تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
آوازه خودکفایی بنزین به گوش ترامپ هم رسید
به گزارش نفت آنلاین ؛ حدود ۱۲ سال پیش بود که ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین جهان بود. این مسئله موجب شد تا در تحریم‌های یک دهه پیش، دولتمردان کشورهای متخاصم غربی، روی تحریم واردات بنزین به ایران برای اعمال فشار مضاعف بر اقتصاد کشورمان و ایجاد نارضایتی اجتماعی حساب کنند. آنها حتی کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه‌های موجود را نیز تحریم کردند و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که جوانان این مرز و بوم بتوانند هرچه را تحریم شده با تکیه بر توان داخلی بسازند و از سد تحریم‌ها عبور کنند.

متخصصان ایرانی که در صنعت پالایش کشور با بی‌مهری و بدعهدی شرکت‌های خارجی مواجه بودند و تحریم‌های ظالمانه غرب نیز کار توسعه این صنعت را با مشکل مواجه کرده بود، با تکیه بر توان داخلی و معناکردن "ما می‌توانیم" ستاره درخشانی را در صنعت پالایش کشور به‌نام "ستاره خلیج فارس" ایجاد کردند تا در دور جدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، کشورهای متخاصم هیچ امیدی بر اعمال تحریم‌های بنزینی نداشته باشند؛ چرا که فهمیدند ایران با تکیه بر توان فنی داخلی توانسته از یک واردکننده بزرگ بنزین، به کشوری تبدیل شود که نه‌تنها نیاز روزانه خود را می‌تواند بدون دغدغه تأمین کند، بلکه در ۴۰سالگی انقلاب اسلامی، در آستانه تبدیل شدن به یک کشور صادرکننده بنزین قرار دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: "افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌معنای این است که ما در مقابله با تهدیدهای خارجی مقاوم شده‌ایم".

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: "هدف‌مان این بود که در صورت بازگشت تحریم به‌دلیل کمبود و ناتوانایی در تولید بنزین با مشکل روبه‌رو نشویم؛ هم‌اکنون بنزین مثل نان شب است و کشور نمی‌تواند ۲ ساعت نداشتن بنزین را تحمل کند؛ ما با زحمات زیاد توانستیم در ۶ماهه نخست امسال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم".

وی با بیان اینکه "در سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است"، گفت: "در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضع ذخایرمان بهبود یافته است؛ در بودجه سال آینده هم برای واردات بنزین پیش‌بینی نداشته‌ایم".

زنگنه به موضوع حذف گزینه تحریم بنزین از روی میز دشمنان ملت ایران اشاره کرد و گفت: "در گذشته کشورهای خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار می‌آوردند که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضع باثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم".

راه خودکفایی در تأمین بنزین، مسیری پیچیده و پرچالش بود که در این مسیری که بیش از ۱۰ سال طی شد، چالش‌های متعدد مالی، تحریم تجهیزات، مدیریتی و... حتی منجر به رکود پروژه بزرگ پالایشگاه ستاره خلیج فارس شد. کنار مدیریت امور برای خروج این ابرپروژه پالایشی از رکود و فعال‌سازی دوباره آن که تا امروز به تکمیل دو فاز از سه فاز این پالایشگاه انجامیده و سومین فاز این ابرپروژه نیز در آستانه تکمیل قرار دارد، بهسازی ظرفیت‌های موجود در پالایشگاههای اراک، بندرعباس، تبریز، لاوان و... در دستور کار قرار گرفت و کنار افزایش ظرفیت، افزایش و بهبود کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی را در پالایشگاههای موجود شاهد هستیم.

افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور به‌میزانی که نه‌تنها تقاضای داخلی مصرف بنزین را پوشش دهد، بلکه بتواند ظرفیت‌های صادرات بنزین را برای ایران فراهم کند، موجب شده تا گزینه "تحریم بنزین" از روز میز دشمنان ایران حذف شود.

از اردیبهشت‌ماه سال جاری که شاهد خروج آمریکا از برجام و آغاز تهدید‌های روشن ترامپ علیه ایران بودیم، هیچ‌گاه از زبان این رئیس جمهور هتاک و بی‌خرد آمریکا سخنی در خصوص تحریم بنزین ایران شنیده نشده و در رشته توئیت‌های متعدد این فرد، هیچ‌گاه ایران تهدید به تحریم این فرآورده استراتژیک نفتی نشده، چرا که ترامپ هم از خودکفایی کسب‌شده با تکیه بر توان داخلی در تأمین نیاز روزانه بنزین کشور مطلع شده و هرگونه امید کشورهای متخاصم به اعمال فشار از طریق تحریم واردات بنزین، به ناامیدی تبدیل شده است.تسنیم

https://naftonline.ir/news/14258/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0