تاریخ انتشارجمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
مدیران ادوار مختلف شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گرد هم آمدند
جانفشانی ها و تلاش‌های مجموعه مناطق نفت خیز جنوب در تاریخ ثبت خواهد شد

به گزارش نفت آنلاین به نقل از NISOC ، استاندار خوزستان در این نشست با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه ریزی و اجرای این نشست را از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اقدامی ارزشمند و شایسته تقدیر عنوان کرد.

دکتر غلامرضا شریعتی با بیان اینکه در ۴ دهه گذشته، دشمن در صدد مقابله با انقلاب اسلامی و تثبیت آن بوده است اظهار داشت: به لطف الهی، رهبری امام(ره)، حضور مردم و مجاهدت ها و تلاش های خستگی ناپذیر بخش تولید کشور بویژه صنعت نفت، دشمن در رسیدن به هدف خود ناکام مانده است.

وی گفت: پس از انقلاب تلاش های غیر قابل انکار صنعت نفت بویژه مناطق نفت خیز جنوب باعث شد که ارز و سرمایه لازم برای اداره کشور تامین گردد و مدیران این مجموعه حساس برای عزت و استقلال کشور از خودگذشتگی های زیادی نشان دادند.

دکتر شریعتی با تقدیر از جانفشانی ها و تلاش‌های مجموعه مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت: فعالیت های شما و خدماتی که برای انقلاب و کشور انجام داده اید در تاریخ ثبت و ماندگار خواهد شد.

تمام امور فنی و عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب توسط ایرانی ها اداره می شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هدف از برگزاری این نشست را تجلیل از تلاش های مدیران سابق این مجموعه همزمان با دهه فجر عنوان کرد و گفت: مدیران مناطق نفت خیز جنوب یادگار ۴۰ سال تجربه در ادوار مختلف بعد از انقلاب اسلامی هستند که در برهه های حساس برای کشور خدمت کرده اند و باید از راهنمایی ها و تجارب آنها استفاده شود.

مهندس احمد محمدی یاد و خاطره امام راحل، شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم و شهید تندگویان قافله‌سالار شهدای صنعت نفت را گرامی داشت.

وی به مقایسه وضعیت کنونی مناطق نفت خیز جنوب با دوره قبل از انقلاب پرداخت و اظهار داشت: از نظر تعداد تاسیسات تا قبل از پیروزی انقلاب تنها ۴۴ واحد بهره برداری در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود داشت که این رقم اکنون به ۴۹ واحد رسیده است؛ تعداد کارخانه های نمکزدایی نیز قبل از انقلاب یک واحد بود اما اکنون دارای ۳۰ واحد نمکزدایی هستیم.

وی افزود: از نظر تاسیسات تقویت فشار گاز نیز قبل از انقلاب تنها یک ایستگاه تقویت فشار گاز در مناطق نفت خیز جنوب فعال بود اما پس از انقلاب حدود ۳۹ ایستگاه تقویت فشار گاز احداث و راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خاطرنشان ساخت: در قبل از انقلاب تعداد قابل توجهی از مدیران، مهندسان، کارشناسان و تکنسین ها خارجی بودند ولی هم اکنون تمام امور فنی و عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب ۱۰۰ درصد توسط ایرانی ها اداره می شود.

در ادامه، مدیران سابق مناطق نفت خیز جنوب حاضر در جلسه ضمن ابراز خرسندی و سپاس گزاری از تشکیل چنین جلسه ای، به بیان دیدگاه‌ها و خاطرات خود پرداختند.

اعتصابات کارکنان مناطق نفت خیز جنوب از سال ۵۶ آغاز شد

در این نشست عبدالرحمان مناوی از کارکنان بازنشسته مناطق نفت خیز جنوب که طی سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ عضو کمیته اعتصابات کارکنان صنعت نفت در جنوب بود به بیان  نحوه شکل گیری این کمیته و اعتصابات کارکنان در آن برهه تاریخی پرداخت.

وی گفت: اعتصابات کارکنان صنعت نفت در جنوب ابتدا در شرکت عملیات غیر صنعتی که در منطقه خرمکوشک مستقر بود آغاز شد و در ادامه به هنرستان و آموزشگاه های حرفه ای رسید و پس از آن در واحدهای عملیاتی گسترش یافت و به پیروزی انقلاب منجر شد.

مناوی خاطرنشان کرد: هسته اولیه کمیته اعتصابات در مناطق نفت خیز جنوب سه نفر بود که در ادامه کمیته ۱۲ نفره برای راهبری اعتصابات تشکیل شد که ۸ نفر از امور فنی و چهار نفر از امور غیرفنی بودند که مسئولیت هماهنگی اعتصابات کارکنان در مناطق را انجام می‌دادند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب نیز اعضای کمیته اعتصاب با سفر به قم در منزل امام رحمت الله علیه در قم دیدار کردند که یکی از ماندگارترین خاطرات دوره کاری من محسوب می شود.

شهید تندگویان در سخت ترین شرایط وارد صنعت نفت شد

در این مراسم  خانم دکتر تندگویان مشاور وزیر نفت و خواهر شهید تندگویان، نیز به بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید تندگویان و نحوه استخدام وی در صنعت نفت پرداخت و تواضع و فروتنی، انس با قرآن و مفاتیح الجنان و مردمداری را از خصلت های بارز آن شهید برشمرد.

وی با بیان اینکه شهید تندگویان همواره تاکید داشت که نباید فاصله ای میان مردم و مدیران باشد گفت:  مرحوم تندگویان در سخت ترین شرایط وارد صنعت نفت شد و از ویژگی های او ارتباط نزدیک با کارکنان و کاهش فاصله مردم با مدیران بود.

شهامت از مهمترین ویژگی های شهید تندگویان بود

مهندس محسن یحیوی از مدیران مناطق نفت خیز جنوب در دهه نخست پس از انقلاب و همرزم شهید تندگویان در دوره اسارت نیز از برگزاری این نشست تشکر کرد و درباره وضعیت مناطق نفت خیز جنوب در سال ۱۳۵۹ سخن گفت و به بیان نحوه اسارت شهید تندگویان و همرزمانش پرداخت.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید تندگویان، شهامت را از مهمترین ویژگی های این شهید فقید نام برد و گفت: بر اساس شواهد و قرائن ایشان در سال دوم اسارت به شهادت رسیدند و تا آخرین نفس در مقابل شکنجه های رژیم بعث عراق مقاومت کرد تا به شهادت رسید.

تولید و پشتیبانی از جبهه دو چالش مناطق نفت خیز جنوب در دهه ۶۰

بهمن سروشی که در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ به عنوان مدیر مناطق نفت‌خیز  فعالیت نمود درباره تلاش‌ها و سختی هایی که مدیران و کارکنان مناطق نفت خیز جنوب در دوران جنگ سخن گفت و اظهار داشت: دوران جنگ تحمیلی صنعت نفت با دو چالش عمده دست به گریبان بود یکی از آن تولید نفت و دیگری پشتیبانی از جبهه ها بود.

وی گفت: در زمان جنگ تولید مناطق خشکی توسط مناطق نفت خیز جنوب راهبری می‌شد و مسائل مربوط به تولید، صادرات، تأمین خوراک پالایشگاه‌ها، تامین خوراک پتروشیمی ها و بازسازی تاسیسات پس از بمباران برعهده این مناطق نفت خیز بود، علاوه بر این در پشتیبانی از جبهه از نظر تامین  ماشین آلات و وسایل نقلیه سبک و سنگین و واگذاری اماکن رفاهی و اقامتی و بیمارستان نفت به رزمندگان  از هیچ کوششی دریغ نمی شد.

مهندس سروشی، امانتداری و پاکی را از ویژگی های مدیران مناطق نفت خیز جنوب در آن دوران برشمرد.

تجلی توان متخصصان ایرانی در اطفاء حریق چاه های کویت

محمد آقایی نیز که در سال ۱۳۶۸ به‌عنوان مدیر مناطق نفت‌خیز جنوب منصوب شد به بیان ویژگی های دوره مدیریت خود پرداخت و از نکات برجسته این دوره به تجلی توانمندی متخصصان مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در خاموش کردن چاه های نفت کویت اشاره کرد.

وی گفت: در این عملیات نیروهای ایرانی ۲۰ حلقه چاه را در مدت ۷۵ روز خاموش کردند که از نقاط عطف دستاوردهای مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران محسوب می شود.

آقایی با مقایسه تولید قبل و بعد از انقلاب در مناطق نفت خیز جنوب گفت: قبل از انقلاب فقط در یک مقطع ۸ ماهه تولید نفت به ۶ میلیون بشکه در روز رسید که در بخش هایی به صورت غیر صیانتی برداشت می‌شد و آن هم پس از آن کاهش یافت، اما به جرأت می توان گفت فعالیت هایی که در مناطق نفت خیز جنوب در دوره جنگ تحمیلی و بازسازی صورت گرفت  قطعاً از عهده شرکت ها و مدیران قبل از انقلاب بر نمی آمد.

بومی سازی در صنعت نفت از دهه هفتاد آغاز شد

دکتر فرامرز قدیری که از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۷ مدیریت مناطق نفت خیز جنوب را بر عهده داشت به بیان خاطراتی از دوره مدیریتی خود پرداخت.

 وی آغاز خودکفایی و بومی سازی در صنعت نفت را از مهمترین ویژگی های دهه سوم بعد از انقلاب در صنعت نفت برشمرد و صداقت و درست کاری کارکنان را از ویژگی‌های این دوران عنوان کرد.

ساختار صنعت نفت نیاز به اصلاح دارد

دکتر علی بهشتیان که از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸ مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را برعهده داشت به بیان ویژگی های صنعت نفت بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب کارکنان در زمینه های مختلف ایثار کردند.

وی تأکید کرد ساختار صنعت نفت باید با اصلاح شود و شرکت های نفتی به صورت حرفه ای و مانند یک بنگاه اقتصادی اداره شوند که در این ارتباط آماده همکاری هستیم.

قدردانی از برگزاری نشست تجلیل از مدیران

خانواده مرحوم نصرت الله اسپیاری نیز که در این جلسه حاضر بودند از برگزاری این نشست قدردانی کردند. مهندس اسپیاری، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ تصدی مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را بر عهده داشت.

شاپور حاتم پور برادر مرحوم ظهراب حاتم پور نیز با تقدیر از تشکیل چنین جلسه ای به ذکر خاطره ای از مرحوم حاتم پور پرداخت. مرحوم حاتم پور در سال ۱۳۸۰ مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب بود.

تولید ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز در آغاز دهه ۹۰

دکتر هرمز قلاوند نیز که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب فعالیت می‌نمود به عنوان یکی از مدیران دهه چهارم انقلاب در مناطق نفت خیز جنوب به بیان ویژگی های دوره مدیریت خود پرداخت.

وی تولید ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، بکارگیری تلمبه های درون چاهی به عنوان فناوری نوین ازدیاد برداشت و اطفا حریق خط لوله نفت قلعه نار به اهواز در کمترین زمان ممکن را از ویژگی های این دوره عنوان کرد.

در ادامه این مراسم با اهداء لوح یادبود از خدمات مدیران سابق مناطق نفت خیز جنوب در چهار دهه انقلاب اسلامی تقدیر به عمل آمد.

رونمایی از کتاب چهل سال سرآمدی مناطق نفت خیز جنوب

در پایان این مراسم از کتاب چهل سال سرآمدی مناطق نفت خیز جنوب که در برگیرنده ۴ دهه فعالیت ها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است با حضور استاندار خوزستان و مشاور وزیر نفت رونمایی شد.

این کتاب مولفه های سرآمدی و شاخص های پیشرفت در مناطق نفت خیز جنوب طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی در ۴ دوره تقسیم بندی شده و دستاوردهای هر دوره بیان شده است.NISOC

https://naftonline.ir/news/14341/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0