تاریخ انتشارجمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
خرید نفت هند از ایران ۹ درصد کاهش یافت
به گزارش نفت آنلاین به نقل از رویترز، آمارهای کشتیرانی نشان می دهد که هند احتمالا به تلافی عدم واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب ایران به شرکت های این کشور، خرید نفت خود از ایران را به پایین ترین رقم از ژوئن 2016 تاکنون رسانده است.

بر اساس آمارهای ردگیری کشتی ها که از منابع مختلف به دست آمده و همچنین آمارهای موسسه تامسون رویترز، هند، بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین، در ماه می، روزانه 487 هزار و 600 بشکه نفت از تهران خریداری کرده که در مقایسه با ماه آوریل حدود 9 درصد کاهش نشان می دهد و حدود 40 درصد کمتر از بیشترین خرید ثبت شده در ماه اکتبر است.

بخش عمده ای از تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران در ژانویه سال گذشته برداشته شد و خرید نفت هند از ایران دو ماه بعد یعنی در مارس 2016 شروع به افزایش کرد.

اما هند گفته به دلیل اختلاف با تهران برسر توسعه میدان گازی فرزاد ب، قصد دارد در سال مالی منتهی به مارس 2018، حدود یک چهارم خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ به این سوال که آیا هند همچنان امیدوار است حق توسعه میدان فرزاد ب را به دست آورد گفت: «ما در دوران سختی کنار آنها ایستادیم. ما همچنان مقدار قابل توجهی نفت از آنها می خریم و انتظار عمل متقابل از سوی ایران را داریم.»

رسانه های روسی و هندی اخیرا گزارش داده اند، ایران احتمالا موافقتنامه ای برای اعطای امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت گازپروم روسیه امضا کرده است.

ایران ماه گذشته اعلام کرد که هند پیشنهاد قابل قبولی در مورد توسعه فرزاد ب ارائه نداده است.

بخشی از کاهش واردات هند از ایران احتمالا به دلیل کاهش میزان تقاضا بوده است. هند در ماه می مجموعا حدود 4.2 درصد کمتر نسبت به ماه آوریل نفت وارد کرده که ناشی از تعطیلی پالایشگاه 180 هزار بشکه ای باتیندا برای انجام عملیات بهسازی بوده است.

در 5 ماهه نخست سال 2017، واردات نفت هند از ایران جهشی حدودا 64 درصدی را نشان می دهد.

هرچند صادرات نفت ایران به هند در حال کاهش است، اما فروش نت این کشور به اروپا و ترکیه به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها در سال 2016 رسیده است. تسنیم

https://naftonline.ir/news/1076/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0