تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶
صادق آبادی:اعداد ارائه شده در باب قاچاق سوخت منطقی نیست
به گزارش نفت آنلاین به نقل از  “ایران پترونت”،علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران، امروز در یک نشست خبری که به مناسبت افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار “ایران پترونت” مبنی بر این که هجمه های جدید درخصوص آمار بالای قاچاق سوخت از سوی دولت چگونه پاسخ داده می شود گفت:مبارزه با پدیده قاچاق سوخت موضوعی نیست که یک دستگاه به تنهایی از عهده آن بر بیاید و در این حوزه بسیاری از نهادها مانند وزارتخانه های نفت، نیرو، اطلاعات،جهادکشاورزی، راه وشهرسازی،امورخارجه و ارگان هایی مثل نیروی انتظامی، سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای، سازمان استاندارد،گمرک، ،ستاد مبارزه با قاچاق،سازمان بازرسی کل کشور،استانداری ها،سازمان بنادر و دریانوردی،تعزیرات حکومتی و مانند آنها با تشکیل کارگروهی برای رفع این موضوع تلاش می کنند.

معاون وزیر نفت ادامه داد:طبیعی است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نمی تواند به تنهایی در برابر قاچاق سوخت بایستد و حضور این شرکت به دلیل تخصص ودانش و شناختی است که به لحاظ فنی بر فرآورده ها دارد

وی افزود: من بالشخصه در خصوص قاچاق سوخت اعداد و ارقامی از ۱۰ تا ۴۰ میلیون لیتر راهم شنیده ام و باید بگویم این ارقام چون منبع رسمی ندارند قابل اتکا و استناد نیستند اما هر محاسبه ساده ای نشان می دهد که اگر به فرض عدد ۲۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت در روز را هم مبنا قرار دهیم باید بپذیریم که نقل و انتقال چنین حجمی از فرآورده ،دستکم به فعالیت ۵ هزار کامیون نفتکش نیاز دارد که همه میدانیم قابل پذیرش نیست.

صادق آبادی ادامه داد:قاچاق چنین حجمی از سوخت و فرآورده نیاز به مجوزهای بسیار زیادی دارد و لجستیک بسیار بالایی را می طلبد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۵ قیمت تکلیفی بنزین با قیمت فوب خلیج فارس منطبق شد، گفت: میزان مصرف بنزین در سال ۹۵ را می‌توان میزان مصرف خالص بنزین دانست که هیچ مقدار قاچاقی در آن نبوده؛ در واقع میزان مصرف بنزین که درسال ۹۵ به طور متوسط ۷۴٫۷ میلیون لیتر در روز بوده را می‌توانیم میزان مصرف خالص بنزین در کشور درنظرگرفته و با احتساب رشد ۷  درصدی در هر سال برآورد کنیم که میزان طبیعی مصرف بنزین با پایه مصرف سال ۹۵، در سال ۹۷ باید حدود ۸۴ میلیون لیتر در روز باشد که با احتساب مصرف ۸۷ میلیون لیتری فعلی بنزین می‌توان گفت این تفاوت سه میلیون لیتری سقف قاچاق بنزین در حال حاضر است.

صادق آبادی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ میلیون خودرو و ۵ میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور وجود دارد، گفت: در کجای دنیا با حدود ۲۰ میلیون خودرو ۸۷ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شود و این میزان مصرف بنزین که در ایران هست در دنیا بی نظیر است.

وی افزود: خودروسازان بزرگ اگر خودرویی تولید کنند که در پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۵ لیتر بنزین مصرف کنند نمی‌توانند آن خودرو را بفروشند و حتی با استفاده از ظرفیت‌های جدید متنوع سازی سوخت امروز شاهد تولید خودروهایی با مصرف دو لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش هستیم اما خودروسازان داخلی هنوز خودروهایی با مصرف ۱۴ یا ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش تولید می‌کنند که این درست نیست.

معاون وزیر نفت در امورپالایش و پخش همچنین تاکید کرد: به دلیل افزایش تولید داخلی، واردات بنزین از مهرماه امسال متوقف شد اما هشدار داد: اکنون در حاشیه امن مصرف قرار گرفته ایم اما در صورت اصلاح نشدن الگوی مصرف در تابستان دوباره میزان مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و فاصله تولید و مصرف از بین رفته و ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می شود.

این مقام مسئول مدیرعامل درشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین در مورد میزان تولید بنزین فعلی کشور عناون کرد: در سال ۱۳۹۶ میانگین تولید بنزین کشور روزانه ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در روز بود اما این میزان از ابتدای امسال تا ۱۸ آبان به روزانه ۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر افزایش یافت، البته ظرفیت تولید بنزین تا پیش از راه اندازی فاز سوم خلیج فارس حدود ۹۵ میلیون لیتر بود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین ایران با راه اندازی فاز سه به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر افزایش می یابد.

به گفته وی، حدود ۷۰ درصد بخش های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استفاده از توان داخل ساخته شده است.

صادق آبادی در فراز دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف بنزین امری ضروری است، افزود: راهکارهایی مانند گسترش حمل و نقل عمومی و گسترش خودروهای هیبریدی و گازسوز برای مصرف بهینه سوخت لازم است.

وی گفت: در افق سال ۱۴۱۲ در صورتی که ظرفیت کنونی تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین حفظ شود اما مصرف به طور میاگین سالانه هفت درصد بالا برود، شکاف بین تولید و مصرف بنزین به روزانه ۱۹۰ میلیون لیتر می رسد.

وی ادامه داد: برای تامین این میزان بنزین باید ۵۷ میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه های جدید سرمایه گذاری یا اینکه روزانه یکصد میلیون لیتر وارد کنیم.

این مقام مسئول در خاتمه تصریح کرد:بودجه ها و منابع در دسترس در داخل کشور نمی تواند چنین سرمایه گذاری ویژه ای را ممکن کند چرا که زیر ساخت های فنی نیز برای این کار بسیار هزینه بر است و اگر قرار باشد این حجم سرمایه گذاری عملیاتی شود باید از صادرات نفت خام چشم پوشید.

https://naftonline.ir/news/13403/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0