تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
پژوهشگران نفتی در جمع منتخبان کشوری
به گزارش معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مهدی خان‌بیگی به سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در توجه به حوزه پژوهش اشاره کرد و افزود: لزوم اتصال حلقه‌های زنجیره ارزش حوزه پژوهش از ایده تا محصول و حوزه تجاری‌سازی پروژه‌های پژوهشی و فناورانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موضوع است. وی افزود: تعریف پروژه‌های کاربردی و منطبق با نیازهای صنعت نفت، تجمیع تقاضا و نیازمندی‌های مجموعه وزارت نفت در بخش پروژه‌های صنعتی و غیرصنعتی و توجه به اثربخشی سبد طرح‌ها و پروژه‌های وزارت نفت از اولویت‌های اداره کل پژوهش وزارت نفت در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت تصریح کرد: تعریف صحیح و اجرای پروژه‌های پژوهشی در مرزهای دانش و در عین حال توجه به تقاضای صنعت نفت و نیز انجام فرآیندهای نظارتی سبب اثربخشی مناسب پروژه‌ها می‌شود و این موضوع از نقاط قوت ارکان پژوهشی وزارت نفت به شمار می‌آید.

خان‌بیگی از انتخاب پروژه‌های «شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی‌های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان» و «تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت ابزار درون‌چاهی اشعه گامای طبیعی قابل نصب به سیستم» به‌عنوان دو پروژه‌ منتخب در جشنواره پژوهش و فناوری کشوری خبر داد.

ظرفیت علمی بالای متخصصان صنعت نفت

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت همچنین به انتخاب پژوهشگر برتر وزارت نفت در مراسم نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور اشاره کرد و افزود: تنها دو دستگاه اجرایی در میان منتخبان این بخش بوده‌اند که وزارت نفت حائز کسب این افتخار شد و دیگر برگزیدگان پژوهشی از میان دانشگاه‌های کشور انتخاب شده‌اند.

وی این موضوع را نشانه‌ ظرفیت علمی بالای موجود متخصصان صنعت نفت و تسلط کامل بر مرزهای دانش در میان پژوهشگران وزارت نفت دانست.

خان‌بیگی در ادامه با اشاره به مناسبت و عناوین روزهای هفته پژوهش و فناوری، گفت: با توجه به نامگذاری نخستین روز این هفته با عنوان «روز پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه» از سوی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری و با هدف تقویت روحیه نوآوری و خلاقیت میان دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های انسانی آینده کشور، آشناسازی دانش‌آموزان مدارس و نسل جوان با مراکز تحقیقاتی وزارت نفت به عنوان اقدامی ابتکاری از سوی این اداره کل برنامه‌ریزی شده است که در این زمینه برنامه بازدید دانش‌آموزان مدارس برتر استان تهران از مراکز تحقیقاتی صنعت نفت مشتمل بر پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و مرکز اسناد موزه‌های صنعت نفت در روزهای آینده انجام می‌شود.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت عنوان کرد: عملکرد وزارت نفت به عنوان سازمانی پیشرو در حوزه پژوهش و فناوری، توجه به این حوزه در صنعت نفت را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند.

وی تاکید کرد: توجه به نگرش درون‌زا و برون‌نگر در این حوزه و بهره‌مندی از دانش و تخصص پژوهشگران و متخصصان داخل کشور موضوعی مهم در ارتقای سطح دانش و توسعه فناوری بومی کشور به شمار می‌آید.

لزوم تعریف پروژه‌های کارآمد با بهره‌گیری از ظرفیت استادان

خان‌بیگی در ادامه به برگزاری «نخستین نمایشگاه معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع کشور» از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) در هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: با توجه به دستور وزیر نفت مبنی بر همکاری وزارت نفت با نمایشگاه یادشده، استفاده از ظرفیت این رخداد، ساخت و تولید و مشارکت همه شرکت‌ها و ارکان تابع وزارت نفت در تجمیع تقاضای تجهیزات و تکمیل بانک اطلاعات مربوط به این حوزه، از اقدام‌های مناسب وزارت نفت در این هفته است.

وی ضمن اشاره به طراحی سایت «تستا» از سوی شورای عالی عتف که با هدف اطلاع‌رسانی تقاضای ساخت انواع تجهیزات صنعتی، تعداد و مشخصات دقیق فنی آنها انجام شده است، از تغذیه اطلاعات گردآوری شده از سوی ارکان پژوهشی در این سایت در هفته‌های آینده خبر داد.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بر لزوم تعریف پروژه‌های کارآمد با بهره‌گیری از ظرفیت استادان و خبرگان دانشگاهی تاکید کرد و گفت: همسو با این موضوع، تفاهم‌نامه فرصت مطالعاتی بین معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آبان‌ماه امسال امضا شد.

به گفته وی، کمک به آشنایی بیشتر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی با چالش‌ها و توانمندی‌های حوزه صنعت نفت کشور در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و جهت‌دهی به تحقیقات دانشگاهی و در نهایت انتقال و ترویج یافته‌های جدید دانش و فناوری دانشگاه‌ها به واحدهای صنعتی وزارت نفت از جمله اهداف حاصل از اجرای این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.

ضرورت ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت در میان مدیران ارشد

خان‌بیگی با تاکید بر اهمیت و ارزشمند بودن این اقدام اظهار کرد: در سال‌های گذشته، استادان خبره دانشگاه‌ها با هدف ارتقای توانمندی علمی خود در بازه‌های زمانی مشخص، ضمن سفر به کشورهای خارجی با انجام مطالعات کتابخانه‌ای بر ارتقای شایستگی‌های فنی خویش اهتمام داشتند، با این حال در طرح موجود با بهره‌گیری از همین مدل، استادان ضمن حضور در متن پروژه‌های صنعتی و مناطق عملیاتی افزون بر آشنایی بیشتر با چالش‌های حوزه صنعت نفت، در فرآیند شناسایی و تعریف پروژه های کارآمد و مورد نیاز صنعت نفت نیز مشارکت موثری خواهند داشت. از سوی دیگر این اقدام گامی در مسیر ارتقای دانشگاه‎ها از سطح یک که دانشگاه‌های آموزش‌محور هستند به سطح ۳ و ۴ یعنی دانشگاه‌های کارآفرین خواهد بود.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه انجام دوره‌های «پسادکترا» و «کارآموزی» در وزارت نفت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت اعتقاد و اهتمام به ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت در میان مدیران ارشد را زمینه‌ساز شکوفا شدن ظرفیت مراکز پژوهش و فناوری کشورهای توسعه‌یافته برشمرد و افزود: این ظرفیت یکی از برجسته‌ترین عوامل توسعه پایدار این کشورهاست و بر این اساس شایسته است که مدیران اجرایی توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

https://naftonline.ir/news/12480/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0