تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
عربستان غربی‌ها را به افزایش بهای نفت به بیشتر از ۱۰۰ دلار تهدید کرد
به گزارش نفت آنلاین ،  «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان، در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری «تاس» روسیه تلویحاً کشورهای غربی را تهدید کرد در صورت تحریم عربستان، بهای هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار عبور می‌کند.

او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ریاض از نوع برخورد کشورهای غربی با موضوع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی ناپدیدشده در استانبول، ناراضی است و احتمالا عرضه نفت خود را کاهش خواهد داد مدعی شد: عربستان کشور مسئولیت‌پذیری است، ده‌ها سال است که ما از سیاست‌های نفتی تنها به عنوان ابزار اقتصادی استفاد می‌کنیم و آن را از سیاسی‌کاری جدا کرده‌ایم. امیدواریم جهان با این بحران سیاسی (قتل خاشقجی) با درایت برخورد کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌پست، روز سه‌شنبه ۲ اکتبر(۱۰ مهر) برای انجام امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما بنا به شواهد موجود، این آخرین باری بود که این روزنامه‌نگار سعودی زنده دیده شده است. آنکارا می‌گوید فایل‌های صوتی و ویدئویی را در اختیار دارد که ثابت می‌کند خاشقجی در کنسولگری عربستان کشته شده است. مقامات ارشد ریاض، از جمله محمد بن سلمان، در ابتدا این ادعای آنکار را رد کردند، اما حکومت عربستان  سرانجام پس از ۱۸ روز در ساعات اولیه صبح شنبه هفته جاری رسماً به کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد، اما مدعی شد خاشقجی بر اثر «مشاجره و درگیری» با افرادی که برای بازگرداندن او به عربستان، به استانبول رفته بودند، کشته شده است.

گرچه کشورهای جهان و سازمانهای بین‌المللی به‌سرعت روایت عربستان از نحوه قتل خاشقجی را نامعتبر دانستند و رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد روز سه‌شنبه هفته جاری تمام جزئیات و حقیقت پرونده خاشقجی را به اطلاع همگان می‌رساند، بسیاری از مقامات ارشد آمریکا و کشورهای غربی از تحریم و تنبیه عربستان به خاطر قتل خاشقجی خبر دادند.

گرچه وزیر انرژی عربستان در ادامه اعلام کرد «ما تصمیم به تکرار تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ نداریم»، اما تلویحاً کشورهای غربی را تهدید کرد «ریاض نمی‌تواند تضمین دهد که بهای هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار بیشتر نشود، افزایش بیش از حد بهای نفت به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند و موجب رکود می‌شود».

وی درباره عملکرد ریاض درباره «بدترین سناریو در خصوص تحریم‌های نفتی علیه تهران (صفرکردن صادرات نفت ایران)» نیز اظهار کرد عربستان و برخی از کشورهای دیگر از ماه ژوئن تولید نفت خود را (برای جبران نبود عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی) افزایش داده‌اند، اما باید توجه داشت ما ظرفیت اضافی محدودی داریم و هم‌اکنون در حال استفاده بیش از حد از این ظرفیت هستیم. تولید بیشتر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد و جهان باید سپاسگزار ریاض باشد و در سرمایه‌گذاری نفتی به آن کمک کند.

https://naftonline.ir/news/10984/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0