تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
زنگنه:باوجود تهدیدهای آمریکا به کارمان ادامه می‌دهیم
به گزارش نفت آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگوی زنده با برنامه «پارک شهر» رادیو تهران، درباره این موضوع که بعضی‌ها می‌گویند وزارت نفت به دلیل اینکه احداث تاسیسات در خشکی ۳۰ درصد ارزان‌تر از دریا بوده اقدام به خشک کردن هور کرده است، توضیح داد: این یک دروغ بزرگ است که دشمنان ملت ایران شایعه کرده‌اند. متاسفانه برخی دوستان این دروغ را باور و بازنشر کرده‌اند. فیلم‌هایی که هم اکنون در رسانه ملی و فضای مجازی پخش شده است، نشان می‌دهد دور تا دور تمام تاسیسات ما را آب گرفته است و تنها توانسته‌ایم محدوده‌های بسیار کوچکی (مثلاً ۱۰۰ مترمربع) را که چاه یا دکل حفاری ما  قرار دارد حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از جانب وزارت نفت هیچ منعی در موضوع هورالعظیم وجود ندارد و هیچ زمانی هم وجود نداشته است، یادآور شد: سیاست ما همواره این بوده است که اکوسیستم هور باید به عنوان یک سیستم زنده در طبیعت بماند، برای این موضوع هزینه‌هایی به ما افزوده شده و نه اینکه کم شده باشد.

وزیر نفت ادامه داد: مدیریت این موضوع (آب گرفتن هورالعظیم) دست وزارت نفت نیست و به‌عهده ستاد مدیریت بحران استان خوزستان است، آنها هر دستوری بدهند ما تابع آن هستیم. اخیرا هم در سفر به خوزستان اعلام کردم اگر آنها (ستاد مدیریت بحران استان) دستوری دهند، ما آمادگی اجرای آن را داریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون سراسر هور را آب فرا گرفته و اگر جایی را  آب نگرفته است به دلایل طبیعی مانند همواری و ناهمواری است، تصریح کرد: هیچکس این موضوع در ذهنش نبوده است که برای حفظ تاسیسات نفتی به جان و مال مردم خسارت بزند. اگر آب در برخی از قسمت‌های هور رفته و برخی دیگر کمتر یا بیشتر رفته، به دلیل پستی و بلندی‌های زمین است.

*خسارت تاسیسات نفتی زیاد است

زنگنه در پاسخ به اینکه یکی از فعالان شبکه مجازی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی اعلام کرد آب در هورالعظیم حداکثر تا مچ پاست و بیشتر از آن نیست، افزود: مدیریت آب در هورالعظیم ارتباطی به وزارت نفت ندارد که اجازه دهد یا ندهد، تصمیم با ستاد مدیریت بحران استان است. آقای استاندار هم در صحبت‌هایشان اعلام کردند که وزارت نفت صحبت و درخواستی درباره هورالعظیم از ما نداشته است. آنها خودشان در این زمینه تصمیم گرفتند که به نظرم تصمیم درستی بوده است.

وی درباره خسارت سیل به تاسیسات نفتی هم اظهار کرد: تاسیسات ما خسارت زیادی در سیل دیدند. تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای بهره‌برداری ما در اهواز در سیل محصور  هستند. نفت در این شرایط هم به سیل‌زدگان کمک می کند و گاز و سوخت مایع مورد نیاز مردم را تامین می‌کند و هم به وظیفه ذاتی خود یعنی تامین خوراک پالایشگاه‌ها و صادرات عمل می‌کند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تمام امکانات صنعت نفت در اختیار مردم‌ سیل‌زده است و از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد، افزود: اولویت نخست ما حل مشکلات مردم است.

زنگنه به این پرسش که یکی از مسئولان خوزستان دیروز اعلام کرد که آبگیری از کانال سلمان را از ترس وجود یک لکه نفتی متوقف کرده‌اند، پاسخ داد: هیچ نشتی از نفت تاکنون اطلاع داده نشده است. در جاهایی که نگران آسیب بودیم هم تولید چاه را متوقف کردیم و هم لوله‌ها را از نفت خالی کردیم.

*باوجود تهدیدهای آمریکا به کارمان ادامه می‌دهیم

وزیر نفت درباره تهدید اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تشدید تهدید علیه ایران هم توضیح داد: ما به کارمان ادامه می‌دهیم، اما آنچه مهم است اینکه وضع بازار نفت شکننده است و اینگونه نیست که عرضه خیلی بالاتر از تقاضا باشد، یا حتی ظرفیت‌های مازاد زیاد باشد. این حرف‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا بازار را آرام کنند. اما اینگونه نمی‌شود. نفت هر روز در بازار گران‌تر می‌شود که نشان‌دهنده نگرانی بازار است.

وی با بیان اینکه آقای ترامپ باید انتخاب کند که می‌خواهد فشار بر ایران را اضافه کند یا قیمت سوخت را در پمپ‌های بنزین‌ آمریکا پایین نگه دارد، تصریح کرد: هم اکنون ونزوئلا مشکل دارد، روسیه را تحریم کرده‌اند، لیبی ناآرام است و تولید بخشی از نفت آمریکا نیز از دست رفته است. این موارد نشان می‌دهد که وضع تولید و عرضه و تقاضا  شکننده است. اگر بخواهند فشار را بر ایران اضافه کنند، این شکنندگی به طرز غیرقابل پیش‌بینی اضافه خواهد شد.

 زنگنه در پاسخ به اینکه اگر تصور کنیم وضع کنونی سودان به نفع محوری که مورد حمایت عربستان است پایان می‌پذیرد و فشارها در ونزوئلا ادامه می‌یابد در این شرایط فکر می‌کنید آمریکا موفق به فشار بیشتر بر ایران خواهد شد، تصریح کرد: سودان در بحث نفت جایگاهی ندارد. عمدتا نفت در سودان جنوبی است، این در حالی است که این اتفاق‌ها در سودان شمالی است که نفتی وجود ندارد. ادامه این وضع در ونزوئلا نیز فشار را بر آمریکا اضافه می‌کند.

https://naftonline.ir/news/15438/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0