تاریخ انتشاريکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
 ادامه همکاری‌های مشترک ایران و چین در توسعه پالایشگاه آبادان
سیدعلی اکبر میرقادری، درخصوص آخرین وضعیت طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان گفت: خوشبختانه بعد از تصویب طرح جامع توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، عملیات اجرایی فاز دوم این پالایشگاه با حضور کنسرسیومی متشکل از شرکت ساینوپک چین و شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) آغاز شد و کماکان ادامه دارد.

وی روند توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان را مطابق با اهداف از پیش تعیین‌شده ارزیابی کرد و افزود: در این طرح واحدهای تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای جایگزین واحدهای قدیمی تقطیر در پالایشگاه شده و با بهره‌برداری از واحدهای جدید، تقریباً همه محصولات پالایشگاه اعم از بنزین، گازوئیل و سایر فراورده‌های پالایشگاهی به استاندارد یورو ۵ ارتقا می‌یابد.

میرقادری با اشاره به توسعه فاز ۴ این پالایشگاه که پیش از این مقرر بود مراحل توسعه آن همزمان با فاز دوم اجرا شود گفت: رویکرد توسعه پالایشگاه آبادان در فاز چهارم، تبدیل حداکثری نفت کوره و سایر برش‌های سنگین به مواد میان‌تقطیر و برش‌های سبک تر است.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان، با اجرای فاز ۲ و ۴ طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه، مجموعا میزان تولید نفت کوره قدیمی‌ترین پالایشگاه کشور از حدود ۳۷ درصد به کمتر از ۱۰درصد خواهد رسید.

این مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اجرای این طرح را موجب ایجاد ارزش افزوده برای نخستین پالایشگاه کشور عنوان کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، پالایشگاه آبادان ضمن تولید محصولات استاندارد در سطح بین‌المللی، از نظر اقتصادی به نقطه سودآوری می‌رسد، همچنین این پالایشگاه تبدیل به یک پالایشگاه مدرن از نظر سیستم‌های کنترلی، فنی و نظارتی خواهد شد.

سیدعلی اکبر میرقادری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه نفت و انرژی «ایران‌پترونت» مبنی بر اعلام رسانه‌های خارجی در خصوص خروج چینی‌ها از پروژه‌های صنایع نفت و گاز کشور گفت: اگرچه راهبری طرح توسعه پالایشگاه آبادان بر عهده شرکت مهندسی و ساختمان نفت قرار دارد و مدیریت این مجموعه، کم و کیف روند اجرای پروژه را دنبال می‌کند، اما فعالیت‌های عملیاتی و میدانی این طرح که حدود ۱۵ ماه از آغاز آن می‌گذرد، تا به امروز متوقف نشده و در بخش construction (ساختمانی) به وضوح رویت می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص نامه‌نگاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با مدیرعامل فرودگاه آبادان درباره احداث مشعل‌هایی با ارتفاع ۱۲۵ در نزدیکی حریم هوایی فرودگاه این شهر نیز گفت: این موضوع قابل حل است، چرا که احداث دودکش‌های مرتفع در هر نقطه جغرافیایی، با رعایت استانداردهای لازم، ملاحظات قانونی، کسب مجوزهای فنی از سوی شرکت ملی نفت و منطبق با استانداردهای جغرافیایی محل اعم از فرودگاه، منازل مسکونی و… صورت می‌گیرد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در بخش دیگری از سخنان خود به تولید بنزین آلکیلات (سبز) با کمترین آلایندگی برای محیط زیست در این پالایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این پالایشگاه توان تولید بنزین با کیفیت بسیار بالا را با توجه به فعالیت واحدهای کت‌کراکر (FCC) داراست، این بنزین با حداقل میزان بنزن موجود و گوگرد زیرحد استانداردهای رایج تولید می‌شود.

وی افزود: در واحد آکلیشن که تنها واحد موجود در کشور با این نوع فرآیند به شمار می‌رود، به واسطه واکنش‌های شیمیایی در مجاورت اسید، بدون تولید حلقه‌های آروماتیکی و با استفاده از تکنولوژی ایزومریزاسیون پارافین‌های نفتی، بنزین تولیدی از کیفیت بسیار بالا و میزان بسیار کم آروماتیک موجود در آن برخوردار است که به این نوع بنزین، بنزین سبز اطلاق می‌شود.

میرقادری با بیان اینکه پالایشگاه آبادان هم‌اکنون با ظرفیت پالایش ۳۸۰ هزار بشکه نفت خام روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، گفت: این بنزین با کیفیت یورو ۴ تحویل بازار مصرف می‌شود.

منبع/ ایران پترونت

https://naftonline.ir/news/12605/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0