تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
گردهمایی تاریخ پزشکی در صنعت نفت ایران برگزار شد
به گزارش نفت آنلاین، این گردهمایی در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه تاریخ صنعت نفت ایران، از سوی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی روز گذشته (۱۷ دی ۱۳۹۷) با حضور مدیران ارشد این مجموعه‌ها، کارشناسان، اساتید و پژوهشگران و پیشکسوتان پزشکی نفت، برگزار شد.

در این مراسم، حبیب‌اله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، سخنانی را ایراد کردند و مقالات تخصصی نیز در حوزه بهداشت و درمان صنعت نفت با موضوعاتی چون بهداشت و درمان صنعت نفت، تاریخچه آموزشگاه پرستاری نفت آبادان، سیمای مرگ و میر در بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان، اقدامات شرکت نفت برای مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و خدمات زنده‌یاد دکتر علی نهاوندی، از سوی پژوهشگران حاضر در گردهمایی، ارائه شد.



توسعه پایدار نفت در گرو ارتقای سطح سلامت کارکنان



حبیب‌اله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اظهار خرسندی از برپایی این گردهمایی به تشریح دلایل و عوامل شکل‌گیری مراکز بهداشتی و درمانی در صنعت نفت پرداخت و گفت: پیشینه سازمان بهداشت و درمان جزء جدایی‌ناپذیر از تاریخ صنعت نفت کشور و لازمه تداوم و توسعه آن است.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه از بهرمندی و به کارگیری ابزارها و تکنولوژی نوین پزشکی در مسجدسلیمان سخن گفت و عنوان کرد: بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان، نخستین بیمارستان مدرن کشور بود که مقامات بلندپایه کشوری برای درمان برخی از بیماری‌های خاص به این مرکز مراجعه می‌کردند.

سمیع بر تداوم ارائه خدمات پزشکی پس از انقلاب اسلامی و توسعه شرکت خدمات بهداشتی و درمانی صنعت نفت به سازمان تاکید و تصریح کرد: پس از کشف میدان گازی پارس جنوبی درعسلویه و بوشهر و گسترش فعالیت‌های صنعت نفت در حوزه گازی، همزمان ارائه فعالیت‌های بهداشتی و درمان با تاسیس بیمارستان جم و ارائه خدمات پزشکی به بومیان آغاز شد.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در پایان خدمات بهداشتی و درمانی این صنعت نفت را سلامت‌محور خواند واظهار داشت: این نوع فعالیت‌ها نه قابل خرید هستند و نه واگذاری. ما متولی سلامت کارکنان هستیم و هدفمان جلب رضایت آنهاست. ما باید مدیران را متقاعد کنیم که توسعه پایدار نفت در گرو فعالیت انسان‌های سالم است.



نفت منشاء تحولات بویژه در حوزه بهداشت و درمان کشور



اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، این صنعت را منشا تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان در کشور خواند و گفت: با شکل‌گیری صنعت نفت در کشور، مدرنیته به کشور راه یافت و با خود نخستین پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی و … را به همراه داشت.

وی یادآور شد: هدف از ایجاد مجموعه‌ای تحت عنوان موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت شناسایی و شناساندن ناگفته‌ها و نادیده‌های تاریخی است که به دست فراموشی سپرده شده‌اند. بهداشت و درمان صنعت نفت، همزمان با کشف نفت در مسجدسلیمان عمری ۱۱۰ ساله دارد و پیشینه آن با وقایع و حوادث اثرگذار تاریخی گره خورده و نقش بی‌بدیلی در حفظ سلامت کارکنان، توسعه بهداشت عمومی، پیشگیری و درمان داشته است.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با تاکید بر مسوولیت‌های کلیدی این مدیریت یعنی شناسایی، گردآوری، ثبت و حفظ و احیای تاسیسات و اماکن قدیمی نفتی و مستندات تاریخی صنعت نفت، همکاری همه جانبه سازمان‌های داخلی صنعت نفت و بیرون از آن را با مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت خواستار شد.

در این گردهمایی همچنین پیام ویلم فلور، ایران‌شناس هلندی خطاب به گردهمایی تاریخ پزشکی در صنعت نفت ایران، قرائت شد. گزارش کامل این گردهمایی به زودی در پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم درج می‌شود/پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم

https://naftonline.ir/news/13323/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0