیان که همان سلطان پتروشیمی معروف است که اتفاقا وی ارتباطاتی دوستانه با دوستان و نزدیکان برخی از مسئولان فعلی صنعت نفت دارد.

به گفته خادمی باید بررسی شود که چرا ناگهان آمدند گفتند ۶ میلیارد یورو اختلاس شده است و بعد گفتند اساسا اختلاس نبوده و اختلاف حساب بوده است. معلوم است که موضوع فراتر از یک دادگاه است. و هر روز یک موضوع جدید را فضاسازی می کنند ،معلوم است که افراد مختلف بدنبال مقاصد سیاسی خود هستند.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید با فساد برخورد قاطع صورت گیرد، گفت: مشکل ما این است که به این مسائل به صورت سیاسی نگاه می کنیم.

خادمی گفت: به طور قطع این مسائل بر انگیزه بخش خصوصی اثر منفی می گذارد و نمی توان منکر این موضوع شد بخش خصوصی چرا باید به کمک دولت بیاید و بعد قربانی سیاسی کاری شود.

وی ادامه داد: شرایط فعلی به نحوی است که احساس می کنیم یک حالت مافیایی ایجاد شده و گروه های سیاسی و اقتصادی سعی در تخریب و از رده خارج کردن رقبا دارند و دائما برای هم پرونده سازی می کنند که این موضوع باید در دستور کار رئیس دستگاه قضا قرار گیرد.

https://naftonline.ir/news/15457/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
United States
سالومه
چرا حالا که حمزه لو متهم ردیف اول در دادگاه چهارم حرفی،برای گفتن نداشت و کلی گویی کرد، آقای خادمی شروع به گفتن این حرفها کرده؟به نظر می رسد تو این قضیه هیچ کس بی طرف،نیست و قاضی کار سختی با این همه فشارها از همه طرف دارد.
feedback
United States
مرادی
حقیقت این است که هیچ کس در بحث نفت و پتروشیمی نظر بیطرف نمی دهد. الان که حمزه لو نفر اول پرونده نتوانسته دفاع درست بکند آقای خادمی فعال شده و دارد همه چیز را گردن زنگنه و احمدیان می اندازد. زنگنه که اصلا از احمدیان طرفداری نکرده، لقب سلطان پتروشیمی را هم که دوستان آقای خادمی در خبرگزاری ف بعد از مشاجره شدید احمدیان با مدیرعامل موسسه ایرانیان برای او ساختند و ۷ سال پیش انداختمش زندان اما انگار مدارکی علی اش پیدا نکردند. البته او هم نباید خالی از تقصیر باشد. کلا فشارها روی قاصی،از همه جهت زیاد است و هرروز هم یکی یا از پشت پرده یا در رسانه با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه قصاوت دادگاه یکی را متهم می کند.
0