تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
متخصصان صنعت حفاری ١١٨ متر مشبک کاری یک حلقه چاه به روش TCP  را در یک مرحله بانجام رساندند
به گزارش نفت آنلاین ،  مهندس علی دقایقی گفت: این عملیات برای نخستین‎بار در چنین متراژی با موفقیت انجام شد.

وی افزود: در این عملیات که روی چاه شماره ۴۶۶ میدان نفتی مارون در مناطق نفت‎خیز جنوب در موقعیت استقرار دستگاه حفاری ۸۰ فتح انجام شد، یک هزار و ۷۵ گلوله با کاربست ۱۸ عدد گان با رعایت کامل نکات ایمنی و دستورعمل‎های کار با مواد منفجره استفاده شد.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری اظهار کرد: تا پیش از این در مشبک‎کاری چاه‎ها، گان‎های سایز  دو و هفت هشتم و سه و سه هشتم اینچ با متراژ ۱۲۰ تا ۱۳۰ متر به کار گرفته می‎شد و استفاده از گان‎های چهار و یک دوم اینچ تا ۹۰ متر مدنظر قرار داشت.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: به روال معمول مشبک‎کاری این متراژ با اندازه‎های پیش گفته در دو تا سه مرحله انجام می‎شد که با تحقق این عملیات از این پس با موافقت شرکت‎های متقاضی گان‎های چهار و یک دوم اینچ استفاده خواهد شد.

وی توضیح داد: به‎کارگیری این روش افزون‎ بر کاهش زمان عملیات، صرفه‎جویی در هزینه‎ها  و تحقق یک مرحله‎ای عملیات که به تقریب هر نوبت آن سه روز به طول می‎انجامد، سبب رضایتمندی کارفرما می‎شود.

مشبک‎کاری چاه‎های نفت و گاز جزو عملیات تکمیلی چاه به شمار می‌رود. گلوله مشبک‎کاری یک نوع گلوله انفجاری است که آزاد شدن آنی و لحظه‎ای انرژی ذخیره شده در آن،‌ کلید قدرتمند این سامانه برای نفوذ در مخازن نفت و گاز است.

فشار شدید ضربه روی لوله جداری و سازند چاه بر استحکام لوله جداری و سازند غلبه می‌کند و در سازند چاه حفره ایجاد می‌شود‌ که از این حفره‎ها نفت و یا گاز جریان دارد.

https://naftonline.ir/news/12942/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
علیرضا کمایی
درود بر آقای مهندس علی دقایقی مدیر محبوب صنعت نفت
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمد فرجى
سلام جناب مهندس دقایقى درسال ١٣۶۵بنا به پیسنهاد مهندس اسدى جهت عملیات مشبک کارى درچاه شماره ١٣١اهوازبراى اولین بارباتراک شرکت کاپ گوبمدت ١٣روز بانظارت مهندس محسن پوریان همکارى کردم تابراى اولین بارموفق به مشبک کارى کردند وبعدا توسط شرکت گرهات ادامه دادند وامرو زکه شمااین خبر رامنتشرکردید واقعا مو خوشحال شدم که توانستم باعث این افتخارشدید من هم خرسندشدم دران زمان شروع این کار رارقم زدم موفق شوید
feedback
United States
صادق
با سلام وعرض ادب امیدوارم مدیران عزیز شرکت ملی حفاری توجه بیشتری به نیروهایی که با وجود مشکلات زیاد این کارهای بزرگ را رقم میزنن داشته باشن که اغلب پیمانکاری و قراردادی هستن
تازه ترين نظرات
0